utánpótlás

Szigorúbb bírság gyorshajtás esetén!

2023.06.28.

Pár hete járta körbe a szaksajtót, és a különböző médiumokat a hír, hogy a rendőrség akár 51km/h-ás sebességtúllépés esetén is szankcionálhat. A rendőrség is többször módosította a közleményét, majd mindezeket nagyon sokan elfelejtették alaposan elolvasni, és áttanulmányozni, így félre érthetik az ebben leírt információkat. Gondoltam várok még pár hetet addig, amíg ebből készítek egy cikket, mert érdekelt, hogy változott e valami az utakon ennek hatására. Nos, megint csak jó esettanulmányt lehetett írni erről, szóval tartson velem, ha érdekli mi változott az autósok fejében a szigorítás hatására.

Amit a műszer mér, azt kell elfogadni

A változás lényege dióhéjban annyi, hogy korábban volt egy ráhagyás a különböző sebességmérő készülékek által mért értékben, ez változott meg május 1-től, mert innentől amit a traffipax rögzít, azt már jogilag is kell fogadni. Korábban ez nem így volt, mivel a rendőrség a műszer pontatlansága miatt eleve számolt 3% tolerancia határral. Tehát városon belül 60km/h-ás sebességtúllépést még nem minden esetben szankcionáltak. Ez változott meg pár hete.

Szabálysértési, vagy közigazgatási bírság?

Ezzel a két opcióval szembesülnek a gyorshajtók, annak megfelelően, hogy milyen mértékben lépték túl a legnagyobb megengedett sebességhatárt. Ha valaki gyorsan hajtott és megállította a rendőr, akkor a túllépés mértékétől függően az eljáró rendőr dönt, hogy helyszíni bírságot alkalmaz, vagy szabálysértési feljelentést tesz. Általában a sebesség túllépés nagysága dönti el, hogy melyiket. Városban az új szabályoknak megfelelően 60 km/h-tól akár közigazgatási bírságra számíthat, aki ennyivel halad. Városon kívül, például autópályán a 150 km/h-ás haladás már közigazgatási bírsággal sújtható akkor is, ha a rendőr nem állítja meg a gyorshajtót, ami azt jelenti, hogy 30.000 Ft-ba került a gyorshajtás.

Mi a szabály?

Lakott területen 50 km/h a sebességhatár. Valljuk be, ezt tíz sofőrből hét szinte soha nem tartja be. Illetve emlékszem arra, amikor egy oktató azt mondta, hogy vegyük fel a forgalom ritmusát, mert ha mindenki 55-tel megy, akkor mi 50-el feltartjuk a többieket, ami senkinek nem jó. Mindig nézzünk magunk köré is, és ha lehet, akkor úgy közlekedjünk, hogy a haladásunk folyamatos legyen, ne képezzünk forgalmi akadályt. Bárcsak mindenkinek ilyen oktatója lett volna, mert akkor nem lenne ennyi tötyörgő a városban, a belső sávban. Nem kellene minden alkalommal több tucat autóst megszámolnom a sztrádákon, akik fittyet hánynak a jobbra tartás szabályára, és haladnak rendületlenül a három sávos út közepén, feltartva ezzel mindenkit. Persze, tudom, pszichésen vizsgálva ott a biztonságos. Na vajon mi lesz az ilyen sofőrökkel azután, hogy belefutottak egy rádiós hírösszefoglaló, vagy esti tévéhíradó hírblokkjában a sebességmérős hírbe? Szerintem még lassabban fognak haladni. Azért, mert nem akarják, hogy megbüntessek őket. Az elképzelés jó, a kivitelezés viszont balesetveszélyes lesz. Nem azok veszélyeztetik a biztonságos közlekedést, akik ennyivel lépik túl a megengedett sebességhatárt, hanem azok, akik városban is 70-80 km/h-val hajtanak. Ez életveszélyes, és a rendőrség elsősorban az ilyen renitensekre vadászik! Az abszolút sebességtúllépés a legnagyobb gyilkos az utakon.

A rendőr érted is mér!

„A jogszabályok – így a sebességkorlátozás – betartása nem lehetőség, hanem mindenki számára kötelező. Nem érdemes kockáztatni!” Nem kell szidni a rendőröket akkor, ha sebességet mérnek, és kiszűrik azokat, akik nem tartják be a szabályokat, hiszen ez is a rendfenntartás része. Egyértelmű viszont, hogy én sem vagyok híve a lesből traffizásnak ugyanúgy, mint az indokolatlan helyeken lévő sebességkorlátozó tábláknál mérésnek. Véleményem szerint továbbra sem azokkal van a gond, akik 5-10 km/h-val lépik át a megengedett maximumot, mert ha a forgalmi szituáció ezt lehetővé teszi, akkor igenis fel kell venni annak ritmusát. De akik fittyet hánynak a szabályokra, a gyalogátkelőhelyekre, az iskolák környékére, vagy az autópályákon játszanak hipertér ugrást autóikkal, azok kapjanak olyan bírságot amelynek valós visszatartó ereje van, vagy tőlem nyugodtan elvehetik akár a vezetői engedélyüket is, ha a kihágás mértéke ezt indolkolja. Ha jól vettem ki a rendőrség különböző közleményeiből, akkor ők sem az sebességhatárt minimálisan túllépőkre, hanem a pofátlan renitensekre vadásznak majd elsősorban.

A gyorshajtás szankcionálása 30.000- és 300.000 Ft. között mozog. Ezek a díjtételek nem inflációkövetők, mert az elmúlt években egyáltalán nem változtak. Véleményem szerint ezek emelkedése is visszatartó tényező lehetne, főleg azoknál, akik erősebben lépik át a korlátokat. A cél, hogy senki ne halljon meg közlekedési balesetben az utakon. Ehhez viszont az kell, hogy mindenki (!) tisztában legyen a képességeivel, és hagyjon biztonsági tartalékot. Mert mindenkit hazavárnak!

Kérdéseimmel megkerestem az ORFK-t, de a cikk megjelenéséig még nem kaptam tőlük választ. Ha ez változik, akkor jelentkezem még a témában.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.13
A hely szelleme is számít, Monacóban vagyonokat ért a legolcsóbban elárverezett Formula versenyautó....
2024.07.13
Kisiklott Romániában a Bécs-Budapest-Bukarest útvonalon közlekedő Dacia nemzetközi gyorsvonat....
2024.07.13
Az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, Tata előtt két személyautó ütközött össze. A 72-es....
2024.07.13
Short Blade nevet kapott a Geely kisebb, ám sokkal nagyobb energiasűrűségű LFP akkumulátora, aminek....
2024.07.13
Sokkoló hír terjed a német konszernnel összefüggésben, mely szerint az alkalmazottai 40%-át is....
2024.07.13
Nemcsak a színe vadító, hanem a lénye is vonzó. A Volvo EX30 igazi különlegesség, nem csoda, hogy....
2024.07.13
A Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint halálos baleset történt....
2024.07.13
Palackozott vizet oszt a harmadfokú hőségriasztás meghosszabbítása miatt július 18-ig a MÁV-START....
2024.07.13
A várakozási idő csökkentése érdekében csak kilépő irányban üzemel a röszkei közúti határátkelőhely....
2024.07.13
Július 12-14. között a Magyar Országos Rally bajnokság negyedik versenyével, a Székesfehérvár....