mire figyeljünk?

Svájcban egyre népszerűbb a lakóautó – de veszélyei is vannak

2025.08.06.

Egyre több svájci használ lakóautót nyaraláshoz: az AXA biztosító önmagában több mint 40 százalékos növekedést regisztrált az úgynevezett lakóautók számában a portfóliójában 2015 óta – írja a svájci Blick.

 

A fotók csak illusztrációk. Forrás: lakoauto4you.hu

A megnövekedett forgalommal azonban a balesetek kockázata is növekszik nyáron – abban az évszakban, amikor egyébként is a legtöbb balesetet regisztrálják. Az AXA baleseti statisztikái szerint nyáron és ősszel körülbelül 13 százalékkal több autós ütközés történik, a lakóautók esetében pedig 91 százalékos növekedés!

A lakóautók, amelyek sokkal nagyobbak, mint az autók, számos buktatót rejtenek, különösen a tapasztalatlan vezetők számára. Vezethetőségük jelentősen eltér a személygépkocsikétól méretük, súlyuk és magasabb súlypontjuk miatt. Ezek a különbségek a baleseti statisztikákban is tükröződnek: „Lakóautók esetében körülbelül 33 százalékkal több tolatási balesetet és 150 százalékkal több oldalütközést regisztrálunk, mint a személygépkocsiknál, ami minden bizonnyal összefügg a járművek méretével és a rossz láthatósággal” – magyarázza Michael Pfäffli, az AXA balesetkutatási és -megelőzési vezetője. Ezért azt tanácsolja, hogy vezetés előtt alaposan ismerkedjen meg a járművel.

A lakóautók rakodása során is óvatosságra van szükség. Michael Pfäffli azt tanácsolja a kempingezőknek, hogy ne terheljék túl járműveiket. Ez negatívan befolyásolhatja a vezetési viselkedést, különösen, ha a rakomány egyenetlenül oszlik el – és bűncselekménynek is minősül. „Egy rövid figyelemelterelés is elegendő lehet a jármű feletti uralom ideiglenes elvesztéséhez. A bőséges tárolóhely ellenére a nagy lakóautók hasznos teherbírása gyakran viszonylag alacsony. Egy négytagú család például könnyen elérheti a 400-500 kilogrammot, így már maximalizálva a hasznos teherbírást” – mondja a balesetkutató. Egy másik különösen kockázatos tényező, hogy sok autós – a 2021-es AXA Mobilitási Tanulmány szerint 44 százalék – a rakományra való tekintettel tartózkodik a vészfékezéstől! Ez a veszélyes viselkedés olyan ütközésekhez vezethet, amelyek elkerülhetők lettek volna.

Az emberek és állatok rögzítése is kockázatokkal jár. Népszerű gyakorlat vezetés közben az utasülésen a lábak műszerfalra helyezése, különösen hosszabb utakon – a mobilitási tanulmány szerint a tesztalanyok körülbelül 30 százaléka már megtette ezt. Ugyanez vonatkozik a háziállatok nem megfelelő rögzítésére is, amelyeket a tesztalanyok 41 százaléka szállít az utasülésen vagy a hátsó üléseken. „Mindkettő kényelmes lehet, de jelentős sérülésveszélyt jelentenek mind az emberek, mind az állatok számára” – figyelmeztet Michael Pfäffli. Ütközés esetén különösen a nagyobb lakóautók nyújtanak kevés utasvédelmet a személygépkocsikhoz képest, amint azt az AXA töréstesztje is lenyűgözően bemutatta.

Az AXA ugyanakkor 66 százalékkal kevesebb elsőbbségadási szabálysértést és csak feleannyi lakóautók által okozott ráfutásos balesetet regisztrál. Ez arra utal, hogy bár ezeket a sofőröket gyakrabban érintik kisebb károk járműveik konstrukciója miatt, jobban képesek elkerülni a súlyos baleseteket. Pfäffli minden bizonnyal lát itt összefüggést, bár a kijelentést fenntartásokkal kell kezelni: „Az, hogy a lakóautók vezetői biztonságosabban vezetnek-e, nem erősíthető meg mindenhol. Úgy tűnik azonban, hogy jobban tudatában vannak bizonyos kockázati szempontoknak” – vonja le a következtetést.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....