Toyota

A stílusos X-generáció - Toyota Aygo hazai bemutató

2014.07.06.

A szabadságot és mobilitást szimbolizáló elnevezéshez hűen újragondolták és áttervezték a 2005 óta futó városi kisautó megjelenését és műszaki tartalmát. A tény, hogy az újdonság könnyebb, tágasabb, gazdaságosabb, valószínűleg mindenkit hidegen hagy, ellenben merész külseje után mindenki megfordul.

Szöveg: Horváth Miklós, Kép: TMH/Horváth Miklós

Bár a kilenc éve gyártásban lévő első generáció minden évben frissült, vagy megújult egy-egy szín vagy limitált széria megjelenése által, most látták a Toyotánál elérkezettnek az időt arra, hogy az egyre élesedő piaci helyzetben ráerősítsenek a kategóriára jellemző elvárások teljesítésére. Ennek köszönhetően kapott merészebb vonalakat és egyedibb megjelenést az új Aygo, valamint kéttónusú színvilágot és a végtelenségig személyre szabható külsőt és belső kiegészítőket. Papírforma szerint az erőforrás nem sokat változott, legalábbis a teljesítményadatokat figyelembe véve nem, viszont a hatékonyabb égés és a veszteségek csökkentése révén gazdaságosabb és kifinomultabb lett az immár Mild Atkinson ciklusú aggregát. A világszerte 700 ezernél is több elégedett tulajdonos igényei szerint nem is a gyeplőt rángató lóerők számítanak ebben a kategóriában, éppen ezért óvatosan nyúltak a négy éven keresztül (2007-2011 között) az Év Motorja díj nyerteseként ünnepelt háromhengereshez.

A magyarországi értékesítési adatok szerint eddig 2600 darab Aygo talált gazdára az első generációból. A vevőkör összetétele alapján 70 százalékban hölgy tulajdonosok vezetik az Aygo-t, a tulajdonosok kétharmada privát ügyfél és 60 százalékuk vidéki - További képek a galériában

David Terai, az Aygo főmérnöke szerint a megújulás elsődleges célja az volt, hogy egy olyan autót teremtsenek, amibe első látásra beleszeretnek az emberek. Tehát a külcsín minél vonzóbbá tételére fókuszáltak legfőképp, ugyanakkor a belbecs sem lett elhanyagolva. A „J-Playful” fantázianevet viselő formavilág a hivatalos kommüniké szerint a kortárs japán ifjúsági kultúra megtestesítője, ugyanakkor a koncepció sokkal érthetőbb magyarázata szerint azzal az általános városi kisautó dízájnnal kívántak szembemenni, miszerint a törpeautók formavilága két téglatest (frontrész és utastér) összekapcsolásából áll csupán. Az erőteljes „X” grafika természetbeli előfordulását az akváriumba ejtett vízcsepp által keltett aszimmetrikus, de harmonikus vonalak keletkezésével írta le Krajcsovits Sándor, a Toyota Motor Hungary kommunikációs és oktatási osztályvezetője. (Néhány éve a Honda VFR 1200-es motorjának X-face ábrázatát magyarázták úgy, hogy az emberi archoz hasonlóan ezt a legkönnyebb felismerni és megjegyezni.) Ez alapján elmondható, hogy egy egyedi és könnyen beazonosítható külsővel ruházták fel az újdonságot.

A "J-Playful" koncepció lényege: A körvonalak találkozása a mintázattal

Az elülső „X” dizájn a karosszéria többi részén, gyakorlatilag minden komponensén visszaköszön és nem csak esztétikai funkcióval bír. Az éles vonalak és a merész idomok összessége egy 0,28-as alaktényező, ami rendkívül kimagasló ebben a kategóriában, hiszen minél rövidebb az autó, annál nehezebb az említett értéket megközelíteni. Az autó teljes hossza 25 mm-rel nőtt (3455 mm), a fejtér is gyarapodott 7 mm-rel, miközben a teljes magasság 5 mm-rel csökkent és a tengelytáv változatlan maradt (2340 mm). A nyomtáv 8 mm-rel szélesedett elöl-hátul, de ezzel együtt a lábtér és a csomagtér is nőtt, persze csak a kategóriánál elvárható ésszerű kereteken belül. Utóbbi immár 29 literrel több cókmók befogadására képes, így 168 literes, ami az egy alomból származó francia kismenőkkel és az Opel Adam-mal közel azonos érték, viszont a VW konszern törpéihez képest hátrányt okozó adat.

Egyre élesebb a verseny az A-szegmensben - A modell 2005-ös megjelenésekor még csak 9 vetélytárs volt jelen a piacon, 2014-re ez a szám húszra gyarapodott

A beltér formavilágát a középkonzol trapéz alakja határozza meg. Ez a forma a szellőzőnyílásoktól az ajtókárpiton át a sebességváltó keretéig, mindenütt tetten érhető. A személyre szabhatóság jegyében itt is minden elemet egyéni igények szerint cserélhetővé tettek. A fiatal vásárlókat – azon belül is a gyengébbik nemet – célkeresztben tartva az ergonómia is nagymértékben változott. A kormányoszlop dőlésszöge csökkent (26,6 fok) és az első ülések csípőpontja 1 cm-rel lejjebb került, mindemellett magasságban állíthatóvá váltak az ülések.

A korábbi 68 lóerőt és 93 Nm-es nyomatékot leadó egyliteres, VVT-i erőforrás csupán 1 lóerővel és 2 Nm-rel kínál többet, de a valóságban megnövelték a kompresszióviszonyt 11,0:1-ről 11,5:1-re. Az új gyújtógyertyáknak köszönhetően az égéstér is jobb hűtést élvez, és a beáramló benzin-levegő keverék örvénylését befolyásoló szívónyílást is átdolgozták. Ezen felül a kipufogócső és a szívórész összeköttetéséért felelős EGR szelep is nagyobb hűtőfelületet kapott, a forgattyús ház a gyorsabb felmelegedés érdekében kettős olajteknőt, ezáltal – és a hengerfejbe integrált leömlőknek köszönhetően – 37 százalékkal javult a termikus hatásfok. A belső súrlódás csökkentése érdekében gyémánt (DLC) bevonatot kaptak a szelepemelők, továbbá kisebb súrlódású vezérműlánc és automata láncfeszítő alkalmazására is sor került. A korántsem teljes felsorolásból következik, hogy az alapkivitelű Aygo korábbi 4,4 literes átlagfogyasztása 4,1 literre csökkent, azonban egy nálunk nem forgalmazott Eco kivitel esetében 3,8 literre redukálták a száz kilométerenkénti étvágyát a trendi kisautónak. A 88 g/km-es károsanyag-kibocsátás mellett a mezei felhasználók számára a fentiekben taglaltak érezhető változást a fogyasztásban és a nyomatékleadásban tapasztalnak majd. Ugyanakkor az autó agilitása mellett sem mehetünk el szó nélkül, hiszen egy merevebb és könnyebb karosszériát mozgat az immár 69 lóerős motor. Ennek és például a fogyasztásnak is volt alkalmunk utánanézni a bemutató során. Annak ellenére, hogy kilométer számláló csak 15 km megtételét mutatta, amikor elfoglaltam a vezetőülést, sikerült a 4,1 literes átlagot hozni a kevesebb, mint 30 kilométeres tesztút során, aminek nagyjából a fele városi igénybevétel volt.

Az új AYGO 3 és 5 ajtós kivitelben is kapható, három felszereltségi szinttel (x, x-play, és x-wave), és két limitált csomaggal (x-cite és x-clusive). A csúcs verziót egy elektromosan nyitható vászontetőről könnyű lesz megismerni, amiben persze minden földi jó benne van, ugyanakkor a belépő modell alapfelszerelése is bőséges. Minden kivitel alapáron kínálja a projektoros fényszórókat, a LED-es nappali menetfényt, az AM/FM rádiót USB és AUX csatlakozókkal, a VSC menetstabilizáló berendezést, valamint a visszagurulás-gátlót és guminyomás-figyelő rendszert. Biztonság terén is hozza a kategóriára jellemző standardokat: van oldalütközés védelem az ajtókban, kikapcsolható utasoldali légzsák és függönylégzsák is a bent ülők védelmére. Középső felszereltségi szinttől már x-touch 7’-os érintőképernyős kijelző is jár integrált tolatókamerával és magyar nyelvű menüvel. Az Aygo induló listaára 2,69 millió forint (bruttó).

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....