Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Tudod, hogyan működik a körforgalom? | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Tudod, hogyan működik a körforgalom?

2019.10.13.

Az egyszerű, egysávos körforgalom nem okoz gondot, de a többsávos és turbó változatok sem vészesek, csak ismerni kell a működési elvüket.

A körforgalom nem bonyolult dolog, sokan mégis tartanak tőlük, főleg a többsávos változatoktól. Amíg jóval kevesebb körforgalom volt Magyarországon, sokan idegenkedtek ezektől a csomópontoktól, ám mostanra rengeteg helyre ilyet építettek, szinte divat lett körforgalmas csomópontot kialakítani. Ezért a közlekedők is egyre profibbak, de azért nem árt végigvenni a körforgalmakra vonatkozó szabályokat és tippeket.

Egysávos körforgalom

Miért jó a körforgalom?

Nem véletlenül épül ilyen sok körforgalom szerte az országban és Európában. Ha tisztában vagyunk a működésükkel, gyors és biztonságos csomópontról van szó, ami megoldást nyújt azokra a problémákra, amelyek felmerülhetnek a többi kereszteződésben.

A körforgalomnak több előnye is van:

  • Az áthaladás szinte folyamatos a cipzár elvének köszönhetően, azaz innen is, onnan is be tud sorolni egy-egy autó.
  • Valamennyi irányból érkezőknek ugyanakkora esélye van a továbbhaladásra, nem torlódnak fel az autók egy alacsonyabb rendű úton, mert a főúton nagy a forgalom, és emiatt nem lehet felhajtani rá vagy áthajtani rajta.
  • A körforgalom forgalomlassító hatása miatt a balesetveszélyes is jelentősen csökken. Mindegy, melyik irányból érkezik a jármű, lassítania kell.
  • Ha valaki eltéveszti a kihajtót, vagy meggondolja magát, csak folytatja az útját a körforgalomban, és egy újabb kört megtéve kihajthat a kívánt helyen.
  • Éjjel-nappal, az év minden napján ugyanúgy működik,   és nem romlik el. 

A legfontosabb szabályok

A körforgalmat minden esetben tábla jelzi, amelyet Magyarországon mindig elsőbbségadás kötelező tábla egészít ki. Ez azt jelenti, hogy a körforgalom belsejében haladó járművekben elsőbbségük van a behajtani szándékozó járművekkel szemben. Ez alól csak az jelent kivételt, ha villamos keresztezi a körforgalmat, ilyenkor a villamosnak elsőbbsége van a körforgalom úttestjén haladókkal szemben. 

A többsávos körforgalmat csak a jobb szélső sávból lehet elhagyni

Európában előfordulnak olyan körforgalmak, ahol a behajtásnál nincs kitéve az elsőbbségadás kötelező tábla. Ez esetben a jobbkéz-szabály érvényes, vagyis a körforgalomban haladó jármű elsőbbséget ad a neki jobbről érkező, a körforgalomba behajtó járműnek. Nagy forgalom esetén az ilyen kialakítás miatt bedugulhat a körforgalom, így ezt a megoldást egyre ritkábban használják.

A körforgalomba behajtást nem kell irányjelzővel jelezni, kihajtáskor viszont kötelező az index használata. A körforgalomban tilos megállni, megfordulni, tolatni. Sajnos egyre több olyan esetről hallani, hogy valaki a forgalommal szemben haladt a körforgalommal, ami nemcsak szabálytalan, hanem balesetveszélyes is.

Egysávos, többsávos, turbó

Az eddigiekben főleg az egysávos körforgalomra vonatkozó szabályokat mutattuk be. A többsávos változatoknál valamivel több dologra kell figyelni, ezért leginkább ezektől idegenkednek a a tapasztalatlan autóvezetők.

A többsávos körforgalomban a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek, de a legfontosabb: a körforgalmat csak a jobb szélső, azaz a külső sávból lehet elhagyni! Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a belső sávban haladóknak be kell sorolniuk a külső sávba, mielőtt elhagyják a körforgalmat. Nagy forgalom esetén ez nem mindig egyszerű, előfordulhatnak koccanásos balesetek, ezért az ilyen típusú körforgalmak nagyobb odafigyelést igényelnek.

Figyelni kell a besorolásra a többsávos körforgalomban

A turbó körforgalmak szintén többsávosak, de a körpályán már nem lehet sávot váltani. Ez azt jelenti, hogy behajtás előtt a megfelelő sávba kell besorolni, mert később csak abból a sávból lehet kihajtani a körforgalomból. Valljuk be, ez megzavarja a közlekedőket, főleg azokat, akik nem ismerik a környéket. Pedig csak annyi a titka, hogy behajtás figyelni kell az előjelző táblákat, útburkolati felfstéseket,hogy melyik sáv lesz nekünk a jó, merre szeretnénk majd kihajtani. A körforgalmon belül már nem kell a sávváltással foglalkozni. Ezért ez ilyen típusú körforgalom nagy forgalom esetén is jól működik, és kevésbé balesetveszélyes.

A turbó körforgalomban behajtás előtt kell eldönteni, merre megyünk

Körforgalom a bringások és gyalogosok szemszögéből

Nézzük meg egy kicsit a körforgalmakat nem csak az autósok szempontjából. A gyalogosok biztonságban tudnak átkelni a zebrán a körforgalom melletti útszakaszokon, mivel az autók kis sebességgel közlekednek. Arra autósként és gyalogosként is ügyelni kell, hogy az átkelésre készülő gyalogos könnyen a körforgalomból kihajtó kocsi holtterébe kerülhet, szinte az autó mellől léphet az úttestre. Némi fennakadást azért okozhat egy zebra az egysávos körforgalom kihajtójánál: ha megáll egy autó, hogy átengedjen egy gyalogost, könnyen feltorlódhatnak mögötte a kocsik, és bedugulhat az egész körforgalom.

Jól figyelj arra, hogy a kerékpárosoknak nem mindig van elsőbbségük,  ha áthaladnak a körgalomba betorkolló, vagy onnan kijövő úton, ezért alaposan körül kell nézniük. Ha viszont elsőbbségük van, ezt az autósoknak is jelzik az körforgalom behajtójánál az elsőbbségadás kötelező tábla alatt. A bringásokra ezen kívül sok körforgalomnál úgy hívják fel a figyelmet, hogy megkülönböztető sávot festenek az aszfaltra vagy eltérő színű burkolatot használnak. A legcélravezetőbb módszer ilyen esetekben is, ha a közelekedők igyekeznek szemonktaktust felvenni egymással.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....