roller

A rollerezésről női szemmel

2020.06.06.

Előrebocsátom, sosem voltam a száguldás szerelemese. Még motoron is csak egyszer ültem utasként, de mindig tisztelettel adóztam azok előtt, akik két keréken - a biciklit nem számítva – vágtak neki az útnak.  Addig-addig furdalt a kíváncsiság, mígnem kipróbáltam napjaink felkapott városi közlekedési eszközét, az elektromos rollert.

 

Budapesten utcáin lépten-nyomon e-rollerekbe botlik az ember. Gyakorlatilag nincs olyan belvárosi kerület, ahol 500 méteres körzetben az ember nem találkozna legalább egy utcán hagyott járművel. Bár gyerekkorunk járműve nagyon könnyen és egyszerűen használható felnőttként is, a közlekedés szereplőjeként nem árt tisztában lenni a biztonságos használat szabályaival. Mielőtt rollerre pattannánk, tekintsük át, hogyan tehetjük mindezt szabályosan és egyúttal biztonságosan is.

Szabályozási környezet

Magyarországon szakmai berkekben jelenleg vita folyik arról, pontosan minek minősül az elektromos roller. A KRESZ ugyanis járműként nem ismeri el a rollert és a segwayt sem. A közlekedési szabálygyűjtemény erről szóló kiegészítése már kidolgozás alatt van, ám addig is a Belügyminisztérium által kiadott állásfoglalást vehetjük alapul. Eszerint segédmotoros kerékpárnak minősül az elektromos roller, tehát az alábbiak szerint közlekedjünk vele: 

  • tilos a járdán használni
  • kerékpárúton jobbra húzódva közlekedjünk vele
  • a vezetéséhez jogosítvány és bukósisak egyaránt kötelező
  • közúton maximum 40 km/h sebességgel mehetünk
  • úttesten való áthaladáskor, a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint, le kell szállni róla és át kell tolni a zebrán  

 

Teszt alatt a Xiaomi Mijia M365

Az utcán látható, robosztus rollerekhez képest ennek a modellnek a külseje meglehetősen kecses és modern. A váz alumíniumból készült és a nagy kerekeknek köszönhetően a platform magasabban van, így biztonságosabb használatot biztosít. Maga a platform gumírozott anyagú, nem csúszik és a két lábfej kényelmesen elfér rajta. A tesztelt Xiaomi M365 roller 250W teljesítményű motorral felszerelt és maximum 25 km/h sebességre képes. Ennek köszönhetően nem kell aggódnunk azon, hogy az előírt sebesség-korlátozást túllépnénk vele. Egyszeri töltéssel, amit egy számítógépes adapterhez hasonló eszköz biztosít, 30 km távolságot bír megtenni, ami városi viszonylatban nézve is nagy távolság. Segítendő az útvonaltervezést, a műszerfalon  pöttyök folyamatosan mutatják,  milyen töltöttségi szinten van épp a jármű.

A Xiaomi modellje csengővel és lámpával egyaránt felszerelt, sőt bluetooth segítségével akár a telefonnal is összeszinkronizálható. Bekapcsolást követően a gázt egy kis lenyomható karral szabályozhatjuk rajta a jobb kezünkkel, míg a bal oldalon a biciklihez hasonló fékkar található. Az eszköz össztömege az alumínium kialakításnak köszönhetően 12.5 kg. Ha nem használjuk az eszközt, egy egyszerű mozdulattal félbehajthatjuk, vagy pedig platform alól lehajtható kis pöcökkel stabilan le is támaszthatjuk.

Személyes tapasztalatok

Az elektromos rollerrel való elindulást elsőre nem koronázta siker. Hiába húztam a gázt bekapcsolt állapotban, nem történt semmi. A titok nyitja, hogy lábbal meg kell hajtani először a járművet, utána gázt adni és már suhanunk is vele előre. A rolleren állni egyébként meglehetősen kényelmes érzés. Főleg miután rájöttem, hogy a hátsó lábamat érdemes picit meghajlítani, nem kell szálfaegyenes tartás. A hátsó sárhányót a klasszikus rollerekhez képest tilos fékezésre használni, ellenben annyi terhelést kibír, ha valakinek nagyobb a lába, megtámaszthatja rajta a sarkát, hogy jobban elférjen.

Női szemmel érdemes kiemelni, hogy felejtsük el a válltáskát a rollerrel való közlekedéshez. A hátizsák vagy a mindkét vállra felvehető táska sokkal praktikusabb megoldás. Bár bagatell dolognak tűnik, de fontos, hogy menet közben ne próbáljuk megigazítjuk a hajunkat, vagy szemüvegünket. Ugyanis a roller egy kézzel könnyen irányíthatatlanná válik és padkázás, rosszabb esetben elesés lehet a vége. Figyeljünk arra, hogy az akadályokat, mint bukkanó, kátyú, kellő körültekintéssel közelítsük meg. A legjobb, ha kikerüljük őket, de ha már erre nincs esély, akkor semmiképp nem fékezzünk, hanem inkább nagyobb sebességgel menjünk át rajta.

Fogjuk mindig stabilan, két kézzel a kormányt, és időnként visszapillantó tükör hiányában nézzünk magunk mellé, hogy valaki nem szeretne-e épp megelőzni minket. Ha már irányváltások, a roller egyik nagy hiányossága a többi közlekedési eszközhöz képest, hogy nincsen rajta index. Sőt, a kezeddel sem tudsz jelezni, hogy kiteszed bal vagy jobb oldalra, mint mondjuk a kerékpár esetében, ugyanis menet közben nem biztonságos elengedni a kormányt.

Kanyarodáskor érdemes kisebb sebességre lelassítani, a hátunk mögé nézni, majd csak azután továbbindulni. Nagyobb sebesség mellett egy napszemüveg jó szolgálatot tehet, nekem legalábbis már 15-20km/h sebességnél erősen könnyezett a szemem a menetszél miatt. Ha nagyobb pakk van nálunk, azt jobb, ha nem rollerrel viszed egyik helyről a másikra, mert nincs rajta hely sem kosárnak, sem pedig táskáknak. Amit viszont érdemes magaddal vinned az útra, az egy lakat. Nőként ugyanis a rollert összezárva nehéz cipelni, főleg hosszabb távon. Ha köztéren kell hagynod az eszközt, a kéznél lévő lakat jó szolgálatot tehet, amit legegyszerűbben a hátsó keréken átfűzve tudsz rögzíteni.

Összességében a fenntartásaim, hogy mennyire instabil az elektromos roller, és biztosan el fogok esni vele, hiszen még motort sem vezetettem soha, alaptalanok voltak. Már a próbaút alatt nagyon élveztem, hogy szempillantás alatt eljutok egyik pontból a másikba, ráadásul még tekerni sem kell, mint mondjuk a bicikli. Alternatív közlekedési eszközként a roller jó opció lehet a városban, azonban akár közúton, akár kerékpárúton megyünk vele, a szabályok betartására és a biztonságos közlekedésre minden körülmények között törekedjünk vele.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.15
A német kormány gazdaságélénkítő csomagjában nem támogatja a hagyományos belső égésű motorral....
2020.07.14
Csaknem 4500 e-sportoló regisztrált és vett részt a selejtezőkön a Michelisz Norbi és csapata által....
2020.07.14
Az attól függ, mennyi pénzünk van rá. ..
2020.07.14
Nehéz volna olyan alkatrészt megnevezni a Lexus LFA-n, amely a maga műfajában ne teremtett volna új....
2020.07.14
Ester Lauringson Észtországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.14
Az Oroszországi Gépjárműgyártók Szövetségének  közlése szerint idén júniusban 14,6 százalékkal....
2020.07.14
A baleset miatt lezárták az érintett útszakaszt - jelentette a Katasztrófavédelem 15 óra után 1....
2020.07.14
Az év első öt hónapjának mérlege alapján a Toyota-csoport és a Toyota márka egyaránt vezeti az....
2020.07.14
A Magyar Kerékpáros Szövetség vizsgálatot indít az I. Grand Gella Giro Kupán vasárnap történt....
2020.07.14
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnerei, a Knorr-Bremse, a Magyar Közút, az....