Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – A kerékpár tavaszi felkészítése | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – A kerékpár tavaszi felkészítése

2021.03.14.

Egy kifogástalan állapotú bringával még jobban fogod élvezni a tekerést, a kerékpár tavaszi felkészítése pedig vidám családi program is lehet.

Bár az igazi tavasz még várat magára, előbb-utóbb biztosan megérkezik a jó idő, és vele együtt kezdetét veszi a kerékpáros szezon is. Hatalmas élmény újra tekerni a napsütésben, de mielőtt ismét nyeregbe pattannánk, érdemes átnézni és rendbe tenni a biciklinket. Így nemcsak a kellemetlen meglepetéseket és a baleseteket kerülhetjük el, hanem átfogó képet kapunk arról is, milyen műszaki állapotban van a bringánk, a közeljövőben milyen alkatrészek javítására, cseréjére készülhetünk. Egy kifogástalan állapotú bringával még jobban fogjuk élvezni a tekerést, és a biciklink is meg fogja hálálni a törődést.

A tavaszi karbantartással elkerülhetjük a meglepetéseket, és a bicikli is meg fogja hálálni a törődést

A közös bringatakarítás és tavaszi felkészítés igazi családi program is lehet, már az óvodásokkal nekiállhatunk a feladatnak, és közben pedig egyszerűbb dolgokat meg is taníthatunk nekik a bicikli működéséről, vagy a biciklizésről. Nagyobb gyerekekkel pedig már kisebb-nagyobb szereléseket is meg lehet csinálni. Ha kicsit sem konyítunk a biciklijavításhoz, vigyük inkább szerelőhöz a bringát, a legtöbb helyen kínálnak szezon előtti karbantartást. De az alapvető, egyszerűbb dolgokat magunk is elvégezhetjük. Lássuk lépésről lépésre, hogyan készítsünk fel a kerékpárt tavasszal!

Elő a rongyokkal!

Ha olyan precízek voltunk, hogy letakarítva tettük el a kerékpárt télire, akkor most sokkal könnyebb dolgunk van: elég egy langyos, mosószeres vízbe mártott ronggyal áttörölgetni a bicajt. Ha nem voltunk ennyire alaposak a szezon végén, akkor több munkánk lesz, és alaposabban le kell pucolni a biciklit. Lehetőleg ne használjunk nagynyomású mosót vagy kézi autómosót, mert az erős vízsugár beszivároghat a csapágyakba, és tönkreteheti őket.

Gumik, küllők, felnik

Ha hónapokig rá sem néztünk a biciklinkre, akkor biztosan lapos gumikkal szembesülünk. Vizsgáljuk meg a gumikat, nem kopott-e túlságosan a futófelület, de az oldalfalat is nézzük meg, nincs-e kirepedezve. Ellenőrizzük a küllőket is, nincs-e olyan, amelyik meglazult. Ha sok kátyúba hajtottunk bele tavaly, könnyen lehet, hogy nyolcas van a kerékben. A centrírozással lenullázhatjuk a nyolcast, de ezt inkább bízzuk szakemberre, ne fogjunk neki otthon.

Fékek

Vizsgáljuk meg a fékbetétek állapotát, ha túlságosan elkoptak, akkor megnő a fékút, nem tudunk olyan hatékonyan lassítani vagy megállni, ami balesetveszélyes. Inkább vegyünk új fékbetéteket.

Alaposan nézzük át a fékeket is!

Nézzük meg azt is, mennyire fognak jól a fékek, idővel ugyanis a bovdenek megnyúlnak, ezért szükség lehet a fékek beállítására.

Lánc, lánckerekek, váltó

A megfelelően karbantartott, olajozott lánc nagyon fontos egy biciklinél, mégis sokan egyáltalán nem foglalkoznak vele, és csikorogva-nyikorogva tekernek. Pedig egy kis láncolajozás csodákra képes! Nem csak a karbantartás szempontjából fontos, hanem jobb érzés és könnyebb egy megfelelően olajozott bringát tekerni.

Jól karbantartott lánccal és lánckerekekkel tekerni is könnyeb

Tavasszal érdemes a láncról és a lánckerekekről alaposan letörölni a rárakódott szennyeződést, mert ez hosszú távon a lánc megnyúlását, a lánckerekek kopását okozza. A kerékpár ennél a részénél nem mindig elég a mosószeres rongy. Ha alaposak szeretnénk lenni, vegyünk kimondottan lánctisztításra való szert. Ha megszabadultunk a kosztól, jöhet a lánc és a lánckerekek, a hajtás alkatrészeinek a kenése, amihez szintén kimondottan kerékpárokhoz ajánlott szert használjunk.

Lámpák és kötelező tartozékok

Miután műszakilag rendbe tettük a kerékpárt, fordítsunk figyelmet a kötelező tartozékok átvizsgálására is. Ellenőrizzük a lámpákat, hogy működnek-e, nem kell-e elemet cserélni vagy az akkumulátort feltölteni. Működik még a csengő? Nem hagytuk el valamelyik küllőprizmát? Ezekre is figyeljünk oda.

Vedd figyelembe, hogy szezon elején milyen kondiban vagy

Ha felkészítetted a kerékpárt egy tavaszi tekerésre, arról se feledkezz meg, hogy te mennyire vagy felkészülve a testmozgásra. Ha egész télen nem sportoltál, akkor ne az első hétvégére tervezz egy 80 kilométeres bringatúrát. Kezd óvatosan a szezont, majd ahogy hozzászoksz, fokozatosan növelheted a távot és a teljesítményt. Bringára fel!

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

Az oldal fő támogatója

2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....