Tóbiás és Balambér kalandjai – Így tedd biztonságossá a csúszós járdát | Autoszektor
toborzás

Tóbiás és Balambér kalandjai – Így tedd biztonságossá a csúszós járdát

2021.01.17.

A házak, üzletek előtti járdák csúszásmentesítéséről a tulajdonosoknak kell gondoskodniuk, de nem mindegy, hogyan. Sót tilos használni!

A hétvégére megérkezett hazánkba a szibériai eredetű hideg levegő, ami jelentős lehűlés okozott az egész országban. Szombaton hajnalban -15 fokot is mértek az országban, és napközben sem nagyon emelkedett fagypont fölé a hőmérséklet. A kutya hideg és a sok helyen lehullott néhány centis hólepel miatt arra is készülni kell, hogy az utak és a járdák síkosak, jegesek lehetnek. Persze van megoldás a csúszásmentesítésre, mutatjuk, hogyan zajlik az utakon, és mi a legjobb megoldás a háztulajdonosoknak.

Sorrendben halad közútkezelő 

A közutak hó- és csúszásmentesítését a Magyar Közút végzi meghatározott sorrend szerint. Először az autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a munkát. Ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. Végül a kerékpárutak is sorra kerülnek. Az önkormányzati utak takarítása a települések feladata. 

Meghatározott sorrendben tisztítják az utakat

A Magyar Közút leginkább útszóró sót használ a csúszásmentesítésre, mert hatékony és olcsó anyag. A só – azaz a nátrium-klorid – azonban -8 fok alatt már nem olvaszt, ezért más anyagot is be kell vetniük. Ilyenkor főként kalcium-kloridot szórnak az utakra oldat vagy granulátum formájában. Ez több jeget olvaszt és tartósabb a hatása, mint az útszóró sóé. Még -25 foknál is képes megolvasztani a jeget, kevésbé fordul elő, hogy az olvadt jég a hőmérséklet csökkenésével visszafagy. A kalcium-klorid hátránya, hogy drágább, mint az útszóró só. A 2018-2019-es téli szezonban a Magyar Közút csaknem 162 ezer tonna sót és több mint 9 millió liter kalcium-klorid oldatot használt fel a síkosságmentesítési munkák során a mintegy 32 ezer kilométeres hazai közúthálózaton.

Felejtsd el a sót a járdákon!

Bár a só olcsó és bevált csúszásmentesítő anyag, csak az úttesten használható. A fás szárú növények védelméről szóló kormányrendelet kimondja: a közterületeken – az úttestek kivételével – csak olyan anyag használható síkosságmentesítésre , amely nem veszélyezteti a fák és bokrok egészségét. Vagyis még véletlenül se használjunk útszóró sót vagy konyhasót a házunk előtti járda csúszásmentesítésére!

Ne használjunk sót a járdákon!

A só súlyos károkat okoz az élővilágban. A fák és a növényzet számára azért ártalmas, mert elvonja a vizet, emiatt a fák növekedése lelassul, a fiatalabbak akár el is pusztulhatnak. Veszélyezteti a rovarokat, talajlakókat és a talajt is, a kutyák és macskák tappancsát pedig kimarja a só. A sózás nem csak az élővilágra káros, roncsolhatja az autók gumiját, alvázát, az aszfaltot és a betont, a hidak és felüljárók fémszerkezeteit, a közműveket. 

Környezetbarát csúszásmentesítés

Szerencsére bőven vannak környezetbarát megoldások a csúszásmentesítére, A legegyszerűbb és leghatékonyabb kétségtelenül az, ha megragadjuk a jó öreg hólapátot, és letoljuk a járdáról a havat. Még testmozgásnak is remek!

Környezetbarát, bevált eszköz a hólapát

Érdemes időben eltakarítani – akár le is lehet seperni – a friss havat, még mielőtt visszafagyna. Ám ha a napközben letaposott hóból jeges, csúszós réteg alakul ki, szükség van valamilyen síkosságmentesítő anyagra, ami ugyebár nem lehet só. Lássunk néhány környezetbarát anyagot!

  • Homok: mindenki által ismert, olcsó, könnyen beszerezhető, környezetbarát anyag, amely nem oldja a jeget, de lefedi, és ezzel csökkenti a csúszásveszélyt. Olvadás után össze kell seperni.
  • Faforgács vagy fahamu: Ezek is egyszerű, környezetbarát anyagok, amelyek lefedik a jeget. Kissé nehezebb összetakarítani, ha már elolvadt a hó. 
  • Zeolit: környezetbarát és háziállatbarát zúzott vulkanikus kőzet, amely megolvasztja a vékony jeget és havat, valamint csúszásmentes felületet biztosít. Később növényi tápanyagként hasznosul, de le kell takarítani a járdáról.
  • ZeoKal: ennek is zeolit az alapja, de kalcium-nitrátot is tartalmaz. Környezetbarát anyag, javítja a csúszós felület tapadását, és vékony jég, hó olvasztására is alkalmas. Nincs korróziós hatása, lebomlás után pedig tápanyag, talajjavító lesz belőle.
  • Kalcium-klorid: Az egyik leghatékonyabb jégmentesítő vegyi anyag, amely sokkal gyorsabban és jobban képes megolvasztani a jeget, mint a só. Kevesebb is elég belőle és -25 fokon is hatásos. Leginkább közületek, önkormányzatok használják az útszóró só helyett. 

Fontos tudni, hogy a háztulajdonosoknak, kell gondoskodniuk arról, hogy az ingatlan előtti járda ne csússzon. Ez vonatkozik az üzletekre, vendéglátóegységekre és a társasházakra is, bár utóbbinál általában megbíznak valakit a feladattal. Ha valaki elcsúszik a síkos járdán, akár kártérítést is követelhet az ingatlan tulajdonosától. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....