légikatasztrófa

Superjet-baleset: pilótahiba okozta a tragédiát

2019.05.15.

Döntően a pilóták hibái okozták az Aeroflot légitársaság Szuhoj Superjet 100-as típusú utasszállítójának május 5-i balesetét Moszkva seremetyjevói repülőterén – írta szakértői véleményekre hivatkozva szerdán a Kommerszant című orosz gazdasági napilap.

Az MTI tudósítása szerint a SU 1492-es járat repülését rekonstruáló szakértői vizsgálat a lap szerint megállapította, hogy mintegy 15 perccel a felszállás után a gép orrába villám csapott. Ekkor működésbe lépett az SSJ-100-as villámvédelme, amely bekapcsolta a vészhelyzeti áramellátást. Bekapcsolódott a Direct Mode kézi vezérlési üzemmód, amikor az automatika már nem biztosítja a pilótákat és nem korrigálja a hibáikat.

A Kommerszantot úgy tájékoztatták, hogy a gépben keletkezett műszaki hiba nem volt végzetes, a pilótáknak ilyen esetben az üzemeltetési kézikönyv utasításai szerint nem kell haladéktalanul leszállniuk, az csak javaslatok között szerepel, hogy siessenek simán letenni a gépet. Ilyen típusú rendkívüli helyzetben nem kötelező vészjelzést leadni, ez csak a Mayday! segítségkérés leadása esetén kötelező, amit a legénység nem tett meg, ezért nem várták az utasszállítót tűzoltóautók a leszállópályánál.

Az SSJ-100-as két pilótájának, Gyenyisz Jevdokimovnak és Makszim Kuznyecovnak csak másodszorra sikerült minden követelményének megfelelően ráfordulnia a leszállópályára, de a lekapcsolt robotpilótával és tolóerő-automatával haladó gép túlrepült az ideális kerékletételi ponton. Emiatt, a szakértők feltételezése szerint, a pilóták megpróbálták a gépet a hajtóművek hirtelen felpörgetésével és az orr leengedésével "rászorítani" a pályára, ami katasztrófához vezetett.

A lap informátorai szerint az utasszállító másodszori pályához ütődésekor a gépre és az utasokra mintegy 5 G túlterhelés nehezedett, holott az SSJ-100-as megengedett maximális túlterhelése legfeljebb 3,75 G lehet. Ennek következtében a hátsó futóművek konzoljai átütötték az üzemanyagtartályokat, ami miatt az utasszállító lángba borult. A pilótáknak már az első elpattanáskor vészfelszállásba kellett volna kezdeniük.

A Kommerszant úgy értesült, hogy a katasztrófa kibontakozásának menetét a vizsgálat már rekonstruálta, már csak a személyes felelősség megállapítása van hátra.

Az Aeroflot Moszkvából Murmanszkba tartó járata május 5-én este villámcsapás miatt visszatért a seremetyjevói repülőtérre és leszállás közben kigyulladt. A 78 főnyi utas és személyzet közül 41 ember életét vesztette.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.30
A Toyota Gazoo Racing méltó optikai kiegészítőket fejlesztett a világ legtüzesebb kisautójához: a....
2020.09.30
Előrebocsátom, nem én vagyok a célcsoport, s amikor csak beülhetek egy Minibe, mindig vegyes....
2020.09.30
Leon de Borger Belgiumból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.09.30
Tempós pályák, felhordásos kanyarok nehezítették meg a Peugeot 208 Rally Cup Hungary kupasorozatban....
2020.09.30
A CUPRA megkezdi az új Formentor gyártását. Az első, csak a márkának tervezett modell forgalmazása....
2020.09.30
A Magyar Suzuki a modern magyar autóipar leghosszabb sikertörténete. A japán gyökerű vállalat ötven....
2020.09.30
Új logisztikai központot épít a gumiabroncs nagykereskedelmi Marso Kft. Dunaharasztiban, a magyar....
2020.09.30
A Goodyear Tire és a Rubber Company nemrégiben több, mint 4 millió megtett km adatait elemezte az....
2020.09.30
Az Opel több üzemében 2021 végéig marad a Kurzarbeit.  Ezenkívül a gyártó azt állítja, hogy....
2020.09.30
A bíróság elrendelte annak a férfinak a letartóztatását, aki szombaton Csengele külterületén....