légikatasztrófa

Superjet-baleset: pilótahiba okozta a tragédiát

2019.05.15.

Döntően a pilóták hibái okozták az Aeroflot légitársaság Szuhoj Superjet 100-as típusú utasszállítójának május 5-i balesetét Moszkva seremetyjevói repülőterén – írta szakértői véleményekre hivatkozva szerdán a Kommerszant című orosz gazdasági napilap.

Az MTI tudósítása szerint a SU 1492-es járat repülését rekonstruáló szakértői vizsgálat a lap szerint megállapította, hogy mintegy 15 perccel a felszállás után a gép orrába villám csapott. Ekkor működésbe lépett az SSJ-100-as villámvédelme, amely bekapcsolta a vészhelyzeti áramellátást. Bekapcsolódott a Direct Mode kézi vezérlési üzemmód, amikor az automatika már nem biztosítja a pilótákat és nem korrigálja a hibáikat.

A Kommerszantot úgy tájékoztatták, hogy a gépben keletkezett műszaki hiba nem volt végzetes, a pilótáknak ilyen esetben az üzemeltetési kézikönyv utasításai szerint nem kell haladéktalanul leszállniuk, az csak javaslatok között szerepel, hogy siessenek simán letenni a gépet. Ilyen típusú rendkívüli helyzetben nem kötelező vészjelzést leadni, ez csak a Mayday! segítségkérés leadása esetén kötelező, amit a legénység nem tett meg, ezért nem várták az utasszállítót tűzoltóautók a leszállópályánál.

Az SSJ-100-as két pilótájának, Gyenyisz Jevdokimovnak és Makszim Kuznyecovnak csak másodszorra sikerült minden követelményének megfelelően ráfordulnia a leszállópályára, de a lekapcsolt robotpilótával és tolóerő-automatával haladó gép túlrepült az ideális kerékletételi ponton. Emiatt, a szakértők feltételezése szerint, a pilóták megpróbálták a gépet a hajtóművek hirtelen felpörgetésével és az orr leengedésével "rászorítani" a pályára, ami katasztrófához vezetett.

A lap informátorai szerint az utasszállító másodszori pályához ütődésekor a gépre és az utasokra mintegy 5 G túlterhelés nehezedett, holott az SSJ-100-as megengedett maximális túlterhelése legfeljebb 3,75 G lehet. Ennek következtében a hátsó futóművek konzoljai átütötték az üzemanyagtartályokat, ami miatt az utasszállító lángba borult. A pilótáknak már az első elpattanáskor vészfelszállásba kellett volna kezdeniük.

A Kommerszant úgy értesült, hogy a katasztrófa kibontakozásának menetét a vizsgálat már rekonstruálta, már csak a személyes felelősség megállapítása van hátra.

Az Aeroflot Moszkvából Murmanszkba tartó járata május 5-én este villámcsapás miatt visszatért a seremetyjevói repülőtérre és leszállás közben kigyulladt. A 78 főnyi utas és személyzet közül 41 ember életét vesztette.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.06.01
Idén eddig hatvannal kevesebben haltak meg a közutakon, mint az elmúlt év azonos időszakában,....
2020.06.01
Mary Barra, az amerikai General Motors elnök-vezérigazgatója 2019-ben az autóipar egyik legjobban....
2020.05.31
Hiába nőtt fel a 3-as BMW, mégis olyan inspiráló tudott maradni, mint az elődjei, még plug-in....
2020.05.31
Felelőtlen román sofőrt állítottak meg a Győr-Moson-Sopron megyei rendőrök - írja a police.hu.  ..
2020.05.31
A koronavírus-járvány miatt rendkívüli - távolságtartó - szabályokat vezettek be a MÁV-Start....
2020.05.31
Megannyira furcsaság fedezhető fel a Citroen legújabb személyautóján, ami legtöbb paraméterében....
2020.05.31
Továbbra is célunk, hogy magyar űrhajóst küldjünk a Nemzetközi Űrállomásra az évtized közepéig -....
2020.05.31
Már nincs futam, amelyen ne hallanánk Lewis Hamilton versenymérnökétől a „Hammertime” utasítást.....
2020.05.31
Igor Varchenko Ciprusról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.05.31
A kerékpár története 1817-ben kezdődött az ősbicikli megszületésével, majd számos feltaláló tett....