Toyota Highlander

Teszt: nagy lett, maradhat?

2021.10.19.

Öt méter, hét ülés, két tonna, húszhüvelykes kerekek, ezerkilencszáz literes csomagtartó – mindenben nagy akar lenni a Toyota Highlander. Rövid teszten a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt szabadidő-autó.

 
Hogy néz ki?

Hatalmas az Amerikából érkezett Toyota Highlander Hybrid: hossza 4966 milliméter, magassága 1755 milliméter, szélessége 1930 milliméter, tengelytávolsága 2850 milliméter. A jármű széles, 1662 milliméteres első és 1690 milliméteres hátsó nyomtávját még inkább hangsúlyozzák a nagy kerékívek, míg az enyhén trapéz alakú alsó és felső hűtőmaszk tovább erősíti a kocsi robosztus kiállását.

highlander3

Utastere prémium, a kényelem hangsúlyos, de az ergonómia sem szenved hiányt. Az első ülések fejedelmiek, hűthetők és fűthetők, a második üléssor 180 milliméteres hosszban tologatható, de még ez sem elég ahhoz, hogy az alapáron járó leghátsó két ülésben átlagos felnőtt jól érezze magát. Gyerekeknek azonban elég a hely.

A belső tér óriási, a felszereltség praktikus. A műszerfal közepén helyezkedik el a 12,3 hüvelykes központi multimédiás érintőképernyő, aminek kerete összeszűkülve teljes szélességében végigfut a műszerfalon. Ehhez alulról illeszkedik a széles, szögletes középkonzol. A klímapanel önálló, de az érintőképernyőről is vezérelhető.

highlander10

A csúcsfelszereltségű tesztautó alapellátmánya  volt a vezető látómezőjében elhelyezett 7 hüvelykes TFT kijelző, az Apple CarPlay funkciókat is kínáló multimédiás egység műholdas navigációval, a háromzónás légkondicionáló, az elől-hátul fűthető, elöl hűthető ülések, a 10,1 hüvelykes vetített kijelző, a Harman 1200 wattos, 11 hangszórós JBL hangrendszere, a 360 fokos kamerarendszer, a vezeték nélküli telefontöltő, illetve a kapcsolható digitális visszapillantó tükör, ami nagy látószögű képet kínál anélkül, hogy képét zavarná a többi utas, vagy a fejtámlák beállítása.

A lábmozdulattal is nyitható csomagtér hétüléses használatban 241 literes, öt üléssel 658 literes, de emellett 27 liternyi egyéb rakodóhely is rendelkezésre áll a padló alatt. A második és a harmadik üléssor teljes lehajtásával a csomagtér akár 1909 literesre is bővíthető, sík felülete 2,06 méter hosszú.

highlander8

Hogy megy?

A benzines hibrid hajtáslánc megszokott kombináció a Toyotánál, a 2,5 literes Atkinson-ciklusú motor, az első tengelyen 270 Nm, illetve a hátsón 120 Nm nyomatékot leadni képes villanymotorok igen takarékosak. Még ebben a batárban is. A 250 kilométeres – főként elővárosi és éjszakai városi környezetben megtett – teszt során 6 literes átlagfogyasztást mértem, ami valószínűleg nem tükrözi a Toyota Highlander valós fogyasztását, de nálam ezt írta ki a fedélzeti számítógép. Takarékos módban és leginkább egyedül használtam, 100 kilométert az M0-áson is megtettem és terepen is jártam az autóval.

A rendszer kombinált összteljesítménye 248 lóerő, a Toyota Highlander Hybrid 8,3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/órára, végsebessége eléri 180 kilométer/órát. A magas, 41 százalékos termikus hatásfokkal dolgozó négyhengeres, 16 szelepes, DOHC-vezérlésű, 2487 köbcentiméteres D-4S benzinmotor (teljesítménye 190 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 239 Nm) befecskendező rendszere kettős: külön a szívócsőbe, és külön közvetlenül az égésterekbe fecskendező fúvókasor is dolgozik benne. A motorirányítás a pillanatnyi teljesítményigény alapján dönti el, hogy éppen melyik befecskendezéssel táplálja a motort, sőt a két rendszer akár egyszerre is dolgozhat, a lehető legnagyobb teljesítmény és az elérhető legalacsonyabb fogyasztás érdekében. A szívó- és a kipufogóoldalon is folyamatosan változó szelepvezérlés, a szívószelepeknél VVT-iE rendszerű, azaz hidraulikus (a motorolaj nyomásával működő) helyett elektromechanikus (elektromotoros) szabályozású.

toyotahighlander2

Az új hibrid hajtáslánc kisebb és könnyebb is elődjénél. Szerkezetében külön síkban forognak az elektromotor és a generátor tengelyei, aminek hatására a veszteségek csökkentek, és a szerkezet mérete is kisebb a korábbinál. Ugyanakkor a párhuzamos tengelyekkel kialakított hajtásban magasabb lehet az elektromotor maximális fordulatszáma, aminek hatására – hasonló teljesítménymutatók mellett – csökkent a motor mérete. A kihajtás áttételén is változtattak annak érdekében, hogy egyszerre javuljanak a dinamikus menetjellemzők, és csökkenjen a fogyasztás. A fogaskerekek fogfelületeinek finompolírozásával az új hajtás jelentősen csendesebb a korábbiaknál, és enyhébbek a rezgései is.

A benzinmotor nincs egyedül, az e-CVT osztóműben 134 kilowattos, azaz 182 lóerős villanymotor dolgozik, ez felel a benzinmotor indításáért. A hibrid rendszer akkumulátora nikkel-metál-hidrid, a második üléssor alá préselték be.

highlander4

Milyen vezetni?

A tesztben szereplő Toyota Highlander üresen is több mint 2,1 tonna, két tonnát vontathat, elektromosan legfeljebb 125 kilométer/óra sebességgel haladhat. Összkerék-meghajtása elektronikus, azaz nagy hóban, sárban, homokban bizony elakadhatunk vele (terepszöge elöl 18,1 fok, hátul 22,7 fok, hasmagassága 203 milliméter, gázlómélysége 400 milliméter). Könnyű terepen elboldogul, ám a hatalmas kerekek és a nagy rugóút rendesen dobálják az utasokat.

Az első felfüggesztés MacPherson szerkezetű, a hátsó pedig ferde bekötésű vezetőkaros, független kialakítású. Futóműve puha, túlságosan is, a kisebb úthibákat szépen kimozogja, de a hepehupás szakaszokon és komolyabb úthibákon, főleg a keresztbordákon kellemetlenül felüt. Ez lehet a malomkerekek velejárója is.

highlander5

A Toyota Highlander sportos vezetésre alkalmatlan (pedig van sport üzemmód...), érződik minden porcikájában, hogy nem európai használatra, hanem amerikai cirkálásra teremtették. A 66-os úton hibátlan lehet, az 51-esen nem az. A szervokormány elektromotorja közvetlenül a kormányszerkezet fogaslécét mozgatja, ennek ellenére nagyon steril a kormányzás. Van az autóban rugózásszabályozás, a karosszéria billenését szabályozó és ellensúlyozó rendszer, és a gyorsuláskor az orr felemelkedési hajlamát visszafogó rendszer. Az első kerekekre jutó forgatónyomatékot úgy szabályozzák a hajtáslánc elektronikái, hogy a karosszéria billenési hajlama sem az útfelület változásai, sem pedig a gyorsulás hatására ne legyen zavaróan nagy.

Az első-hátsó forgatónyomatéki osztásarányt a 100:0 és a 80:20 szélső állapotok között a rendszer központi szabályozása a másodperc tört része alatt képes módosítani az igények és a menetdinamikai jellemzők függvényében. Az első és a hátsó tengelyre jutó forgatónyomaték nagysága a műszerfal információs kijelzőjén is megjeleníthető.

highlander11

Mennyibe kerül?

A Toyota Highlander egyféle hajtáslánccal, alapáron hét üléssel, összkerék-meghajtással 16,7 millió forintért vihető haza. A tesztelt Executive csúcsmodellért 21 millió forintot kérnek. A három- és több gyerekesek állami támogatással ebből lefaraghatnak 2,5 millió forintot.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.01
Már a római birodalom idején település állt itt, 2000 évvel ezelőtt a híres Borostyánút is....
2021.12.01
Közúti közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével gyanúsít a Dunaújváros Rendőrkapitányság....
2021.12.01
Jövőre is hatfutamos országos bajnokságot rendeznek terepraliban, és a szakágvezetés novemberi....
2021.12.01
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) átlagos állománydíja 44 ezer....
2021.12.01
A BMW első, tisztán elektromos meghajtású luxuslimuzinjának prototípusai a hajtáslánc- és futómű-....
2021.12.01
„Autót szerelni menő!” - Interjú Őri Péter felkészítő tanárral. ..
2021.12.01
Közúti közlekedési baleset történt a 4-es számú főút 324. kilométerszelvényében Fényeslitkénél 2021....
2021.12.01
Elindult a jövő évi országos és megyei autópálya-matricák előértékesítése. A vignettákat a Nemzeti....
2021.12.01
A beszállítói fennakadások és a félvezető alkatrészek hiánya miatt jelentős mértékben, tíz évvel....
2021.12.01
A romló járványhelyzet miatt a szervezők lemondták a januárra tervezett kiállítást. 2023-ban....