Nissan Micra

A Renault fogja gyártani a Nissan új elektromos Micráját

2023.03.28.

A Nissan és a Renault közös megegyezése alapján a franciák fogják gyártani a Micra EV-t, amely a Renault 5-tel fog osztozkodni nem csak a gyártelepen, de rengeteg alkatrészen is.

A Nissan Micra a 1982 óta létezik, második generációja pedig az itthoni utakon is megszokott látványosság. A szupermini autó több mint negyven éve van porondon, így első két generációjának legtöbb képviselője már akár oldtimer minősítést is kaphatna, ha bárki ilyesmire vállalkozna. Ami viszont fontosabb, hogy a Nissan nemrég bejelentette, hogy a Micra név kifutóban van, helyette azonban bemutatták az utódot is, amely a Renault-val közös kapcsolat szerelemgyereke lesz.

Bár hivatalosan nem új Micra generáció, hanem különálló utódmodell, azért a név igencsak árulkodó: Micra EV. A Renault 5-tel közös platformon nyugvó elektromos autó nem csak az alvázat, de az alkatrészek 80 százalékát is megosztja a franciákkal, ami a két gyártó együttműködésének újraindítását jelenti.

A Renauét vezérigazgatója, Luca de Meo szerint az együttműködés mindkét félnek hasznos lesz, ami a kifutó Micra modell esetében nem mondható el, mivel szerinte az a megállapodás erőltetett volt a japánok számára.

„Nem volt sikeres projekt. – mondta de Meo – A költségek, maga az autó, az egész dolog nem volt jó. Az egész azért jött létre, mert a Nissan olyasmit gyártott, amit nem is akart.”

A Micra gyártását azért helyezték át 2016-ban a Nissan indiai telepéről a franciaországi Flins Renault-gyárba, mert ezzel jobban kihasználták a franciák kapacitását, viszont a projekt végeztével a Nissan mégsem jött ki jól az egyezményből.

Hivatalosan nem Micra lesz, hanem különálló modell. (Forrás: Nissan)

Új seprű jól…

Az új Micra azonban más ígéretekkel kecsegtet. De Meo szerint a Micrát felváltó EV költséghatékony és könnyen finanszírozható belépő lehet a Nissan számára az elektromos kisautók piacára, de azt is hangsúlyozta, hogy a Renault nem gyakorolt nyomást a másik gyártóra, hanem tisztességes módon kötötték meg az üzletet.

Na de, mit is várhatunk az új megállapodás szülte autótól? Francia lesz? Nos, igen. A 80 százalék alkatrész mellett a Micra EV-k az észak-francia Douai-telepen készünek majd, a Renault 5-tel együtt. A douai-i üzem egyike a Renault három helyszínének, amely az ElectriCity komplexumot alkotja, amely csakis elektromos autók gyártására szakosodott és az alkatrészek és a járművek mellett akkumulátorokat is előállít.

Ashwani Gupta, a Nissan Operatív Osztályvezetője egy hétfői megszólalásában úgy nyilatkozott, hogy szerinte a megállapodás meggyőzte a Nissant arról, hogy egy olyan modellt adjanak hozzá a palettájukhoz, amit másféleképpen talán soha nem is jutott volna eszükbe gyártani.

A japán gyártó már azt fontolgatta, hogy teljesen kilép a kisautó szegmensből, viszont a franciák új ajánlata Gupta szerint meggyőzte a gyártó vezetőségét és a dizájncsoportot is, hogy van lehetőség a Nissan számára a szupermini kategóriában, és hogy felvehetik a versenyt a többi elektromos vetélytárssal.

A Dataforce szerint a Nissan 31 105 Micrát adott el 2022-ben, a CarSalesBase adatai szerint a megelőző években pedig hasonló számokat sikerült produkálni, legutoljára pedig 2006-ban érte el a 100 ezres éves eladást.

A Micra EV 80 százalékban fog osztozkodni az alkatrészeken a Renault 5-tel. (Forrás: Renault)

A megállapodás

Gupta azt mondta, hogy a Renault ismerte a Nissan adatait, mégsem úgy hozakodott elő az új projekttel, hogy a lehető legtöbb hasznot húzza le a gyártóról, hanem közös konszenzust igyekezett teremteni a két fél között.

A két cég előrevetítette, milyen pozitívumokkal szolgálhat a Renault-nak a platform és gyártelep megosztása és miért éri meg a Nissannak, hogy egy ilyen kicsi elektromos autó gyártásába fogjon.

A benzinhajtású, sima Micra gyártása tavaly fejeződött be a francia telepen, és a kötelező tanulságokat levonva a Renault egyből nekiállt az új projektnek. A flinsi gyártelepen a Micra mellett más modellek is készültek, mint a Renault elektromos kisautója, a ZOE is, így az új elektromos modell gyártása ugyanezen a helyen nem érte volna meg a Nissannak.

A Renault saját, a Micra EV-vel megegyező szegmensű elektromos Cliója Törökországban készül, ahol a francia előállítási ár töredekéért készülnek el az új autók. De Meo szerint az új Micra esetében azért zárták ki ezt a lehetőséget, mert a Micra EV olyan technológiát tartalmaz, amely könnyen versenyezhet a szegmens többi autójával, így megéri Franciaországban gyártani.

Hogy fog kinézni?

Bár a platform és rengeteg alkatrész ugyanaz lesz a Renault 5 és a Nissan Micra EV testében, viszont a dizájn eltérő lesz. Tehát a két modell nem ikertestvér lesz és nem csak egyszerű átmatricázásról lesz szó, hanem különálló modellekről. A Renault hasonló megállapodást kötött egy másik japán gyártóval, a Mitsubishival is, amelynek az ASX és Colt modelljeit fogja gyártani saját telepein. A két Mitsubishi modell a Reanult Captur és Clio modellekhez hasonlít, mivel itt is osztozkodásról van szó, de mégsem egy az egyben másolatokról.

A Mistubishi egy olyan kis elektromos autót akart Európába hozni, amely versenybe szállhat a piac többi résztvevőjével és újraépítheti a márkát a térségben, a Renault pedig tárt karokkal fogadta. A 2022-es 54 ezer eladást 2024-re 130 ezerre kívánja feltornászni a gyártó, amelyhez most már az észak-francia Renault telepek mellett a Nissan angliai üzemei is segítséget adhatnak. Utóbbi a Nissan sunderlandi telepe, ahol a Leafet kiváltó új elektromos SUV gyártását is tervezik.

Az új Micra EV francia gyártásban fog megjelenni, de nem tudni, pontosan milyen külsővel. (Forrás: Nissan)

A Renault tehát két japán gyártóval is megállapodásban van, ezzel szövetségeseket szerezve magának, amely olcsó előállítást és persze nagyobb bevételt biztosíthat a jövőben, mivel a piacon több modell lesz jelen, amely a Renault névhez fűződik. A japánoknak pedig szintén megéri az üzlet, mivel megfizethető üzemet találtak Európában, ami igencsak fontos, ha éppen igyekeznek megvetni a lábukat egy új szegmensben.

Egyelőre nem tudni, milyen is lesz pontosan a szupermini kategória Micra EV-je és hogy mennyire rivalizálnak majd a Renault 5-tel, de a Nissan könnyen a szegmens elejére kerülhet, ha sikeres lesz az együttműködés. A Renault 5 előreláthatóan 2024-ben kerül majd a szalonokba, a Micra EV pedig 2026-ra várható.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....