Renault Clio

Renault Clio teszt: mire elég 100 lóerő?

2020.01.14.

Ötödik generációjába lépett Európa egyik legnépszerűbb kisautója, amelyből több mint 15 milliót adtak el. Az Év Magyar Autója versenyben nevezett Clió ezúttal háromhengeres, 100 lóerős benzinmotorral és Zen felszereltséggel járt nálunk.

Az 1990-ben piacra dobott Clio világszerte a Renault-csoport legtöbbet értékesített modellje, sőt a legnépszerűbb francia autó az egész világon. A Clio minden más autótípusnál népszerűbb a franciák körében, ráadásul 2013 óta Európában a B szegmens élén áll. Hazánkban is az egyik legnépszerűbb kisautó, fej-fej mellett vezetik a Corsával az eladási listát a saját szegmensükben.

Hogy néz ki?

Az idén megújult Renault Clio 12 milliméterrel rövidebb (hossza 4050 milliméter, szélessége 1798 milliméter), de belül tágasabb, legalábbis elöl. Az autó 8 milliméterrel alacsonyabb, (magassága 1440 milliméter), míg a légterelő végénél a karosszériát 48 milliméterrel lesüllyesztették a jobb légellenállásért és sportosságért. Az olyan részletek, mint a cápauszony antenna, a 100 százalékban LED-es fényszórók, a külső zár nélküli csomagtérajtó (bénáztam is miatta sokat) és a krómozott szegélyű oldalsó ablakok, a Renault-modelleket jellemző C-alakú fényjegyek mind a külső modernséget hangsúlyozzák, valamint növelik a minőségérzetet.

A CMF-B platformra épülő Clio külseje illeszkedik az Espace és a Talisman által kijelölt formanyelvhez, leginkább egy kicsinyített Mégane-ra hasonlít. Utasterét teljesen áttervezték, a korábbi modellből semmit sem hagytak benne, miközben lényegesen javult az anyag- és összeszerelési minőség. Az új, elegánsabb kormány kompaktabb kialakítást kapott a korábbi modellekhez képest a helytakarékosabb légzsáknak köszönhetően, így a műszerfal jobban látható a vezető számára. A hosszított ülésfelületnek és az ergonomikusabb kialakításnak köszönhetően jobb támasztást adnak az ülések, a fejtámla volvós.

A magasabb középkonzolon kisebb sebességváltókart építettek be, ami természetesebb és kényelmesebb fogást biztosít. A praktikus tárolórekeszek a konzol alsó részén kaptak helyet, vezetéknélküli töltési lehetőséggel. A tekerős klímapanel a Daciából érkezett.

A vezető felé fordított képernyő az új Renault Easy Link online rendszerben egyesíti az összes multimédiás, navigációs, információs és szórakoztató funkciót. A tabletes navigációt nem használtuk, inkább az Apple CarPlay révén Waze-zel terveztem meg az útjaimat.

A csomagtér űrtartalma 391 liter, amelyet 26 liternyi tárolókapacitás egészít ki az utastérben. A felára dupla padlórendszer egyszerűsíti a mindennapos bepakolást, a hátsó ülések lehajtásával majdnem sík felület nyerhető (a kibővített raktér 1069 liter), a csomagokat ugyanakkor magasra kell emelni. A hátsó ajtókilincs megtalálása időigényes, nem természetes a mozdulat, ahogy kaparásszuk az ajtót nyitás előtt.

Hogy megy?

Azoknak a vezetőknek, akik gazdaságos járművet keresnek főleg városi használatra, a háromhengeres szívó 1,0 SCe motor a leginkább ajánlott. Aki ki szeretne merészkedni a városon kívül is, annak érdemes az erősebb, turbós, 100 lovas változat mellett dönteni. A legújabb technológiákat használja, mint például az elektromos vezérlésű szeleppel ellátott turbókompresszor, a hengerfejbe részlegesen integrált kipufogó-leömlő, kettős változó hidraulikus szelepvezérlés vagy a hengerek speciális acélbevonata (bore spray coating). Ez a 100 lóerős és 160 Nm nyomatékú, új generációs motor 10 lóerővel és 20 Nm-rel jobb, mint a TCe 90, melynek átvette a helyét. Bár nem túl sportos, de a hétköznapokban elégséges, autópályán, országúton és városban egyaránt. Hangja egy ló prüszköléséhez hasonló, mókás, amikor elmegy mellettünk tempóval egy ilyen háromhengeres Clio.

Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 11,4 másodperc alatt gyorsul fel az üresen 12 mázsánál valamivel könnyebb kis francia, akár 187 kilométer/órával is száguldozhatunk, nekem bőven elég volt autópályán a 130-150 kilométer/óra. A váltó jól kezelhető, bár kissé bizonytalan a megvezetése, a hatodik fokozatnak véleményem szerint lenne helye.

Milyen vezetni?

Futóműve korrekt, stabil és jól uralható határhelyzetben is, masszív, pontosan összerakott autó benyomását kelti, sokkal inkább kompakt, semmint kisautós a vezethetősége és irányíthatósága. Rossz úton is megfelelően csillapít az elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros konstrukció, amelynek a hangolása alapvetően kellemes és nyugodt.

A fékekre nincs panasz, pedig hátul dobok lassítják, az alufelniket utánzó dísztárcsák egészen jól néznek ki.

A Clio nagyon csendes, a mérnökök külön erőfeszítéseket fordítottak arra, hogy korlátozzák a zavaró zajokat. A jármű teljes szerkezetét újragondolták, egyrészt az anyagok megújításával a hangszigetelés és a zajcsökkentés érdekében, másrészt bizonyos részek megerősítésével: például az első tengelyen lévő szarv alakú légterelők alumíniumból készültek. A szélvédő is speciális kezelést kapott egy akusztikai filmréteg használatával minden verzión, a levegő és a motor zajainak csökkentése érdekében. Ajtajait és ablakait kettős tömítő rendszerrel látták el. Ezen intézkedések összessége lehetővé teszi az új Clio számára, hogy az utastérben lévő zajszintet 2 decibellel csökkenteni tudja 0 és 130 kilométer/óra között.

Mennyibe kerül?

Míg legolcsóbban szívómotorral és klíma nélkül már 3,35 millió forintért lehet új Cliónk, az egyliteres turbós Zen felszereltségű tesztautóért 4,15 millió forintot is elkérnek. Méltányos ár egy méltányos autóért. Fogyasztására nem lehet panszunk, a közel 1000 kilométeres tesztelés során - sok autópályázással - 5,3 literes átlagot mértem 100 kilométerenként.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.03
Mai használt tesztünk főszereplője kicsit kilóg az átlagos használt autók közül. Már-már azt mondom....
2021.12.03
Kamion és kisbusz ütközött össze az 542-es főút 8-as kilométere közelében, Kiskunfélegyháza....
2021.12.03
Tovább bővítette GR Sport modellcsaládját a Toyota. A portfólió legújabb tagja egyben a legkisebb....
2021.12.03
A kormány célkitűzése az, hogy Magyarország ne csak a gyártás területén, de a kutatás-fejlesztésben....
2021.12.03
A címvédő és hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája volt a leggyorsabb a....
2021.12.03
Decembertől a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. veszi át az....
2021.12.03
A General Motors a korábbinál is nagyobb profitra számít az idén - írja az automobilwoche.de ..
2021.12.03
A Magyar Gumiabroncs Szövetséget (angolul Hungarian Tire Association, röviden HTA) az akkori....
2021.12.03
A Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség a bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett hivatali....
2021.12.03
Ha attraktív munkahelyeket teremtünk, ahol a fiatalok fejlődhetnek, akkor a munkaerő itthon....