Toyota Yaris

A Toyota GR Yaris lett az elmúlt 25 év legjobb hot hatch modellje

2023.08.24.

A PistonHeads közössége összesen öt sportosautó-kategóriában avatott győztest, közel 34 ezer olvasó szavazata alapján.

Az 1998-ban alapított PistonHeads az Egyesült Királyság egyik vezető autóipari piactere és a legnagyobb brit online autós közösség otthona is egyben. A platform, amely világszerte ismert aktív fórumairól, karakteres szerkesztői tartalmairól és hatalmas választékot nyújtó használtautó-piacteréről, a prémium- és sportautók vásárlóinak, eladóinak és rajongóinak millióit köti össze.

Idén nagy fába vágta a fejszéjét a PistonHeads: az elmúlt 25 év legnagyobb vezetési élményt adó autóját akarták kiválasztani a negyedszázados fennállás alkalmából megrendezett ünnepségsorozat részeként.

Hat hónapon keresztül zajlott a szavazás, összesen 33 935 darab, a PistonHeads közösségéből érkezett szavazat döntötte el az öt kategória győztesét. Mindben legalább 12 autó szerepelt, amelyeket a PistonHeads szerkesztői csapata jelölt ki. A közönség által megszavazott öt kategóriagyőztesből a szerkesztőség tagjai az abszolút győztest egy kétnapos teszt után választották ki, amely során a walesi kanyargós mellékutakon és versenypályán is próbára tették az öt kocsit.

A hot hatch, azaz forró ferdehátú kategóriában a Toyota GR Yaris győzött a szavazatok 20,25 százalékának megszerzésével, az utcai raliautó mögött a szívómotoros RenaultSport Clio 182 Trophy és a szintén szívómotoros Honda Civic Type R (EP3) fért még fel a dobogóra.

„Bár nincsenek adataink, amelyek alátámasztanák ezt a megérzésünket, a fáradhatatlan, elnyűhetetlen GR Yaris lehetett az öt közül a leggyorsabb autó Walesben azokban a napokban, amikor ott voltunk. Pontosabban ez volt az, amelyet a leggyorsabban vezettünk. És ez, hölgyeim és uraim, az igazán nagyszerű hot hatchek védjegye. Mindenkire nagy hatást tett, és mindenkit arra sarkallt, aki a vezetőülésben ült, hogy úgy vezessen, mint egy (idősebb) Kalle Rovanperä. Nem ez az egyetlen hot hatch, amelyik ezt teszi az emberrel, de kevés van, ami annyira élvezi a kínzást, mint ez a Toyota, és olyanból is keveset ismerünk, amiben még az sem tűnik fenyegetőnek vagy veszélyesnek, amikor szinte a kilincset az úthoz súrolva vesszük be a kanyarokat. Így szeretnénk emlékezni az összes négykerékhajtású homologizációs különkiadásra – különösen azért, mert oly sok mindent képviselnek abból, amiért a gyors kocsikat elsősorban szeretjük" – méltatták a GR Yarist a PistonHeads cikkében.

Részben az teszi különlegessé a GR-t, hogy kézzelfogható módon kapcsolódik a közelmúlthoz: az ajtók olyan könnyűnek érződnek, mintha a menetszél ki tudná kapni őket a zsanérokból, az analóg műszerek elég egyszerűek ahhoz, hogy akár egy gyerekjátékból is származhatnának (dettó a műanyagok), de minden mechanikus alkatrészen érződik, hogy évtizedeken át bírni fogja a kiképzést. A kuplung és a váltó ruganyos, mégis elégedettséget okoz a használatuk, a fék valódi pedálérzetet biztosít, a kis turbós háromhengeres sosem hagyja abba a pörgést – őszintén szólva, vezetni egy ilyen apró, mégis ennyi tartalommal megtöltött autót igazán felpezsdítő érzés.

Ráadásul továbbra is zavarba ejtő, hogy egy ekkora autó hogy lehet ennyire stabil: a Yarist látszólag nem is érdekli, hogy milyen későn vesznek vele féktávot, vagy, hogy milyen nagy sebességgel akarnak bekanyarodni vele. Olyan vidáman tapad, megy és dúdolja a vidám dallamát a csodálatos brit mellékutakon, hogy nehéz nem belefeledkezni a bolondozásába. Semmiben sem hasonlít egy mezei Yarisra, és igazából semmiben sem hasonlít egy szupertehetséges kis hot hatchre sem. Ez egy igazi, jó öreg mókamester. "Az a tény, hogy még mindig kapható vadonatújként, csak bebetonozza azt a hírnevét, hogy egy modern klasszikussal van dolgunk” – méltatták a GR Yarist.

A többi kategória győztesei és a megválasztásuk fő oka:

• Legjobb szupersportautó: Porsche Carrera GT (az 5,7 literes, Le Mans-i származású V10-es szívómotor miatt)

• Legjobb sportlimuzin: BMW M5 E39 (a modern autókra jellemző teljesítmény és a régi, analóg autók érzésének tökéletes elegye)

• Legjobb pályanapautó Caterham Seven 620R (316 kompresszoros lóerő jut 545 kg mozgatására)

• Legjobb sportautó Lotus Elise S1

Fotók: PistonHeads

Érdekesség, hogy az öt győztes közül messze a Toyota GR Yaris volt a legfiatalabb típus a maga három évével, őt követte a tízéves Caterham 620R és a tizenkilenc éves Porsche Carrera GT.

A végső győztes az összehasonlító teszt után a Lotus Elise S1 lett, ami persze várható volt, mivel egy legendás brit autóról van szó. Ráadásul a Lotus mai modelljeit látva nem is csoda, hogy könnybe lábadt a szemük a tesztelőknek a 120 lóerős szívó benzinmotorral hajtott, 725 kg tömegű, közvetlen vezetési élményt adó, szervokormány nélküli, a maga idejében 19 ezer fontnál is olcsóbb kétüléses láttán, amelyet a szakértők ma már a norfolki gyártó megmentőjének tartanak.

A Lotus kettős győzelmét, és a négy másik autó kategóriaelsőségét augusztus 12-én, a PistonHeads 25. születésnapja alkalmából rendezett teltházas partyn hirdették ki, amelyen 6500 rajongó vett részt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....
2024.04.15
Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal....
2024.04.15
Alkalmanként átlagosan 2,5 órát parkolnak a magyar autósok az utcán és 6 órát a parkolóházakban, az....
2024.04.15
Európai tervezés, törökországi gyártás, japán hagyományok - ezek a sarokpontjai a Mitsubishi Colt....
2024.04.15
Múlt és jelen egyhelyen mindig izgalmas egyveleget mutat, nem véletlen, hogy az Akkor és Most Jármű....