fejlesztések

Robotikai áttörés előtt áll a Toyota?

2025.07.27.

2025. július 22.

Egyre szélesebb körben ismert, hogy a világ első számú autógyártója, a Toyota nem csupán a különböző részben vagy teljesen elektromos meghajtások, vagy épp az aktív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák és az ezekre épülő autonóm autózás, hanem a mesterséges intelligencia és a robotika területén is a világ egyik vezető fejlesztőjének számít.

 

Ezen utóbbi területért a vállalat szilícium-völgybéli kutatóintézete, a Toyota Research Institute felel, amely komoly áttörés előtt áll a többfeladatos finommechanikus mozgások nagy viselkedési modelljeinek alapos vizsgálata, és a robotok flottaszintű tanulása terén. A Toyota a robotikai fejlesztéseit az 1970-es évek végén, 1980-as évek elején kezdte meg, főként az autógyártási folyamatok automatizálására koncentrálva: az ipari robotok bevezetése révén növelte a termelékenységet és a gyártás pontosságát. A vállalat humán jellegű robotikai fejlesztések, vagyis az emberekkel közvetlenül együttműködő robotok (például segítő vagy szórakoztató robotok) iránti érdeklődése a 2000-es évek elején indult el erőteljesebben, 2004-ben pedig a Toyota hivatalosan bejelentette, hogy a robotika az egyik stratégiai kutatási iránya lesz az autóipar mellett. Ezt követően a társadalmi felelősségvállalás számos területén aktív vállalat elkezdte kutatni azokat a robottechnológiákat, amelyek az idősek, betegek vagy mozgáskorlátozottak támogatását szolgálják, a dedikáltan ezekre a területekre fókuszáló Human Support Robot (HSR) projekt pedig 2017-ben indult. Az utóbbi két év legforróbb robotikai fejlesztési területét ugyanakkor a nagy nyelvi modelleket kiegészítő nagy viselkedési modellek jelentik a Toyota Research Institute mérnökei számára.

Fotó: Toyota

A Toyota az elmúlt két évtizedben látványos és sokszínű robotikai fejlesztéseket mutatott be, amelyek nemcsak a technológiai innovációt, hanem az emberközpontú megközelítést is tükrözik. A humán segítő robotok közül kiemelkedik a Human Support Robot (HSR), amely kerekesszékes vagy mozgáskorlátozott emberek számára kínál otthoni segítséget – például tárgyak felvételével vagy egyszerű házimunkák elvégzésével. Ehhez kapcsolódik a Partner Robot program, amelynek keretében a Toyota több generáción át fejlesztett társalkodó és zenélő robotokat is – például a trombitáló és hegedülő robotokat, amelyek egyesítették a művészetet és a mérnöki precizitást. A japán vállalat a 2021-ben megrendezett Tokiói Olimpia és Paralimpia során is reflektorfénybe helyezte robotjait: a Field Support Robotok önvezető módon szállították vissza a sporteszközöket a dobóversenyeken, míg a T-HR3 humanoid robot a látogatók köszöntésében és információadásban működött közre. A Toyota nem feledkezett meg a játékosságról sem: a vállalat mérnökei által fejlesztett CUE nevű humanoid kosárlabdázó robotj, amely mesterséges intelligenciával számolja ki a dobások ívét és erejét, két Guinness-rekordot is felállított: 2019-ben a legtöbb sikeres büntetődobásét (itt 2020 csont nélküli büntető után leállították a robotot, utalva a Toyota mobilitási partnerségében megrendezett Tokiói Olimpia tervezett 2020-as dátumára), 2024-ben pedig 24,55 méterrel a humanoid robot által legtávolabbról sikeresen bedobott kosárlabdával.

Az általános célú robotok hatalmas segítséget jelenthetnek a jövőben a mindennapokban

Az általános célú robotok olyan jövőt ígérnek, ahol a háztartási segítségnyújtás mindenütt jelen van, és az időskori otthonban való életet megbízható, intelligens segítség támogatja. Ezek a robotok felszabadítják az emberi potenciált azáltal, hogy lehetővé teszik az emberek számára, hogy teljesen új módon alakítsák és befolyásolják a fizikai világot. Ennek az átalakulásnak a középpontjában a nagy viselkedési modellek (LBM-ek) állnak – megtestesült mesterséges intelligencia rendszerek, amelyek robotérzékelő adatokból kiindulva cselekvéseket hajtanak végre. Az LBM-ek nagy, sokszínű manipulációs adathalmazokon előre betanítottak, és kulcsot jelentenek a robusztus, általános célú robotikus intelligencia megvalósításához. Növekvő népszerűségük ellenére azonban még mindig meglepően keveset tudunk a mai LBM-ek által kínált lehetőségek finom árnyalatairól. Ez a bizonytalanság abból fakad, hogy a valós robotikában nehéz szigorú, nagyszabású értékeléseket végezni. Ennek eredményeként az algoritmusok és adatkészletek tervezésében a fejlődést gyakran inkább az intuíció, mint a bizonyítékok irányítják, ami gátolja a haladást. Munkánk célja az, hogy ezt megváltoztassuk.

A Toyota Research Institute kiemelt kutatási területként kezeli a nagy viselkedési modelleket

A Toyota kutatóintézete kiemelkedő eredményt ért el közel 1700 órányi robotikai adat feldolgozása, 1800 órányi valós körülmények közötti értékelés és több mint 47 000 szimulációs értékelést elvégezése révén. A mérnökök kiképeztek számos diffúzió-alapú LBM-et, hogy alaposan tanulmányozzuk képességeiket, és az alábbi megállapításokat tették:

  • A nulláról induló irányelvekhez képest következetes teljesítményjavulást biztosítanak.
  • Lehetővé teszik új feladatok elsajátítását 3-5-ször kevesebb adattal egy olyan kihívásokkal teli környezetben, ahol a különböző környezeti tényezőkkel szembeni ellenálló képességre van szükség.
  • A pretraining adatok növelésével folyamatosan fejlődnek.
  • Még néhány száz órányi változatos adat – és viselkedésenként csak néhány száz demo – esetén is jelentősen javult a teljesítmény. Az előzetes képzés a vártnál korábban biztosít következetes teljesítménynövekedést.

A Toyota mérnökei által összeállított értékelési csomag több újszerű és rendkívül kihívást jelentő, hosszú távú, valós világbeli feladatot tartalmaz; ebben a környezetben finomhangolt és értékelt LBM előképzés javítja a teljesítményt, annak ellenére, hogy ezek a viselkedések jelentősen eltérnek az előképzési feladatoktól. A mérnökök mind a látott feladatok (amelyek az előképzési adatokban szerepelnek), mind a nem látott feladatok (amelyeken előképzett modellünket finomítjuk) alapján értékelik a robotokat. Ennek részét képezi 16 szimulált, előképzés során látott feladat, 3 valós, előképzés során látott feladat, 5 korábban nem látott, hosszú távú szimulált feladat és 5 komplex, korábban nem látott, hosszú távú valós feladat. Minden modellt 50 rollouttal tesztelnek minden valós feladat esetében, és 200 rollouttal minden szimulációs feladat esetében.

Közel lehet az áttörés

A Toyota mérnökeinek egyik legfontosabb megállapítása, hogy a finomhangolt teljesítmény a pretraining adatok növekedésével egyenletesen javul. A vizsgált adatmennyiségeknél nem tapasztaltak teljesítménybeli folytonossági zavarokat vagy éles inflexiós pontokat; az AI skálázhatósága a robotikában jól működik.

Nem finomhangolt, előzetesen betanított LBM-ekkel ugyanakkor vegyes eredményeket tapasztaltak. Biztató, hogy egyetlen hálózat képes egyszerre több feladatot megtanulni, de nem tapasztaltak következetes teljesítményt a finomhangolás nélküli, nulláról induló, egyetlen feladatot betanító módszerekhez képest. Várhatóan ez részben a modell nyelvi irányíthatóságának köszönhető. Belső tesztelés során néhány ígéretes korai jelet láttak arra, hogy a nagyobb VLA prototípusok leküzdik ezeket a nehézségeket, de további munkára van szükség, hogy ezt a hatást magasabb nyelvi kapacitású modellekben is alaposan megvizsgálják. A Toyota mérnökeinek eredményei nagyrészt alátámasztják az LBM-stílusú robot alapmodellek közelmúltbeli népszerűségének növekedését, és további bizonyítékot szolgáltatnak arra, hogy a különböző robotadatokon végzett nagyszabású előzetes képzés életképes út a képzettebb robotok felé, bár néhány ponton óvatosságra van szükség. Nevezetesen, az olyan finom tervezési döntések, mint az adatok normalizálása, nagy hatással lehetnek a teljesítményre, és gyakran dominálnak az architektúra vagy az algoritmusok változásain. Fontos, hogy ezeket a tervezési döntéseket gondosan elkülönítsék, hogy elkerüljük a teljesítményváltozásokat. Mindezek kiküszöbölése révén ugyanakkor közel lehet a pont, ahol az akár flottaszinten tanítható robotok számos, az emberek számára megterhelő/monoton/fárasztó feladat önálló elvégzésére képesek lehetnek, felszabadítva a humán kapacitásokat a magasabb hozzáadott értékű feladatok elvégzésére.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Megkezdte a Kia új elektromos modelljének gyártását a zsolnai gyárban. Stílusosan, egy-egy Kia EV4....
2025.12.06
Levélben fordult az olasz miniszterelnök az Európai Bizottsághoz a hibrid járművek 2035 utáni....
2025.12.06
A McLaren világbajnoki pontlistát vezető brit pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es szezonzáró....
2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....