Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Mikor gyalogolj? | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Mikor gyalogolj?

2021.04.11.

Hajlamosak vagyunk elfeledkezni a gyaloglásról mint közlekedési formáról, pedig egészséges, környezetbarát, nem kerül semmibe, és évezredek óta fejlesztjük. 

A növekvő autóforgalom több szempontból is rossz hatással van a városban lakók életére. A légszennyezés és a zaj komolyan megbetegíti az embereket, a balesetek miatt sokan életüket vesztik vagy kórházba kerülnek. Emellett csökken a városi élettér is, az értékes területet többsávos utak, parkolók foglalják el, amik különösen a belvárosban aggasztó, miközben az autóban ülők sem haladnak az állandó dugók miatt.

A gyaloglás egészséges és környezetbarát

A kerékpár kiváló közlekedési eszköz a városokban – olcsó, gyors, környezetbarát –, Tóbiás és Balambér is gyakran bringázik. Ám van egy olyan közlekedési forma, amelyről a mai modern világunkban szinte elfeledkeztünk, pedig nincs még egy ennyire egyszerű és magától értetődő megoldás, amelyet ráadásul évezredeken át tökéletesítettünk: induljunk el, és gyalogoljunk! 

Egyre többen váltottak gyaloglásra

Bizony, attól még hogy városban élünk, nem kell mindenhová kocsival menni. Ha gyalog járunk, azzal az egészségünknek és a környezetünknek is jót teszünk. Az Aktív Magyarország felmérése szerint az emberek 14 százaléka mondta azt, hogy elsősorban gyalog közlekedik a mindennapokban. Két évvel korábban, 2018-ban még csak 10 százalék válaszolt úgy, hogy elsődlegesen gyalog szokott közlekedni. Ez a növekedés minden bizonnyal annak is köszönhető, hogy a koronavírus-járvány miatt átalakultak a közlekedési szokásaink. Sokan autóba ültek, hogy elkerüljék a fertőzést, akiknek nincs autójuk (vagy nem akarnak nap mint nap vezetni) azok egy része kerékpárra pattant vagy többet gyalogol. A tömegközlekedést viszont jóval kevesebben választották.

A koronavírus-járvány miatt többen váltottak gyaloglásra

Egy friss felmérés szerint jelentős azoknak az aránya a 30-59 évesek körében, akik nem az autójukkal, hanem gyaloglással váltották le a buszozást. A koronavírus miatt a válaszadók jelentős része, 44 százaléka többször választotta az autót, mint a tömegközlekedést. Ám a jövedelmi helyzet jelentősen befolyásolta ezt a döntést: a magas és közepes jövedelemmel rendelkező 47-47 százaléka voksolt inkább az autóra, ezzel szemben az alacsonyabb jövedelműeknek csak a 34 százalékára volt ez igaz. A felmérés arra is választ adott, hogy a tömegközlekedést kiváltották-e gyaloglással: a megkérdezettek 30 százaléka válaszolt erre igennel. A budapestiek és a megyeszékhelyen lakók közel 40 százaléka váltott gyaloglásra, a kisebb településeken kisebb volt az arányuk.

Nem csak a sebesség számít

Hajlamosak vagyunk legyinteni a gyaloglásra, hiszen ez a leglassabb közlekedési mód, nagyjából 5 kilométert lehet megtenni így óránként. Viszont ott vannak az egészségi és fenntarthatósági szempontok is, amelyekről sokszor elfeledkezünk, pedig így teljes egy-egy közlekedési forma megítélése. Nyilván nem a séta a megoldás azok számára, akik 15 kilométert utaznak a munkába, de sok esetben érdemes inkább gyalogolni. 

  • Ha például busszal, vonattal közlekedünk, ne váltsunk csak azért autóra, mert nem a ház előtt van a megálló. 10-15 perc séta segít átgondolni a napi teendőket, a nap végén pedig kiszellőztetni a fejünket.  
  • A városban rövidebb távokon sokszor gyorsabb a gyaloglás, mint ha tömegközlekedéssel utaznánk, pusztán kényelemből. Ha ritkábban – 15-20 percenként – közlekedik egy járat, mi pedig csak pár megállót utaznánk, inkább vágjunk neki gyalog, könnyen lehet, hogy gyorsabbak leszünk. És ha nincs bérletünk, a jegy árát is megspórolhatjuk. 
  • Ha nem sietünk, akkor is választhatjuk a gyaloglást, ha nem gyorsabb: egy-két megálló miatt ne szálljunk fel a buszra, inkább sétáljunk. 
  • Akár a napi közlekedéssel is összeköthetjük az egészségügyi sétát: szálljunk fel pár megállóval távolabb, vagy szálljunk le hamarabb, amikor munkába vagy iskolába utazunk. Persze előtte tervezzük meg a dolgot, nehogy elkéssünk!

Gyalogolj az egészségedért!

Már napi fél óra gyaloglás jó hatással van az egészségedre, ezért ha teheted, menj mindenhová gyalog. Mutatjuk, mennyi jó hatása van a gyaloglásnak:

  • segít elkerülni az elhízást,
  • erősíti a szívet,
  • hozzájárul a cukorbetegség megelőzéséhez,
  • csökkenti a stresszt, felfrissíti az agyat, jót tesz a memóriának,
  • erősíti a csontokat,
  • feltölt energiával, jó közérzetet biztosít,
  • csökkenti a rák kialakulásának a kockázatát, 
  • erősíti az immunrendszert.

Gyalogolni egészséges!

A gyors gyaloglás ráadásul csökkenti az idő előtti halálozás kockáztatás is, vagyis aki gyorsabban jár, az tovább él. Óránként 5-7 kilométeres tempó már gyorsnak számít, de ez az adott személy fittségétől is függ. A megfelelő sebességet az jelzi, ha az illető enyhén kifullad, idővel izzadni kezd. 

Autómentes övezet

Az utóbbi években Magyarországon is egyre gyakoribb, hogy a városokban autómentes övezeteket alakítanak ki a belvárosban. A tapasztalatok alapján az ilyen környékre visszatér az élet az autók eltűnése után, az emberek szívesen sétálnak a nyugodt utcákon, szórakoznak, esznek-isznak az éttermekben, vásárolnak az üzletekben, és a turisták is kedvelik ezeket a városrészeket. 

A gyaloglás egészségesebbé tesz, csökkenti a károsanyag-kibocsátást, a zajt, a közlekedési dugókat, növeli a biztonságot és élhetőbbé teszi a városokat, úgyhogy rajta, felejtsd el a kifogásokat, és gyalogolj minél többet! 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....