e-mobilitás
A JATO Dynamics adatai szerint csak februárban 118 ezer elektromos autót adtak el az Európai Unión belül, ami több mint 13 százalékos piaci részesedésnek felel meg. Ez csupán egy átlagérték: míg a nyugati és északi országokban ez az arány sokkal magasabb, Szlovákiában teljesen ellenkező irányba haladunk.
Illusztráció. Forrás: VW AG
Szlovákia az autógyártó nagyhatalmak közé tartozik, magasan a legtöbb autót gyártja egy főre vetítve és sorra kapja a beruházásokat az elektromos autók gyártására. Ennek ellenére az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) legújabb adatai szerint nálunk volt a legalacsonyabb (3,7%) az elektromos autók eladási aránya.
Szlovákiát így többek közt Csehország, Bulgária és Lengyelország is megelőzi ezen a téren, sőt, Magyarországon és Romániában ez az arány majdnem a háromszorosa. És akkor még nem említettük Németországot, ahol tíz eladott autóból három kizárólag elektromos, míg Svédországban ez a duplája.
A szövetség szerint egyértelmű, hogy miért ilyen lehangoló Szlovákia helyezése ezen a téren – az emberek keveset keresnek. Carlos Tavares, a Stellantis vezetője idén a párizsi autószalonon megjegyezte, komolyan aggódik a középosztályért, amely nem engedhet meg magának 30 ezer eurós autót vásárolni.
Példával szemléltetve: míg Németországban egy átlagos embernek megközelítőleg egy évet és két hónapot kell dolgoznia egy Volkswagen ID.3-ra, addig egy svédnek egy évet és egy hónapot, egy dánnak és egy hollandnak kevesebb mint egy évet, viszont egy Csehországban élőnek három évet, egy szlovákiainak pedig majdnem négy évet.
Ezen a téren a lengyelországihoz hasonló támogatás jelenthet megoldást, Szlovákiában viszont az utolsó gazdaságügyi miniszterek nem voltak ennek a hívei - fogalmaz a parameter.sk