Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Mitől lesz okos egy zebra? | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Mitől lesz okos egy zebra?

2020.03.01.

Hiába van a gyalogosoknak elsőbbsége, nagyon sok gázolást történik az átkelőhelyeken. Az intelligens zebrák sokat javíthatnak a közlekedésbiztonságon, megmutatjuk, hogyan működnek.

A KRESZ egyértelműen kimondja: „A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van.” Ennek ellenére 2018-ban csaknem ezer gyalogost ütöttek el a zebrán, ebből 29 baleset végzetes volt, 337 pedig súlyos sérüléssel járt. Ezért nagyon fontos, hogy javuljon a közlekedésbiztonság a zebráknál, de minden átkelőhöz nem lehet jelzőlámpát felszerelni. Viszont egyre több helyen vannak az intelligens- és okoszebrák, amelyekkel fokozható a gyalogosok biztonsága.

A Magyarországon terjedő SafeCross okoszebra (Fotó: Solarway.hu)

Pár hónapja átadták Budapest első okoszebráját Zuglóban. A Herman Ottó Általános Iskola előtti gyalogátkelőhely közelében több iskola, sportpálya és napközis tábor is található, ezért fontos volt, hogy minél biztonságosabb legyen az átkelés. Ám nem ez volt az első okoszebra Magyarországon, azt még 2016-ban adták át Debrecenben, és azóta több hazai nagyvárosban építettek hasonlót. Lássuk, hogyan működik!

A hazai okoszebra

A SafeCross nevű zebra attól okos, hogy az úttest mindkét oldalán egy-egy kamera figyeli, érkezik-e valaki a zebrához. Ha igen, akkor működésbe lépnek az aszfaltba épített LED-lámpák (mindkét irányban három-három), és villogással jeleznek. Emellett az út mindkét oldalán egy-egy reflektor is megvilágítja a gyalogost, így az autósok már messziről láthatják, ha valaki át akar kelni az úttesten. 

Ez különösen szürkület után, valamint korlátozott látási viszonyok között, ködös, esős időben nagyon hasznos, de fáradtabb sofőröknek is nagy segítség, és így jóval könnyebben elkerülhetők a balesetek.

Fényárban úsznak

Bár Magyarországon főként a SafeCross rendszer van terjedőben, külföldön kissé eltérő megoldásokkal próbálkoznak. Az alapprobléma persze ugyanaz: a felfestések és a táblák nem mindig jól láthatók, a világítás sem mindig kifogástalan, a gyalogosokat pedig nem mindig veszik észre a járművezetők. A hasonló rendszerek zömében valamilyen LED-fény villog vagy világít az úton. 

Van olyan, amelyikben piros csík világít, egy másikban pedig a zebra szélén fénylenek nagy méretű fehér négyzetek. Olyan intelligens zebra is létezik, amelynél a csíkokba szerelték a fényforrást, máshol pedig egyszerűen úgy oldották meg, hogy a gyalogos érkezésekor az utcai lámpák világítanak erősebben. 

Sci-fibe illő intelligens aszfalt

A Starling Crossing egyelőre a prototípus fázisában van, és teljesen más, sci-fibe illő megközelítést követ: az egész zebra környékén LED-ekkel van „kikövezve” az úttest, ha pedig valaki át akar menni a túloldalra, maga a zebra jelenik meg az úton, mint valami hatalmas, földre terített kivetítőn. Ha pedig a gyalogos átkelt, egyszerűen eltűnik a zebra. A gépi tanulással működő rendszer kamerákkal figyeli az autókat, a bicikliseket és a gyalogosokat, és arra is képes, hogy oda rajzoljon zebrát, ahol a gyalogosok általában átkelnek az úton.

Starling Crossing – Interactive Pedestrian Crossing from Umbrellium on Vimeo.

Várni sem kell a zöldre

Bécsben tavaly olyan intelligens közlekedési lámpát adtak át, amellyel azokat a gyalogos jelzőlámpákat lehet kiváltani, ahol gombbal kell jelezni, ha át szeretnénk kelni az úttesten. Az első, iskola közelében felszerelt rendszerrel elfelejthetjük a türelmetlen nyomogatást, ugyanis egy szenzornak köszönhetően már nyolc méterről érzékeli a zebrához közeledő gyalogost. Ezután a közelben működő miniszámítógép kiszámolja, mikor ér a gyalogos az átkelőhöz, és továbbítja az adatokat a lámpának. Mire a zebrához ér a gyalogos, a lámpa zöldre vált, így rögtön át is kelhet az úttesten. 

Egy zászló is sokat segít

A zebrán való áthaladást egyébként nem csak hipermodern technológiával, hanem egészen egyszerű, mondhatni barkácsmegoldással is lehet javítani: ez a zebrazászló, amit itthon egy gödöllői lakos honosított meg. Az úttest két oldalán egy-egy dobozban sárga színű zászlók vannak. Amikor a gyalogos át szeretne kelni, kivesz egy zászlót, ezt a magasba tartva átsétál a túloldalra, ahol a zászlót beleteszi a dobozba. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..