Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Így védd meg a biciklidet a tolvajoktól | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Így védd meg a biciklidet a tolvajoktól

2020.08.02.

Tökéletes védelem nem létezik, de van pár hasznos tanácsunk arra, hogy ne lopják el a biciklidet. Lakat, körültekintő lezárás, regisztráció. Tarts velünk!

Valószínűleg nagyon sok olyan ember van Magyarországon, akinek már ellopták a saját vagy egy családtagja biciklijét. Évente több ezer kerékpárt lopnak el itthon, de csak kis részük kerül elő. Ezért nagyon fontos, hogy mindent megtegyél annak érdekében, hogy a kedvenc bringád ne legyen tolvajok zsákmánya. 

Vegyél egy jó lakatot!

Magától értetődőnek tűnik, de ha azt szeretnénk, hogy ne vigyék el a biciklinket, valamivel le kell zárnunk. Mégis sokan tekernek lakat nélkül, és lezáratlanul hagyják az utcán a kerékpárjukat. Ilyen esetben tényleg csak a vak szerencsére hagyatkozhatunk, hogy nem lopja el valaki a bringát. Nincs mese, venni kell egy megbízható lakatot, ami nem csak dísznek jó. De milyet?

Ökölszabályként azt szokták mondani, hogy legalább a kerékpár értékének a 10 százalékáért vegyél lakatot. Érdemesebb több pénzt áldozni egy megfelelő biztonságot nyújtó lakatra, mint venni egy új biciklit, ha ellopták. A vékony spirálkábelek és sodronylakatok nem nyújtanak kellő védelmet, egy erővágóval egy pillanat alatt át lehet vágni még a vastagabbnak tűnő változatokat is. 

Az U-lakat biztos védelmet nyújt a tolvajok ellen

A kerékpárlopások elleni legmegbízhatóbb lakattípus az U-lakat, igaz, használatát kissé szokni kell, nem lehet vele mindenhez olyan egyszerűen hozzákötni a bringát. Szintén megfelelő védelmet nyújt az acélszemekből álló láncos lakat is, ami hosszabb, ezért könnyebben használható, viszont ezért cserébe nagyobb a súlya. A neves kerékpárlakat-gyártók ma már biztonsági kategóriákba sorolják a termékeiket, így viszonylag könnyű tájékozódni, melyik lakat mekkora védelmet ad. 

Mindig zárd le a biciklidet!

Hiába van egy jó lakatunk, ha nem használjuk mindig. Tipikus hiba, hogy valaki nem zárja le a biciklijét, mert csak beugrik egy percre a boltba. Pedig sok lopás pont ilyenkor következik be. Ne feledd, hogy egy pillanatra se hagyd lezáratlanul a kerékpárodat!

Tippek a kerékpár lezárásához: 

  • Jól látható, forgalmas, este kivilágított helyen zárd le a kerékpárodat. Még jobb, ha térfigyelő kamera is van a környéken. 
  • Mindig stabil tárgyhoz rögzítsd a biciklit! Ne lakatolj olyan fához, ami könnyedén elfűrészelhető, vagy olyan oszlophoz, ami ki lehet húzni. 
  • Mindig rögzítsd a lakattal a kerékpár vázát is, ne csak a kereket!
  • Ház vagy nyaraló udvarán se hagyj lezáratlanul biciklit, és az utcai kaput nappal is zárd be. Estére pedig tedd be a bringát egy zárt helyre. 
  • Ne hagyj a bringán könnyen leszerelhető tartozékokat, értékeket: lámpát, kilométerórát, kulacsot, szerszámot. 

Regisztráld a bringádat!

Az ellopott biciklik jó részét azért sem találják meg, mert többségük azonosítatlan, de ha elő is kerülnek, nyilvántartás híján nem tudják, ki a gazdája, így nincs kinek visszaadni őket. Erre a problémára jelent megoldást a Bikesafe

A kerékpárok regisztrálására kifejlesztett program 2014 óta működik, és mostanáig több mint 56 ezer bringa adatait tárolják az adatbázisban. Ha rögzíted a rendszerben a biciklidet és a személyes adataidat, akkor később, egy esetleges lopás esetén igazolni tudod, hogy a bringa a te birtokodban volt. A regisztráció során minden olyan adatot érdemes megadni, ami egy később felderítés vagy azonosítás során fontos lehet, az alvázszám, a márka, a modell és a szín mellett nagy segítséget jelentenek a kerékpárról készült fotók. 

Érdemes regisztrálni a biciklit, hogy lopás esetén könnyebben előkerüljön (Fotó: Bikesafe.hu)

Ha ellopják a regisztrált kerékpárodat, a weboldalon azonnal lopott státuszúvá teheted, így a kerékpár adatai és fényképe nyilvánossá válik. A rendőrség elsődleges adatbázisként használja rendszert, hozzáférnek az eltulajdonított biciklik jellemzőihez, így sokkal hatékonyabb lehet a körözés és a felderítés, nagyobb esély lesz arra, hogy előkerüljön a kétkerekű. Ha pedig megtalálják a biciklit, a regisztrált adatok alapján könnyedén azonosítható lesz, és gyorsan visszakerülhet hozzád. 

A rendszerbe bárki regisztrálhat online vagy ingyenesen a rendőrségi programokon. Aki az utóbbi lehetőséget választotta, kapott egy igazolókártyát, és egy matricát a biciklijére. Az internetes regisztrációhoz viszont eddig nem járt semmilyen kézzelfogható dokumentum. Ezért nemrégiben bevezették, hogy a kerékpártok törzskönyves regisztrációját. Ennek az egyszeri díja kétezer forint, de az összeg tartalmazza a bringa nyilvántartását, a fényképes törzskönyvet, a biztonsági vázmatricát, valamint ezek postázását. A törzskönyvet csak egyszer kell kiváltani, ha pedig eladod a biciklit, a törzskönyvet is adhatod hozzá, a regisztrációt pedig online átruházhatod a vevődre.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.19
A téli szünetben minden nap várja utasait a Gyermekvasút, és a hagyományokhoz hűen feldíszített....
2025.12.19
Az MG Motor története során először érte el az évi 300 000 darabos értékesítést az Egyesült....
2025.12.19
A belügyminisztérium Bécsben bejelentette a határvédelem új irányát. A katonai támogatási bevetést....
2025.12.19
Németország új szintre emelte a digitális közlekedésbiztonságot: a járművek műszerfala valós időben....
2025.12.19
Több mint két és fél évtized szolgálat után búcsúzik Budapest útjaitól az Ikarus 412-es autóbusz, a....
2025.12.19
Az önvezető autók és drónok világába kalauzolja a nézőket a nemzetközi ismeretterjesztő csatorna, a....
2025.12.19
Rendőröket és tűzoltókat riasztottak, miután bikák kószáltak a közúton Eperjesen és közelében -....
2025.12.19
A Toyota olykor jelentős változásokat vezet be: a gyártásban a kaizen, azaz a folyamatos fejlesztés....
2025.12.19
Bár a német üzletemberek elejétől fogva látták, mennyire kockázatos engedni a kínai befolyásnak és....
2025.12.19
Magyarországon 2016 óta engedélyezett az önvezető autók országutakon történő tesztelése, egyelőre....