Youngtimer

Szó szerint ütős Peugeot-modellek a múltból

2025.05.31.

Néhány napja elindult az idei Roland Garros tenisztorna, amely a négy Grand Slam-verseny egyike. Bár a Peugeot már nem hivatalos partnere a versenynek, a korábbi együttműködés a francia nyílt teniszbajnoksággal számos emlékezetes modellt hívott életre.

Noha 2022 óta a Peugeot már nem a Roland Garros hivatalos partnere, sok autó- és teniszrajongó számára a tavaszi párizsi torna neve örökre összeforrt az oroszlános márkával. A Peugeot évtizedeken át kínált különleges modelleket a híres salakpályás Grand Slam alkalmából, s ezek az autók ma már keresett youngtimerek a gyűjtők körében.

Sikerei csúcsán, a nyolcvanas években a Peugeot gondolt egy merészet, és hosszú távú együttműködési szerződést kötött az egyetlen salakpályás Grand Slam-tenisztorna szervezőivel. Az időzítés tökéletes volt, hiszen a Peugeot 205 is ekkor lépett a piacra, majd az egyik legsikeresebb Peugeot modell lett belőle, hiszen másfél évtizedes pályafutása során összesen több mint öt és negyed millió példányban kelt el. Magától értetődő volt, hogy a speciális Roland Garros széria első darabjának is egy 205-ös lesz az alapja.

Az első Roland Garros modell 1989-ben érkezett, és rögtön feledhetetlenre sikerült. A 205 Roland Garros a Peugeot 205 XS alapjaira épült, 85 lóerős, 1.4 literes motor hajtotta, de amitől igazán különleges lett, az az egyedi megjelenés, a fémes zöld karosszéria, bőr-szövet üléskárpit, valamint az okker színű betétek, melyek a rangos teniszverseny salakpályáira utaltak. A kerekek is egyediek voltak – könnyűfém felnik díszítették –, és természetesen a napfénytető sem hiányzott.

Akik pedig a nyitott tetős vezetés élményére vágytak, azok számára a Peugeot 1990-ben bemutatta a 205 Roland Garros kabriót. Ez a modell akkoriban mindössze 104 ezer francia frankba került, ami mai áron számolva nagyjából 28 ezer euro (11,2 millió forint) lenne – nem csoda, hogy a nyitott 205-ös rendkívül sikeres volt. A Peugeot innentől kezdve sorra mutatta be a Roland Garroshoz kapcsoló különleges szériáit, bár akkor még talán senki sem sejtette, hogy ezek a speciális változatok a jövőben a keresett ritkaságok és a gyűjtői kincsek közé emelkednek.

Három esztendővel később, 1993-ban dobták piacra a 106-os Roland Garros-változatát – logikus lépés volt, hiszen a 106 a Peugeot modellpalettáján a 205-ös utódjának számított. A megszokott fémes zöld szín maradt, amelyet ezúttal fehér csík egészített ki az ajtókon és a csomagtérfedélen. A belső tér világos „Acelet” szövetkárpitot kapott, okker színű biztonsági övekkel és természetesen „RG” logós szőnyegekkel. A kisautó három- és ötajtós kivitelben egyaránt elérhető volt, a motorháztető alatt pedig a szerény 1.4 literes, 75 lóerős erőforrás dolgozott – ami sokak szerint túl visszafogott volt.

Az évek során a Roland Garros széria az egyedi megjelenés mellett kényelmi extrákat is kapott: elektromos, fűthető tükrök, légkondicionáló és légzsákok. 1996-ban pedig, a modellfrissítéssel egyidőben, megjelent a 106 Roland Garros automata váltós, 1.6-os változata. Ma, harminc év elteltével a 106 Roland Garros hivatalosan is youngtimer státuszba lépett, egyre keresettebb a gyűjtők körében, ami nem zárja ki, hogy a szép állapotban megőrzött példányok ára elkezdjen felfelé kúszni.

2002-ben aztán jött a Roland Garros sorozat legnagyobb dobása, a Peugeot 206 CC. Maga a donormodell már 2000-ben megjelent a piacon – alapja a Twenty Hearts koncepcióautó volt –, és nagy újdonságot hordozott keménytetős kupé-kabrió kialakításával. Két évvel később aztán ebből a modellből is elkészült a Roland Garros változat: a normál kiviteltől ezt is a palackzöld fényezés különböztette meg, utasterében bőrkárpittal, és nem maradtak el a szokásos RG logók sem. A 206 CC Roland Garrosba 1.6 literes, 110 lóerős vagy egy erősebb, 2.0 literes, 138 lóerős 16 szelepes motor kerülhetett. Az ár ekkor már euróban volt megadva: a kocsi 20 ezer euróba került, ami akkoriban nem kevés pénz volt, ám a 206 CC-t ez sem gátolta meg abban, hogy Európa legkeresettebb nyitható tetejű autója legyen.

A Peugeot és a Roland Garros együttműködése több mint három évtizeden át tartott, és ez idő alatt sok érdekes modell született még: a klasszikus 405-től kezdve a családi 806 egyterűn át egészen a kis 108-ig. Némelyik különkiadás nagyobb hatást gyakorolt, mások kevésbé, de mindegyik hozzájárult a márka stílusos és sportos imidzséhez.

A Roland Garros szériák sajátossága, hogy nemcsak különlegesek és kívánatosak, hanem limitált példányszámban készültek. Ez ma igazi értéktöbbletet jelent, hiszen az egyedi fényezés, a különleges belső design és a történelmi kapcsolat a világ egyik legnagyobb teniszversenyével különleges helyet biztosít ezeknek az autóknak a Peugeot történetében és a gyűjtők szívében egyaránt. Így tehát akár a nosztalgia okán, akár befektetési céllal, de a Roland Garros modellek ismét reflektorfényben vannak. Aki ma hozzájut egy megkímélt 205 vagy 106 Roland Garros példányhoz, az nemcsak egy stílusos és ritka járművet, hanem egy darabka autó- és sporttörténelmet is birtokol.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....