design

Robban a cseh dizájn bomba

2022.11.01.

Az attraktív Vision sorozat 7S modellje után újabb dizájnattrakciót mutatott be a Škoda.

Nem ez az első Vision tanulmány, amit bedobott a Škoda, ám a 7S koncepció radikálisan eltér minden eddigi formavilágtól. És nem csak a csehekétől.

A cseh márka 2018-as tanulmánya      Forrás: Skoda 

Szeptemberben mutatták be a hétüléses Vision 7S tanulmánymodellt, mely az első gyárilag matt fényezésű Škoda. Utasterének hangulatát újrahasznosítható anyagok és interaktív felületek határozzák meg. 89 kWh energiatároló képességű akkumulátorával hatótávolsága több mint 600 kilométer. És ami nem kevésbé fontos, hogy akár 200 kW teljesítményű gyorstöltésre képes. Alkotói szerint minimalista-funkcionális dizájnja biztonságérzetet közvetít és erőt sugároz, ugyanakkor kedvező a légellenállása, megmutatkozik fogyasztásában.

Az eddig legnagyobb Vision, a 7S                     Forrás: Skoda

A Vision 7S az első olyan Škoda modell, melyen az új és markáns formai motívumok megjelennek, például az orr-rész elejének Tech-Deck Face megoldása, miközben nyújtott utastér első ránézésre jelzi a bőséges térkínálatot.

Új tervezésű a logó helyén megjelenő márka felírat, mely a hangulatvilágítás fénysávjával egészül ki a jármű teljes szélességében. A hűtőbordákat sötétített üveg váltja fel, amely a jármű különböző érzékelőit rejti.

Az ősmodell és a Vision GT    Forrás: Skoda

A Vision 7S után újabb bombát robbantott a cseh márka. Olcsó poén, de ez tényleg egy škodás Škoda, melynek megálmodói a márka gazdag történetéből merítettek, miközben igazi jövőgépet kreáltak. Forrásig érdemes volt a múlt századig visszalapozni, mert az ihlető 1957-es modell igazi érték.

Annyira ritka, hogy eredeti már csak egy van belőle, a gyári múzeumét tervrajzok és fotók alapján építette a Škoda, melynek dizájnereinél az alapműveltség része az 1100 OHC.

Nem véletlen, hogy a két helyszínen ( Brüsszelben és Prágában) megrendezett Design and Transformation mutatták be a klasszikus 1100 OHC versenyautót idéző jövőgépet: a Vision GT-t természetesen villanymotor hajtja.

Karosszériáját a Škoda Design nemzetközi csapatának fiataljai tervezték, a hivatalos listán szerepel Franck Le Gall, Julian Petitseigneur, Joungeen Kim, Filip Krol, Romain Bucaille, Boris Kovalik, Andrej Denysko. Az Icons get a Makeover sorozat keretében a vázlatrajzok mellett elkészült a digitális modell és az animáció is.

Igazi dizájnattrakció a Vision GT     Forrás: Skoda

Versenyautóhoz illően a sofőr középen ül, műszerfal nincs, a fontos információkat a fedélzeti rendszer a vadászgéppilótákhoz hasonló bukósisak plexijére vetíti.

A beépített technika a Formula E Auditól származik, de a Škoda egyelőre cáfolja, hogy a német márka Forma1-es beszállása után a csehek lépnének a négykarikások helyére a villanyautós versenysorozatban.

Pedig az ősök aktívan versenyeztek: a Škoda 1948-ban három széria 1101-essel teljesítette a Belga 24 órás (1972 km, 82,16 km/h átlag és 8,1 literes fogyasztás) Spa Francochamps versenyt, majd megnyerte az 1000 kilométeres Montevideo-Melo-Monetvideo futamot. A Škoda programjában szerepelt a Le Mans: 1950-ben három 1101-es Tudorral indultak, közülük az egyik napjainkban is szerepel kiállításokon. 1956-ban következett volna a legendás csodagép, az 1100-es OHC versenyautó Le Mans szereplése, ám ez a hidegháború miatt elmaradt.

A cseh márka az Octaviával később elnyerte a tartósságáért és megbízhatóságért járó Chronometer díjat.

Gyárilag újjáépített 1100 OHC    Forrás: Skoda 

A Le Mans szereplés nem jött össze, de z 1100 OHC roadster 1958-ban indult a budapesti Városligetben, az akkori Felvonulási téren rendezett autóversenyen. A hosszútávú futamokra tervezett és csővázra épített műanyag karosszériás nyitott kétüléses 1089 köbcentis, négyhengeres, négyütemű, felülvezérelt, felül szelepelt alumínium blokkja a 440-es modellből származott.

A 39 lóerős széria motor teljesítményét 92-re növelték          Forrás: Skoda

Az utcai változat 39 lóerős teljesítményű motorját több lépcsőben növelték: két vezérműtengelyes hengerfejet és dupla karburátorokat kapott a motor, majd a csehszlovák Jikov porlasztók német Weberekre cserélésével teljesítménye 92 lóerőre nőtt és 8500-as fordulatig lehetett pörgetni. A végleges változat 1957-ben készült el és 1958-ban a Mlada Boleslav-i pályán állt rajthoz először 5+1 gangos kézi sebességváltóval. A 84 LE/liter index akkoriban jónak számított, ez elég is volt a mindössze 550 kilogrammos kocsi kétszáz feletti tempójához.

A Jaroslav Kindl által tervezett Škoda 49,7-50,3 százalékos súlyelosztása ideális volt, a stabilitást szolgálta az is, hogy a 3,9 méteres és 2,2 méteres tengelytávú kocsi legmagasabb pontja 964 milliméter volt. Futóműve elöl-hátul független felfüggesztésű, tizenöt colos küllős kerekei pedig a klasszikus GP autókat idézte.

Az 1100 OHC-ből mindössze négy készült: mindkét kupé balesetben megsemmisült, megmaradt alkatrészeikből feltámasztanak egyet a gyári múzeumban. A kupé menetkész tömege 618 kg volt.

A két megmaradt roadster egyike a Mladá Boleslav-i Škoda Múzeum tulajdona, a másik a Škoda UK, vagyis a brit importőré, időnként veterán rendezvényeken is gurul, sőt a cseh ralibajnok, az ERC 2013-as és a WRC-2 2018-as győztese, Jan Kopecky is meghajthatta már.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....