közelekedésbiztonság

Robotsofőrrel a halálos balesetek ellen

2015.02.26.

Több mint egymillió ember hal meg világszerte évente a közutakon. Ez ma a legveszélyesebb "betegség", a gyógymód pedig a nem más, mint a robotsofőr - véli a Michigan Egyetem professzora.

Pusztítóbb, mint számos népbetegség. A robotpilóták ötször biztonságosabban vezetnek
 
Sok millió ember hétköznapja kezdődik úgy világszerte, hogy beül az autójába és elindul a munkahelyére. Mennyi ideig tart ez? Fél óráig? Ám ebben az 30 percben, miközben vezetünk, előzünk, parkolóhelyet keresünk, 70 ember halt meg a világ útjain. Ha a közúti baleseteket egyfajta betegségnek tekintenénk, azt is mondhatnánk, hogy az egyik legagresszívabb járvány. Nem kevesebb, mint 1,2 millió ember hal meg az utakon évente, majdnem annyi, mint ahányan a cukorbetegség szövődményei következtében vesztik életüket. Larry Burns professzor, a University of Michigan mérnök-tanára szerint a robotautó lehet a terápia a világ egyik legpusztítóbb járványára.
 
A vezető nélküli jármű már nem a sience fiction novellák tárgya. Burns szerint az önállóan navigáló autók már 2017-ben megjelenhetnek az utakon. A fő probléma az, hogy a világ még nincs kész arra, hogy elfogadja őket. Megoldatlan a felelősséggel kapcsolatos szabályozás, de talán ennél is nehezebben fogadják el emberek, hogy egy autóban valaki vagy valami más veszi át az irányítást.
 
A helyzet nagyon hasonló ahhoz, amikor az orvostudomány megalkot egy vakcinát, amely képes megmenteni egy csomó életet, de a társadalmat meg kell győzni, vesse alá magát az oltásnak. Egyes mérnökök úgy vélik, az autonóm autók ötször annyira biztonságosabbak lehetnek, mint az ember vezette jármű. Ahogy Burns a bbc.com számára kifejtette, a robotsofőr sosem részeg vagy álmos vagy zavart, a szenzorok képesek felismerni tárgyakat két futballpályányi távolságra előre, és számukra nincs holttér sem. Ám attól, hogy a robotautó műszaki értelemben megérett a használatra, még nem érkezett el a bevezetésének az ideje.
 
Még előttünk van az, hogy a társadalom befogadja, megtanulja használni, együtt élni az új technológiával. Például a rendőrök mihez kezdenek a jelen sem lévő sofőrrel, ha az hibázik, vagy vészhelyzet miatt el kell terelni a forgalmat? Számos megoldandó elvi és praktikus kérdés van még, mielőtt a mesterséges intelligencia átveszi az uralmat a vezetőülésben. De a robotautó technológia már itt van karnyújtásnyira, és néhány évtized alatt fenekestül felforgatja a közúti közlekedést.
 
Jámbor Gyula
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....