Skoda Octavia

Skoda Octavia Combi teszt: ésszel él az ember

2024.12.28.

Nem csúnya, sőt, egészen tetszetős, a Skoda Octavia Combi mégsem a szívre hat, hanem az észre. Kevés praktikusabb autó létezik a hétköznapokra, nem hiába választja ennyi család és vállalkozás Európa-szerte. Kétliteres, takarékos dízelmotorral teszteltük a Magyar Év Autója 2025 díjra jelölt autót.

Ami a Volkswagen számára a Golf, az az Octavia a Škodának: a márka legnépszerűbb modellje. És amikor jól teljesít, a márka is jól teljesít. Az Octavia adja a cseh autógyártó nyereségének csaknem felét. Ebben kulcsszerepet játszik a kombi változat: az Octavia eladások közel kétharmadát ez a karosszériaváltozat teszi ki, a Combi a legkelendőbb puttonyos Európában.

octavia1

Hogy néz ki?

Az Octavia negyedik generációjának ráncfelvarrott változata 4689 milliméteres hosszával 22 milliméterrel nyúlik túl a harmadik generációs elődjénél, míg szélessége 15 milliméterrel 1829 milliméterre nőtt, a tengelytáv 2686 milliméter, magassága 1468 milliméter. Légellenállási együtthatója (cw) 0,26. A kombi csomagterének térfogata 640 liter, ez változatlanul a kategória legnagyobbja. A hátsó ülés támlája távolról is dönthető, a kallantyúk meghúzásával elénk tárul az 1700 literes űr - azon kevés autók egyike, amelybe mindkét szenvedélyem eszköztára maradéktalanul befér egyszerre: a hokicucc és a bringa. Ha túl sok az apró csomag, rögzítősínekkel és hálókkal teremthetünk rendet a káoszban. Bár csak USB-C csatlakozó van a kocsiban (abból öt, 45 wattal tölthetjük a telefonunkat, de van indukciós töltő is), szerencsére hagyományos módon, 230 volttal tölthetjük az eszközeinket.

octavia5

A frissítés leginkább az első - alapáron LED-es - fényszórón érhető tetten, az opciós második generációs LED mátrix fényszóró 36 szegmenses. Kiválóan teljesít. Több egyedileg szabályozható szegmensből állítja elő fénykévéjét, a vezető így a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül folyamatosan távolsági fénnyel autózhat. Az intelligens műszaki megoldás az első szélvédőn elhelyezett kamera segítségével érzékeli a szemből érkező és az elöl haladó járműveket, illetve a fényvisszaverő öltözetű személyeket és fényvisszaverő objektumokat. Az irányjelző dinamikus (hátul is), azaz jelzi a kanyarodási szándék irányát.

octavia7

Teljesen megújult az utas- és vezetőtér berendezése, a belső dizájn Kiss Ildikó munkáját dicséri, aki évek óta a cseh márka alkalmazásában alkot. A kárpitok egy része újrahasznosított anyagokból (tengerből kihalászott szemét, valamint a folyókat eltömítő PET-palackok felhasználásával) készül.

Fedélzeti számítógépe, menürendszere bonyolult. Továbbra sincs hagyományos klímavezérlés, csak az érintőképernyőn keresztül állíthatjuk a hőmérsékletet. A kormány mögött 12,3 hüvelykes, a középkonzolon 13 hüvelyk képátlójó monitoron követhetjük az infókat, figyelhetjük a Wazen a karácsonyi dugók alakulását, de teljesen egyéni képernyőkombinációkat is kialakíthatunk.

Kényelmes autó az Octavia, a hátat kímélő ergonomikus ülések fűtés mellett kívánságra masszázsfunkciót és hűsítő szellőztetést is kínálnak. Hasznos a szélvédőre vetített kijelző, amely a fontos információkat – mint például a sebesség és a navigációs útmutatások – a vezető közvetlen látóterében jeleníti meg, akár kiterjesztett valóságelemekkel (AR).

octavia2

A DSG-váltó továbbra is elektronikus vezérlésű, azaz elektronikus úton továbbítja a vezető menetfokozat-választási utasításait a váltóműnek. A kis kapcsolóról a hátrameneti, az üres és a előremenet/sport menetfokozat, illetve egy külön gombbal a parkoló állás választható.

Rengeteg vezetői segédrendszert kínál az Octavia Combi: ilyen a kikerülés-asszisztens, a kiszállás-figyelmeztetés, a kézérzékelés technikája. Szükséghelyzetben aktivizálódik a vészhelyzet-asszisztens, amely megállásig lefékezheti a gépkocsit. Jól, bár kissé agresszív módon jelzi a vezetőnek, hogy érdemes levenni a lábat a gázpedálról, mert kereszteződéshez, sebességkorlátozást jelző táblához vagy éppen körforgalomhoz közelítünk. Nekem kicsit sok az aggódás, főleg, ha veszélyezteti a testi épségemet. Előzés közben befékezni a leginkább nem szeretem kategória, az Octavia párszor eljátszotta velem. Harmadszorra megtanultam kikapcsolni a vészfékező funkciót. Lehet, hogy egyesek szerint ez veszélyes, de amikor 90-120-as tempóval épp kiugranál a szélárnyékból, fenekeden egy Subaru Impreza WRX-szel, és besatuz a rendszer, akkor nem érzed túlságosan biztonságba magad és anyukád sem, akit a subarus sokszor emleget.

octavia-kerek

Hogy megy?

Dízelből kettő kétliteres van, a gyengébb 115 lóerős, az izmosabb 150 lovas járt nálam. Dízel-részecskeszűrője mellett a motorban SCR kipufogógáz-utánkezelési rendszer alkalmaztak, amely két egymás mögött elrendezett SCR-katalizátor elé fecskendezi be az AdBlue adalékanyagot. A csehek szerint így mintegy 80 százalékkal mérséklik a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását az elődgenerációhoz viszonyítva. A motor nagyon csendes, se kifelé, se befelé nem hallatszik zaj. Már 1500-as percenkénti fordulaton vígan húz, miközben a fogyasztása még téli üzemben sem éri el a 6 litert 100 kilométerenként (egész pontosan 5,8 literes átlagot mértem). Pedig mentem vele elég sokat (több mint 800 kilométert), országúton és autópályán egyaránt.

octavia_fogyasztas

Ereje bőséges, a 150 lovas motor legnagyobb nyomatéka 360 Nm, az Octavia kombi végsebessége ezzel a motorral és váltóval 225 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/óra tempóra 8,6 másodperc alatt gyorsul fel.

Milyen vezetni?

Bár a 10 milliméterrel ültetett adaptív futómű volt alattam, nem csak a jó minőségű utakon csillapított kiválóan. Az elöl MacPherson, hátul pedig a csatolt hosszlengőkaros felfüggesztés sokkal jobban bírta a pesti ramaty utakat, mint az elődje négy évvel ezelőtt. A kormány visszajelzései gyengék, ebben az egyszerű hátsó futómű is ludas. Sport módban a kormányzás valamivel élénkebb, komfortban pedig a futómű lesz lágyabb, ami a tempós kanyarokban kellemetlen balettozásba torkollik.

octavia_vezetes

A DSG-váltóra nem lehet panaszunk, teszi a dolgát, nem túl gyors, de nem is lassú. A fékrásegítés elektromos.

Mennyibe kerül?

Ez a mérlegen üresen 15 mázsát nyomó Octavia már nem cégautós belépőmmodell. Míg egy évtizeddel ezelőtt inkább a melósok kocsija volt, most már a vezetők járnak Octavia Combival. Ebben az ár is ludas, nem olcsó autó. A tesztelt változat ára közel 20 millió forint... Hagyok ... időt ... levegőt ... venni. Ezzel a motorral, belépő Essence felszereltséggel 13,125 millió forintot kell érte fizetni. A tesztautót rendesen felstaférungozták, ezért a jóval magasabb ár. Indulóára amúgy négyhengeres, 1,5 literes, 115 lóerős benzinmotorral és árkedvezménnyel 10,77 millió forint.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..
2025.02.09
Négy nap leforgása alatt ötvenezer megrendelés érkezett Japánban az ötajtós Suzuki Jimny Nomade....