IKARUSZ

Tesztpilótája büszke az 51 éve gyártott, felújított farosra

2021.06.02.

Neociki, snassz épületekről szóló könyvet mutatott be a Kieselbach Galéria. Szalai András szerző és az alkalomra nyílott Weiler Péter kiállítás alkotójának megszólalása  után egy retró élelmiszercsomagot kaptak a résztvevők, s egy régi  faros Ikarusz állt meg a galéria előtt. Ez vitte az újságírókat Óbudára, Újbudára, ahol megmutatták nekik a snassz és neociki épületeket. Közben a buszsofőrrel, Komlódi Ferenccel is váltottunk néhány szót. 

 

Látom, alaposan megnézik ezt az öreg buszt a gyalogos járókelők és az autósok is. Sokan talán nosztalgiából, a fiatalok számára meg teljesen ismeretlen ez a jármű. Büszke rá?

Hogyne lennék. Aktívan benne voltam a felújításában is.

Kié ez az 55-ös faros?

Simon Pálé, aki a magyar buszgyártás egyik legérdekesebb alakja. Van három diplomája, plusz lakatos végzettsége, és több, felújított busza. Kalandos körülmények között talál rá régi roncsokra, s teljesen rekonstruálja őket.

Maga is neki dolgozik?

Ikaruszos voltam, apám 47 évet húzott le a buszgyárban, de ott dolgozott szinte az egész család. Az Ikarusz az én életemet is meghatározta. Most Simon Pál cégének tesztpilótája vagyok.

Mit tud ez a jármű?

Sebességben kilencvenet, százat erőlködés nélkül teljesíteni tud 9300 köbcentis motorjával.

Mikor gyártották?

Farmotoros Ikarusok 1954 és 1973 között készülek Mátyásföldön, ez az 55-ös távolásgi változat ötvenegy éves.

Korábban hol szolgált ez a kívül-belül gyönyörűen rendbehozott Ikarusz?

Weiler Péter festménye

Sikerült kiderítenünk, hogy a saját korában főleg a belvárosból a ferihegyi reptérre szállította az utasokat.

Annak idején ez nemcsak komfortosnak, hanem szinte luxusnak számított?

A maga korában korszerű volt és közkedvelt. A szembeforduló ülések asztalán például herendi porcelánból készült lámpák világítottak, azért ezeket később lecserélték sokkal olcsóbb műanyagokra.

Mennyi bír egyhuzamban biztonságosan ez a jármű?

Simon Pálnak Erdély a szerelme, gyakran megyünk le oda a busszal. Soha semmi baj nem volt vele. Megbízható. Nyilván a napi forgalomban közlekedő mai buszok paramétereit már nem tudja, eredetileg ebbe klímát sem szereltek. De olyan konstrukció, amit most is lehet szeretni. Hozzám nagyon közel áll, boldogan vezetem. És úgy látom a fővárosiak is rokonszenvvel fogadják, ha felbukkan az utakon.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

                                      

 

 

 

 









 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....