Solaris trolibusz

Tengerparti trolibuszok gurulnak felújítva Szegeden - akár le is térdepelnek

2025.10.11.

Két felújított alacsonypadlós trolibusszal gazdagodik Szeged, a Solaris Trollino típusú járműveket az olaszországi San Remóból vásárolta a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT).

A közlemény szerint az önkormányzat 2023-ban egymilliárd forintos keretet biztosított az SZKT részére az elöregedő trolibusz-állomány felújítására, cseréjére, korszerűsítésére. E program keretében már megújult nyolc Ikarus-Škoda trolibusz.

A Szeged elektromos tömegközlekedését működtető cég – a helyi autóbuszjáratokat a Volánbusz üzemelteti – törekszik arra, hogy a rendelkezésre álló forrásból ne az elavult, 30 év feletti életkorú, magaspadlós Škoda 15Tr trolibuszokat újítsa fel, hanem ezeket a járműveket korszerű akadálymentes, klímás trolibuszokkal váltsa ki. Az elmúlt években a társaság már vásárolt hét használt Solaris Trollino trolibuszt a csehországi Chomutovból és a lengyelországi Tychyből.

Egy nemrégi aukción két további ilyen járművet sikerült megvásárolni az olasz tengerparti városból, San Remóból, ahol 2020-tól leállt a trolibuszüzem. Ebből az első, T-878-as pályaszámú trolibusz készült el, és már forgalomba is állt. De a másik San Remo-i jármű is szállíthat utasokat októbertől, majd még idén és 2026-ban további négy csuklós Solaris Trollino is elkészül.

Kovács Tamás, gazdasági alpolgármester a város önkormányzati portáljának, a szeged.hu oldalnak az új trolik bemutatása kapcsán elmondta, hogy a ma már MÁV Zrt. alá tartozó (volán)buszos közlekedésben is egyre több az elektromos jármű, az önkormányzat pedig arra törekszik, hogy a trolikat tegye vonzóbbá. Ez egyre nehezebb, hiszen az állam a városi tömegközlekedés finanszírozásából szinte teljesen kivonult, ezért kell egyre több önkormányzati forrást erre fordítani.

A felújított trolik elektromos meghajtásúak, de egy vezetékhiba során, vagy áramszünet esetén átválthatók dízel üzemre is. Az SZKT vasútbiztonsági felelőse, Németh Ádám Zoltán elmondta, hogy a felújítások folyamatosak, már összesen kilenc jármű felújításáról döntöttek, ezek közül készült el a mostani kettő. A többit Szegeden, Budapesten, Kisteleken szerelik, folyamatosan fognak ezek is beállni a forgalomba.

Kovács Tamás és Németh Ádám

A biztonságos, és tiszta városi közlekedés biztosítása mellett cél az is, hogy klímás buszokat tudjanak a nyári forróságban biztosítani. A régi trolikon erre nem volt lehetőség, de az 55 troliból általában 35-40 van a napi forgalomban, így jövő nyárra már valószínűleg megoldható, hogy a kánikulában csak klímás buszokat engedjenek ki.

A társaság közleménye szerint a felújított trolibusz teste rozsdamentes acélváz, és Ostravában épült be a Cegelec trolibusz hajtásrendszer. A jármű három ajtós, teljesen alacsonypadlós kivitelű, 29 ülőhellyel és 44 állóhellyel rendelkezik. A jármű eleve klimatizált, így az SZKT részéről lényegében nem kellett lényeges átalakítást végezni. Beépített dízelmotorjának köszönhetően képes felsővezeték nélkül is közlekedni, így villamospótlásra is bevethető. A járművek nem volt sokat használva, jó állapotban érkezett július elején.

A Solaris Trollino 12 trolibuszok egyébként a Ganz Transelektro Közlekedési Zrt. által kifejlesztett korszerű trolibusz járműcsalád tagjai, ezek elnyerték az Industria 2001 Nemzetközi Ipari Szakkiállítás Nagydíját. A trolibusz alapjául a lengyel Solaris Bus & Coach cég Urbino 12 szóló buszai szolgálnak. Korszerű IGBT-s inverter hajtásúak, háromfázisú aszinkronmotorral, mikroprocesszoros szabályozó rendszerrel, többszintű diagnosztikai védelemmel a vezető segítségére.

Mindezek mellett 100%-ban alacsonypadlósak, a mozgássérült utasok felszállásának megkönnyítésére rendelkeznek úgynevezett térdeplő funkcióval is, és kézi mozgatású lehajtható rámpával a középső ajtónál. Korszerű Futár-kompatibilis audiovizuális utastájékoztató rendszere van, LED-es külső táblákkal, valamint az újabb változatokon TFT belső monitorral. A vezetőfülke és az utastér klimatizált, a hűtés/fűtés vezérlése automatikusan történik.

Fotók: Szabó Luca/szeged.hu

Arról, hogy Szeged önkormányzata közbeszerzésen keresi a városi autóbusz-hálózat üzemeltetőjét, itt írtunk

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....