Solaris trolibusz
A közlemény szerint az önkormányzat 2023-ban egymilliárd forintos keretet biztosított az SZKT részére az elöregedő trolibusz-állomány felújítására, cseréjére, korszerűsítésére. E program keretében már megújult nyolc Ikarus-Škoda trolibusz.

A Szeged elektromos tömegközlekedését működtető cég – a helyi autóbuszjáratokat a Volánbusz üzemelteti – törekszik arra, hogy a rendelkezésre álló forrásból ne az elavult, 30 év feletti életkorú, magaspadlós Škoda 15Tr trolibuszokat újítsa fel, hanem ezeket a járműveket korszerű akadálymentes, klímás trolibuszokkal váltsa ki. Az elmúlt években a társaság már vásárolt hét használt Solaris Trollino trolibuszt a csehországi Chomutovból és a lengyelországi Tychyből.
Egy nemrégi aukción két további ilyen járművet sikerült megvásárolni az olasz tengerparti városból, San Remóból, ahol 2020-tól leállt a trolibuszüzem. Ebből az első, T-878-as pályaszámú trolibusz készült el, és már forgalomba is állt. De a másik San Remo-i jármű is szállíthat utasokat októbertől, majd még idén és 2026-ban további négy csuklós Solaris Trollino is elkészül.

Kovács Tamás, gazdasági alpolgármester a város önkormányzati portáljának, a szeged.hu oldalnak az új trolik bemutatása kapcsán elmondta, hogy a ma már MÁV Zrt. alá tartozó (volán)buszos közlekedésben is egyre több az elektromos jármű, az önkormányzat pedig arra törekszik, hogy a trolikat tegye vonzóbbá. Ez egyre nehezebb, hiszen az állam a városi tömegközlekedés finanszírozásából szinte teljesen kivonult, ezért kell egyre több önkormányzati forrást erre fordítani.
A felújított trolik elektromos meghajtásúak, de egy vezetékhiba során, vagy áramszünet esetén átválthatók dízel üzemre is. Az SZKT vasútbiztonsági felelőse, Németh Ádám Zoltán elmondta, hogy a felújítások folyamatosak, már összesen kilenc jármű felújításáról döntöttek, ezek közül készült el a mostani kettő. A többit Szegeden, Budapesten, Kisteleken szerelik, folyamatosan fognak ezek is beállni a forgalomba.
Kovács Tamás és Németh Ádám
A biztonságos, és tiszta városi közlekedés biztosítása mellett cél az is, hogy klímás buszokat tudjanak a nyári forróságban biztosítani. A régi trolikon erre nem volt lehetőség, de az 55 troliból általában 35-40 van a napi forgalomban, így jövő nyárra már valószínűleg megoldható, hogy a kánikulában csak klímás buszokat engedjenek ki.
A társaság közleménye szerint a felújított trolibusz teste rozsdamentes acélváz, és Ostravában épült be a Cegelec trolibusz hajtásrendszer. A jármű három ajtós, teljesen alacsonypadlós kivitelű, 29 ülőhellyel és 44 állóhellyel rendelkezik. A jármű eleve klimatizált, így az SZKT részéről lényegében nem kellett lényeges átalakítást végezni. Beépített dízelmotorjának köszönhetően képes felsővezeték nélkül is közlekedni, így villamospótlásra is bevethető. A járművek nem volt sokat használva, jó állapotban érkezett július elején.

A Solaris Trollino 12 trolibuszok egyébként a Ganz Transelektro Közlekedési Zrt. által kifejlesztett korszerű trolibusz járműcsalád tagjai, ezek elnyerték az Industria 2001 Nemzetközi Ipari Szakkiállítás Nagydíját. A trolibusz alapjául a lengyel Solaris Bus & Coach cég Urbino 12 szóló buszai szolgálnak. Korszerű IGBT-s inverter hajtásúak, háromfázisú aszinkronmotorral, mikroprocesszoros szabályozó rendszerrel, többszintű diagnosztikai védelemmel a vezető segítségére.
Mindezek mellett 100%-ban alacsonypadlósak, a mozgássérült utasok felszállásának megkönnyítésére rendelkeznek úgynevezett térdeplő funkcióval is, és kézi mozgatású lehajtható rámpával a középső ajtónál. Korszerű Futár-kompatibilis audiovizuális utastájékoztató rendszere van, LED-es külső táblákkal, valamint az újabb változatokon TFT belső monitorral. A vezetőfülke és az utastér klimatizált, a hűtés/fűtés vezérlése automatikusan történik.
Arról, hogy Szeged önkormányzata közbeszerzésen keresi a városi autóbusz-hálózat üzemeltetőjét, itt írtunk.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!