Tesla Model Y
Legalábbis így látják a helyzetet a kínai elemzők, akik árgus szemekkel figyelik a világ legnagyobb autópiacán zajló gyökeres és gyors változásokat. Az alig néhány hete – május közepén - bemutatott YU7 iránti kereslet pedig oly nagy és lendületes, hogy szerintük a Model Y uralkodásának napjai meg vannak számlálva.

Az elsősorban telefongyártásáról ismert Xiaomi két-három évvel ezelőtti megjelenése a kínai autópiacon is hangzatos esemény volt, de az SU7 szedán után második modellként bemutatott YU7 sportterepjáró sikere a legmerészebb álmokat is felülmúlta. A 253 500 jüantól (kb. 12 mFt) induló YU7-re mindössze három perc leforgása alatt kétszázezer, majd egy óra alatt 289 ezer előrendelés érkezett, és 18 órán belül 240 ezer rendelést véglegesítettek is. A Xiaomi márkakereskedéseknél kígyóztak a sorok, éjszakába nyúlóan meg kellett hosszabbítani a nyitvatartást, ami ritkán fordul elő kínai autókereskedéseknél.
A helyi szaksajtó szerint a YU7 népszerűsége elsősorban a rendkívül kedvező ár-érték aránynak köszönhető. A jelek szerint a modell nemcsak az új márka vagy az elektromos járművek rajongóit vonzza, hanem az idősebb korosztályhoz tartozókat is, akik belsőégésű autók tulajdonosai, s eddig idegenkedtek a BEV-piactól.

Az YU7 lendületét egyetlen dolog törheti meg, jelesül a gyártási kapacitás, vagyis az, hogy a gyártás üteme nagyon elmarad a kereslettől. A legnépszerűbb Standard Edition jelenlegi szállítási ideje 56-60 hétre nyúlt, vagyis már most, két-három héttel a bemutató után meghaladja az egy évet, és ez az időtartam egyre csak nő, ami eltántoríthatja a vásárlókat. De mindezt nem nézi tétlenül a Xiaomi menedzsmentje: a minap érkezett a hír, hogy a vállalat Peking mellett új autógyárat épít, és az ország legnagyobb ipari és gazdasági központjában, a 25 milliós Sanghajban leányvállalatot alapít, amely üzleti tevékenységre fogja összpontosítani tevékenységét. És a vállalat azt sem titkolja, hogy Kína határain túl is meg akarja vetni a lábát.
A YU7 elképesztő sikere fejtetőre állíthatja a közepes méretű, tisztán eletromos SUV-ok viszonylag merev kínai piacát, és véget vethet a Model Y dominanciájának. Az elmúlt másfél-két évben a kínai piacon több, „Model Y-gyilkosként” elkönyvelt trónkövetelő is megvetette a lábát, de sokat nem tudtak ártani „tápláléklánc” ormán álló amerikai modellnek. Viszont napokon-heteken belül érkeznek a SUV-szegmensbe az újabb versenyzők, köztük az Xpeng G7, a Lu Auto vállalat i6 modellje vagy a Nio társmárkája, az Onvo által bemutatandó L90 modell.

Az idei évben azonban változni kezdett a helyzet. A frissített Model Y drágább lett az elődjénél, s talán ez is magyarázat arra, hogy az eladások az év első hónapjában jelentős visszaesést mutattak: míg tavaly májusban közel 39 ezret adtak el ebből a modellből, az idei májusban már csak harmadannyit, 13 ezret. Elemzők szerint amióta a Model Y meghódította a kínai piacot, most - a YU7 színre lépésével - áll a legnagyobb kihívás előtt. Konzervatív becslések szerint a modell eladásai éves összesítésben 350 ezer darab alá eshetnek.
A Tesla háza tájáról érkező legfrissebb hírekben fellelhető némi derűlátás. Az amerikai vállalat kínai üzletága, a Tesla China júniusban 0,8 százalékos növekedést tudott felmutatni az eladásokban, amire nem volt példa tavaly szeptember, vagyis nyolc hónap óta. Ezzel együtt azonban az év első felében az eredmények nem voltak túl kecsegtetőek, éves viszonylatban a csökkenés 14,6 százalékos volt.

S amit nagy vonalakban tudni kell a Xiaomi trónra törő SUV-járól. A YU7 testesebb az „elsőszülött” SU7-nél. A hátsó kerékhajtású változatban a hátsó tengelyen 320 lóerős, 528 Nm-es motor van. Az összkerékhajtású YU7 Pro változatot két motor hatja 496 lóerős összeteljesítménnyel, 690 Nm nyomatékkal. A legizmosabb változatot, az összkerekes YU7 Max-ot is két motor hajtja 691 lóerős összteljesítménnyel, 866 Nm csúcsnyomatékkal. Igazán nem is a teljesítmény, hanem a hatótávolság meghökkento: a hátsókerékhajtású verzió hatótávolsága 835 kilométer, s ezt a távolságot a 96,3 kWh-os LFP akkumulátorral lehet megtenni. Az összkerekes hatótávja 770, illetve 760 kilométer, vagyis a megtehető hatótávban az autó bátran felveszi a versenyt a hagyományos belsőégésűekkel.

