VDA

Se csip, se villanyautó-töltő? Mi lesz itt?

2021.07.17.

A csiphiány továbbra is súlyosan érinti az európai járműipari termelést - állítja a VDA (Verband der Autoindustrie) autóipari szövetség. A szervezet uniós megoldást sürget a munkahelyek megőrzésének érdekében.

 

A Mercedes július 6-án közölte, hogy a második negyedévi szállításait jelentősen korlátozta az autóihoz szükséges mikrocsipek hiánya. Ezzel nincs egyedül a Kecskeméten is gyártó vállalat, a VDA németországi autóipari szövetség szerint a félvezetők hiánya rövid és középtávon továbbra is negatívan befolyásolja az autógyártást. A szervezet július elején tartott félévzáró konferenciáján, a VDA elnöke, Hildegard Müller, EU-szintű megközelítést és gyors megoldást követelt a félvezető-gyártási kapacitások növelése és az ellátási lánc zavartalan működése érdekében. Müller szerint a mikrocsipek iránti kereslet exponenciális növekedése hosszú távú megoldást igényel. "Nem csak az autóipart sújtja a csiphiány, ami még összetettebbé és sürgetőbbé teszi a helyzetet" - mondta. "Rövid és középtávon nehéz lesz megoldásokat találni."

Július elején a VDA a korábbi 13 százalékról drasztikusan, 3 százalékra csökkentette előrejelzését a németországi termelésnövekedéssel kapcsolatban. Ezzel összefüggésben Müller megjegyezte, hogy a németországi autóipar az elmúlt hónapokban "jelentősen a várakozások mögött alakult". Arra számít, hogy idén csupán 3,6 millió autót gyártanak Németországban, ami négyszázezerrel múlja alul a szervezet legutóbbi előrejelzésében szerepelt darabszámot.

A Mercedes-Benz szintén július elején jelentette be nehézségeit, a hiány különösen súlyos volt júniusban, és az autógyártó arra számít, hogy az ellátási lánc összeomlása az elkövetkező két negyedévben is fennmarad - áll a társaság közleményében, amelyben közölték az idei első féléves járműeladási adatokat.

A VDA a 2021-es németországi autóeladások növekedését a korábbi nyolc százalékról három százalékra mérsékelte, ennek okaként a csiphiányt jelölte meg. A VDA arra számít, hogy a német autópiacon 2021-ben 3,15 millió autó talál gazdára.

Kevés a töltő

A VDA a konferencián arra is figyelmeztetett, hogy a belső égésű motorok 2035-ös esetleges uniós betiltása milyen következményekkel járna. Elhangzott, hogy a villanyautók elterjedésének nem hárult még el az egyik legnagyobb akadálya, az elégtelen töltőinfrastruktúra. A szervezet sürgeti a további töltőállomások mihamarabbi telepítését. Az elektromos töltőállomások hiánya jelenti a legnagyobb akadályt villanyautók elfogadásában – jelentette ki Hildegard Müller. Rámutatott arra a VDA által megrendelt és az Allensbach piackutató által készített felmérésre, amely szerint a németek körülbelül 70 százaléka elégedetlen a helyi töltési hálózatával miközben csupán 0,2 százalékuk elégedett. "Azok, akik úgy döntenek, hogy villanyautót vásárolnak, nem aggódhatnak az infrastruktúra hiánya miatt" - mondta. "Végső soron a fogyasztó dönti majd el, hogy az elektromobilitás sikeres vagy nem."

Németországban júniusban 243 százalékkal nőtt a villamosított (EV és PHEV) személyautók értékesítése, 64 ezer 760 ilyen autót vettek (teljes piac: 274 150 személyautó), azaz a villamosított autók közel a negyedét jelentik már a német autóeladásoknak. 

Jelenleg az Európai Unió töltőállomásainak 68 százaléka három országra korlátozódik: Németország, Franciaország és Hollandia. Ez nagyon kevés uniós szinten, de még régiós és lokális szinten is. "Ahhoz, hogy 2030-ig Németországban egymillió töltőoszlop, illetve töltési pont üzemeljen, hetente kétezer új töltőállomást kell építeni. Az Európai Unióban legalább 6 millió töltőállomásra lenne szükség" – mondta Müller. Ez hetente 12 ezer új telepítést követel, miközben Európa-szerte csak 2700 ilyen létesítményt adnak át. Szerinte ez nem jó hír a jelenlegi és leendő villanyautósoknak.

Ma európai átlagban egy töltési pontra 887 személyautó jut. Az európai államok között bajnok Hollandia, ahol egy töltőn csak 109 autósnak kell osztoznia (82 ezer 263 töltési pont, 8 938 572 forgalomban lévő személyautó). Második Norvégia, ahol egy töltési pontra 147 autó jut (19 ezer 119 töltő és 2 816 038 személyautó). Harmadik hely Svédországé, ahol egy töltőre 353 személyautó jut. Németország ebben a tekintetben átlag alatt teljesít (12. helyen áll), egy töltőn 1014 autós marakodhat - jelképesen - egyidőben. A svédeket sorban Luxemburg, Belgium, Izland, Svájc, Ausztria, Franciaország, Dánia, Finnország, Németország, Nagy Britannia, Szlovénia, Portugália, Írország, Magyarország, Szlovákia, Észtország, Horvátország, Olaszország, Lettország, Spanyolország, Málta, Csehország, Lengyelország, Bulgária, Ciprus, Litvánia, Románia és Görögország követi. Magyarországon a VDA által közzétett táblázat szerint 2103 töltési pont található (2021 első negyedéves adat), a forgalomban lévő személyautók száma 3 812 013 (2020. januári adat), így egy töltőre 1813 autó jut.

Mit hoz a jövő?

A VDA-elnök Müller a plug-in hibrid járműveket is a jó megoldások sorolta, azoknak az ügyfelek járhatnak jól velük, akik belépési pontot keresnek a fenntartható mobilitás piacára. Ugyanakkor sem az autógyártók, sem a VDA nem tudja ennek a fajta meghajtási módnak a jövőjét garantálni, a fogyasztók döntenek erről is. Müller kiemelte, hogy az európai autóipar és ezen belül a német autóipar gyökeres változásokon megy keresztül, csak Németországban mintegy 150 milliárd eurót fordítanak a klímasemleges mobilitás, az új hajtásrendszerek és a digitalizálás fejlesztésére 2025-ig. "Németországnak klímasemleges, digitális, autonóm jövőt kell kialakítania." - hangsúlyozta. Az ipar átalakulása azt jelenti, hogy további kutatásokra van szükség az alternatív üzemanyagok, a szoftverek és például a mesterséges intelligencia terén - közölte a VDA.

A szövetség vezetője kitért a munkahelyek elvesztésének a témájára is, a villamosítás okozta munkaerőpiaci átrendeződés miatt a VDA szorosan együttműködik a német szövetségi munkaügyi hivatallal, hogy alternatív iparágakat és megoldásokat találjon, ahol továbbra is szükség van az autóiparban már bizonyított készségekkel és képességekkel rendelkező dolgozókra.

A német autógyártó iparban, amelynek meghatározó vállalatai a Volkswagen, a Daimler és a BMW mintegy 800 ezren dolgoznak, munkájuk a német gazdasági kibocsátás 5 százalékának felel meg. 2021 első felében 1,73 millió autót szereltek össze Németországban, ami az egy évvel korábbihoz képest 16 százalékos növekedést jelent. A nehézségeket azonban jól jelzi, hogy júniusban a termelés 19 százalékkal esett vissza. És ezt nem a koronavírus okozta, hanem többek között a csiphiány. 

B. Cs.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.15
Az első fél évben 0,3 százalékkal kevesebb motorbenzin és 1,2 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott....
2024.07.15
Egyikük André Citroën, a merészen új utakat járó márkaalapító, a másikuk egy új korszakot megnyitó....
2024.07.15
A Hosszútávú-világbajnokság idei ötödik futamán, Interlagosban akár a kettős győzelem is....
2024.07.15
Továbbra is piaci átlag felett dübörög az AutoWallis Kiskereskedelmi Üzletágának teljesítménye,....
2024.07.15
Vádat emelt az ügyészség egy férfi és három társa ellen, akik a vádhatóság szerint valótlan....
2024.07.15
Már takarékos, de még nem szénnéfolytott motorok, hot hatchek, és megfizethető, változatos....
2024.07.15
Tavalyi eredményéhez képest 12 helyet javítva, ismét a top 400-ban szerepel a győri Széchenyi....
2024.07.15
Magyarország Kormánya hivatalosan is kinyilvánította szándékát az elektronikus fuvarlevélre....
2024.07.15
A Bécsi Állami Bűnügyi Rendőrkapitányság tisztázta a kisteherautók sorozatos feltörését. Ennek....
2024.07.15
A mentőegységek egy autóra bukkantak a Suchá nad Parnouban (Nagyszombati járás) lévő víztározóban.....