Suzuki Jimny

Suzuki Jimny teszt: Móka Miki bedurvul

2019.12.31.

Sokat kell rá várni, de akinek igazi terepjáróra van szüksége, annak megéri letáborozni egy Suzuki márkakereskedés előtt. A Magyarország Autója 2020 díjra jelölt örökifjú Suzuki Jimny megújult ugyan, de ettől még kőkemény munkaautó. Téved, az, aki divatautóként szeret bele. De a szerelem vak...

1970-es megjelenése óta hatalmas népszerűségnek örvend a Suzuki Jimny. A friss változat büszkén viseli elődjei jellegzetes dizájnelemeit, mégis teljesen egyedi megjelenéssel és modern biztonsági funkciókkal áll készen a vadon vagy a nagyvárosi dzsungel meghódítására.

Hogy néz ki?

Szó se róla, a dizájn nagyon jó lett, emiatt azonban annyian szeretnének Jimnyt venni a világban, hogy a gyártó nem győzi teljesíteni a megrendeléseket.  Az aranyos külső ne tévesszen meg senkit, a Suzuki Jimny maradt kemény munkával terhelhető terepjáró vadászoknak, erdőgazdálkodások dolgozóinak, adótornyok karbantartásához vagy mezőgazdasági vállalkozásoknak.

A Jimnyt a legmostohább időjárási- és terepviszonyok leküzdésére tervezték, könnyedén veszi a természeti akadályokat. Az örökséget szimbolizáló, ikonikus, kerek fényszórók immár LED-es verzióban is világíthatnak. A fekete, öntött anyagból készült, optimalizált lökhárítók megnövelik a hasmagasságot a kerekeknél, így lehetővé teszik az akadályok gondtalan leküzdését, illetve megvédik a karosszériát a kőfelverődésektől és a karcolásoktól.

Stílusos, fekete belső terében visszafogott, egyszerű, logikus és észszerű dizájn jellemző, navigációval is rendelhető. Csomagtartója négy üléssel minimális, csak 85 literes, ám az ülések ledöntésével 377 literes, tetőig mérve pedig 840 liternyi hely áll a rendelkezésünkre, egy méretes vaddisznó talán befér. Az utasok kényelmére nem lehet panasz, hátul is el lehet férni, de oda bejutni nem egyszerű. Ülésmagasság-állítást ne keressünk sehol, a kormány is csak fel-le mozgatható egy kicsit, a pedáltér pedig szűk.

Hogy megy?

Az 1,5 literes, 100 lóerős szívómotorral felszerelt, üresen 1085 kilogrammos jármű könnyedén mozog bármilyen terepen. Fékvezérlő LSD kipörgésgátlót, hegymeneti elindulássegítőt, illetve lejtmenetvezérlőt kapott az autó.  Motorjának maximális forgatónyomatéka 130 Nm, opcióként négyfokozatú automatikus váltó rendelhető, amely nyugodt és megfontolt utazóautóvá varázsolja a Jimnyt 100 kilométer/órás tempó alatt. Autópálya-sebességnél már hangos az autó, a végsebessége 150 kilométer/óra felett van (hivatalosan a végsebessége 145 kilométer/óra, de ennél jóval gyorsabban is mentünk vele az M3-ason), de természetes élőhelye nem a pálya, hanem az erdő, az országút és a mező, de városban is jól érzi magát.

A K15B motorcsalád szívó benzinmotorjával a Jimny 14,1 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás tempót. Kevés terepezéssel és az autópálya mellőzésével kedvező fogyasztással zártuk a tesztet, a közel 250 kilométeres teszthétvége alatt 6,5 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként.

Milyen vezetni?

Robusztus és merev létraalváz, három ponton rögzített merev tengelyes felfüggesztés tekercsrugóval, kiváló terepszögek és hasmagasság, valamint alacsony áttételű négykerék-meghajtás: kompromisszumoktól mentes jellemzői megalkuvásmentes terepjáróvá teszik a Jimnyt. Szabad hasmagassága 210 milliméter, első terepszöge 37 fok, a hátsó 49 fog, a tengelyek közötti rámpaszög 28 fokos, megkönnyítve az átkelést árkokon és vízmosásokon (az előd első terepszöge 37 fok, a hátsó 46 fok, rámpaszöge 31 fok), gázlómélysége 40 centiméter. AllGrip Pro négykerék-hajtása eltér a Swift viszkokuplungos és a Vitara elektronikusan szabályozott összkerék-meghajtásától. A Jimny alapesetben hátsókerekes, az első kerekek hajtása terepváltóval mechanikusan kapcsolható menet közben 100 kilométer/órás sebesség alatt (diffizár nincs). Szükség esetén a kerekekre juttatott nyomaték megnövelhető terepáttétellel (ezt csak álló helyzetben kapcsolhatjuk). Az ereszkedésben a választott sebességet automatikus fékezésekkel tartó lejtmenet-vezérlés segíti. A hazai bemutatón a tokaji dűlőkön is meghajtottuk, ráadásul csúnya esőben. Nem kellett felezőt kapcsolnunk, sőt a csapat legtöbb tagja hátsókerék-hajtással teljesítette a csúszós, sáros hegymenetet.

A kormányzás kőkorszaki, egyenes úton is rángatni kell, hogy irányban maradjunk. A váltó nyúlós, cserében pontatlan is, a teherautós futómű pedig visszarepít a hatvanas évekbe. 

Mennyibe kerül?

Listaáron 5,99 millió forintért lehet új Jimnynk, de kedvezménnyel 600 ezer forinttal olcsóbban is hozzájuthatunk az autóhoz. Elődjével összehasonlítva jelentősen javult az utasbiztonsága, a Suzuki balesetmegelőző technológiája segít a járművezetőnek elkerülni a veszélyes helyzeteket, és a biztonság nyugalmát kínálja a mindennapi vezetés során. Ennek megfelelően az új Jimny is rendelkezik kétérzékelős vészfékasszisztenssel (DSBS), fényszóróvezérléssel, továbbá figyelmeztet, ha az autó „kóvályogva” halad, vagy elhagyta a sávját, de jelzőtábla-felismeréssel is támogatja a vezetőt.

Képek és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
A nyolcszoros világbajnok 7,9 másodperccel előzte meg a Hyundai versenyzőjét, Ott Tänakot. ..
2024.05.12
A MÁV-Start a vakáció előtt már egy hónappal, május 13-tól az előszezoni menetrend szerint,....
2024.05.12
A kormány marad, de kecsesebb arcot kap és változik a fénytechnikája. ..
2024.05.12
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Így marad tiszta az autó. ..
2024.05.12
Úgy tűnik, hogy a Toyota Gazoo Racing zakatoló vonatán nincs fék, ugyanis kiterjedt sport- és....
2024.05.12
Hat jármű sérült a közlekedési balesetben a Róbert Károly körúton – írta a katasztrófavédelem. ..
2024.05.12
Az elektromos autók iránti kereslet közelmúltbeli csökkenése arra készteti az autógyártókat, hogy....
2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....