közlekedésbiztonság

Száz éve alapcucc, mégsem használjuk. De miért?

2023.02.05.

Robotokra és autonóm járműcsodákra várunk, miközben a 123 éves autós tartozékot sem használjuk, pedig kötelező, ráadásul hasznos és biztonságos!

Nemsokára választanunk kell! Hogy mikor, az még kérdés, de annyi biztos, hogy néhány évig még a hagyományos autók lesznek többségben az utakon.

Addig is élvezzük a vezetés élményét,

és ne rontsuk el a legszebb és legtöbb variációs társasjátékot, a közlekedést!

Hogy miért várom a teljesen autonóm autókat? Mert ha elterjednek, biztosan kevesebb lesz a baleset. Márpedig az mindenkinek jó, hiszen a robotpilótákkal teljesen kiiktatható a legfőbb hibalehetőség, a figyelmetlenség és a bunkóság, mert az már bizonyított és persze mindennapi tapasztalat, hogy a legtöbb közlekedési konfliktus oka emberi. Ne várjunk a következő évtized technikájára, amíg eljön a jövő, használjuk a meglévőket.

Örök hálám a stoplámpa feltalálójának, mert abban a pillanatban látható az elől haladó jármű fékezése, amikor vezetője a pedálra lép. Mert nem tőle függ az információ továbbítása. Ellentétben az irányjelzővel, amit sajnos sokan mellőznek, pedig az mutatja, mutatná a megállási és kanyarodási SZÁNDÉK-ot. Tehát nem magát az aktust, annak már nem sok értelme van, amikor satufékezéskor és kanyarodáskor kapcsolunk indexet.

Sajnos ez az információs döntés napjainkban még az autó vezetőjének kezében van, ahogy arról is ő dönt, hogy használja-e a vészvillogót, amikor erősen lassít, miközben utcát, házszámot, parkolóhelyet keres. Pedig ez is régi bevált szerkezet: PercyDougla-Hamilton az USA-ban 1907-ben elkészítette, két évvel később szabadalmaztatta az első integető kezet. A filmsztár Florence Lawrence pedig feltalálta a gombbal kapcsolható irányjelzőt, aztán megtervezte és elkészíttette az első autós féklámpát, mely a pedál lenyomására világító Stop feliratot kapcsolt be. A világ első villogó irányjelzőlámpáját 1920-banszbadalmaztatta a Protex Signal Co.

Az újabb találmányok sem aratnak mindig osztatlan tetszést: a többek által vitatott Start-Stop rendszer sem mindenkinél aktív, nem véletlenül, mert sokan kikapcsolják. Mondjuk azt én sem értem, hogy miért állítja le a motort akkor is, amikor az még nem érte el az optimális üzemi üzemi hőmérsékletet... Az első generációs Start-Stop rendszerek egyébként csak akkor aktiválódtak, amikor a motor már elérte azt. Vélhetően a szigorú WLTP norma teljesítése a magyarázat. Értem én, hogy így kevesebb a károsanyag-kibocsátás, de az első kilométerek araszolásakor ki-be kapcsoló, aktivált stop-startolás hosszabb távon nem tesz jót a hideg motornak és fölöslegesen terheli az egyébként is méregdrága akkumulátort.

Az akkumulátor apropóján a villamosításról: mostanság fedeztem fel, hogy mekkora áldás az elektromos autó, ami lokálisan mindig környezetbarát. Mert hiába egyre tökéletesebb a benzinesek/dízelek szűrőszerkezete, mindezt pillanatok alatt sutba vágják vezetőik, azzal, hogy parkoláskor indokolatlanul járatják motorjaikat. Ezt egyébként sok országban egyre szigorúbban, olykor több ezer eurónyi bírsággal büntetik.

Angliában 20 font, Ausztriában 75-150 euró, Németországban 10 euró, Szlovákiában 20 euró, Svájcban 60 frank, Belgiumban 130 euró, Franciaországban 135 euró a büntetés, az USA-ban akár 5 ezer dolláros csekket is kaphat a légszennyező autós.

Hasonló bírsággal számolhatnak külföldön azok is, akik a kérés és a táblás tiltás ellenére tolatva parkolnak be az óvoda, iskola, kertje felé: a kipufogós támadás árt az egészségnek.

A belsőégésűek tisztaságának hatékonyságát leginkább a karbantartás mellőzése rontja, na meg az, hogy bármilyen az időjárás, vezetője parkoláskor is tartósan járatja motorját. Nyáron a hőség miatt megy a klíma, hidegben a fűtés miatt, miközben nyitva a kocsi ablaka, mert az utastéri cigifüstöt senki sem szereti. Sokan a kipufogógázt sem. Meg persze a zajt sem. A gyáriak sokat dolgoztak a kívül-belül csendes autókért, kár tönkretenni munkájukat. Meg a nyugalmat.

Utóirat, zöldítés helyett

Az autógyár mérnökök munkájának tönkretételének van más hatásos és sajnos divatos módja.

A nagy hajtásban sok cég szabályosan pazarlásra rákényszeríti sofőrjét, aki trükkösen akkor is járatja motorját, ha bemegy egy üzletbe, mert ha leállítaná, akkor az észlelné diszpécsere, aki azonnal hívná mobilon: Na mi van kolléga, már megint lógsz vagy miért is állsz?

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....