közelekedésbiztonság

Robotsofőrrel a halálos balesetek ellen

2015.02.26.

Több mint egymillió ember hal meg világszerte évente a közutakon. Ez ma a legveszélyesebb "betegség", a gyógymód pedig a nem más, mint a robotsofőr - véli a Michigan Egyetem professzora.

Pusztítóbb, mint számos népbetegség. A robotpilóták ötször biztonságosabban vezetnek
 
Sok millió ember hétköznapja kezdődik úgy világszerte, hogy beül az autójába és elindul a munkahelyére. Mennyi ideig tart ez? Fél óráig? Ám ebben az 30 percben, miközben vezetünk, előzünk, parkolóhelyet keresünk, 70 ember halt meg a világ útjain. Ha a közúti baleseteket egyfajta betegségnek tekintenénk, azt is mondhatnánk, hogy az egyik legagresszívabb járvány. Nem kevesebb, mint 1,2 millió ember hal meg az utakon évente, majdnem annyi, mint ahányan a cukorbetegség szövődményei következtében vesztik életüket. Larry Burns professzor, a University of Michigan mérnök-tanára szerint a robotautó lehet a terápia a világ egyik legpusztítóbb járványára.
 
A vezető nélküli jármű már nem a sience fiction novellák tárgya. Burns szerint az önállóan navigáló autók már 2017-ben megjelenhetnek az utakon. A fő probléma az, hogy a világ még nincs kész arra, hogy elfogadja őket. Megoldatlan a felelősséggel kapcsolatos szabályozás, de talán ennél is nehezebben fogadják el emberek, hogy egy autóban valaki vagy valami más veszi át az irányítást.
 
A helyzet nagyon hasonló ahhoz, amikor az orvostudomány megalkot egy vakcinát, amely képes megmenteni egy csomó életet, de a társadalmat meg kell győzni, vesse alá magát az oltásnak. Egyes mérnökök úgy vélik, az autonóm autók ötször annyira biztonságosabbak lehetnek, mint az ember vezette jármű. Ahogy Burns a bbc.com számára kifejtette, a robotsofőr sosem részeg vagy álmos vagy zavart, a szenzorok képesek felismerni tárgyakat két futballpályányi távolságra előre, és számukra nincs holttér sem. Ám attól, hogy a robotautó műszaki értelemben megérett a használatra, még nem érkezett el a bevezetésének az ideje.
 
Még előttünk van az, hogy a társadalom befogadja, megtanulja használni, együtt élni az új technológiával. Például a rendőrök mihez kezdenek a jelen sem lévő sofőrrel, ha az hibázik, vagy vészhelyzet miatt el kell terelni a forgalmat? Számos megoldandó elvi és praktikus kérdés van még, mielőtt a mesterséges intelligencia átveszi az uralmat a vezetőülésben. De a robotautó technológia már itt van karnyújtásnyira, és néhány évtized alatt fenekestül felforgatja a közúti közlekedést.
 
Jámbor Gyula
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Nagy erőkkel készül a Tokiói Autószalonra a Daihatsu. Bitang tuning teherautókkal és kei carokkal....
2025.12.22
Az ünnepi időszakban a nyilvános elektromosautó-töltők is jóval forgalmasabbá válnak.....
2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....