Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tudod, mi a biztonsági folyosó az autópályán?

2022.04.10.

Életet menthet, ha az autósok elengedik a mentőt az autópályán. Tóbiás és Balambér mai közlekedési kalandjában bemutatjuk a legfontosabb tudnivalókat a biztonsági folyosóról.

A mentők, a tűzoltók és rendőrök gyakran szirénázva, villogó fénnyel sietnek valahová, ahol nagy szükség van a segítségükre. Ha használják a megkülönböztető hang- és fényjelzésüket, akkor a közlekedőknek el kell engedniük őket. Mindegy, hogy milyen járművel vagyunk – legyen az személyautó, bicikli, motorkerékpár vagy kamion – biztosítanunk kell a szirénázó autó továbbhaladását. Ha pedig a helyzet úgy kívánja, lehúzódással vagy megállással kell szabad utat adnunk számukra. 

Akadálytalan továbbhaladás 

A megkülönböztető jelzéssel haladó járművek elengedése az autópályán egy önálló, speciális helyzet, amelynek külön neve is van: biztonsági folyosó. Lényege, hogy az autósok lehúzódva kialakítanak egy szabad folyosót az úttesten a sürgős feladatot ellátó járművek számára. 

A biztonsági folyosóval szabad utat kap a dugóban a mentő (Fotó: Wikipedia)

Németországban már több mint 50 éve létezik a biztonsági folyosó, az ottani KRESZ 1971-es módosításával vezették be a fogalmat és a rá vonatkozó szabályokat. 2012 óta a magyar KRESZ is előírja, hogy „az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében” le kell húzódni, hogy a meghatározott járművek akadálytalanul továbbhaladhassanak.

A biztonsági folyosót ezeknek a járműveknek kell biztosítani:

  • megkülönböztető jelzést használó járművek;
  • forgalmat ellenőrző jármű;
  • útfenntartást, úttisztítást végző jármű;
  • a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végző jármű.

Belül balra, a többi jobbra

Azt már tudjuk, hogy milyen járműveket kell biztonsági folyosó létrehozásával elengedni, de az még fontosabb, hogy miként, merre húzódjunk le az autópályán, ha például egy mentő siet a baleset helyszínére. Nem mi döntjük el, merre húzódunk le, hanem pontos, a KRESZ-ben is megfogalmazott szabályok vonatkoznak erre:

  • a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni;
  • az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni.

A belső sávban balra, a többi sávban jobbra kell lehúzódni (Fotó: Wikipedia)

A KRESZ azt is hozzáteszi, hogy „ha az így kialakuló »folyosóban« történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi, a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni”. Vagyis lehúzódáskor figyelmen kívül hagyhatjuk a sávokat, ha másképp nem lehet elegendő helyet biztosítani. Olyan széles folyosó – lehetőleg három méter széles szabad út – kialakítására van szükség, mely a nagyobb járművek (katasztrófavédelmi járművek, elszállítást végző járművek) gyors áthaladását is biztosítja. Mindig figyeljünk a többi közlekedőre is, hiszen egy különleges forgalmi helyzetről van szó, nem biztos, hogy mindenki higgadtan és rutinosan reagál. 

A biztonsági sáv persze csak akkor működik, ha minden érintett járművezető tudja a dolgát, és megfelelőn cselekszik. Biztos, hogy időre van szükség, amíg mindenki megtanulja és megszokja az alkalmazását, bár a mentők korábban már nagyon kedvező tapasztalatokról is beszámoltak. 

Életek múlhatnak rajta

Egyelőre csak néhány országban emelték be a hivatalos közlekedési szabályok közé a biztonsági sávot: Németország és Magyarország mellett Ausztriában, Svájcban, Csehországban, Lengyelországban, Szlovéniában és Luxemburgban. A németek nagyon komolyan veszik az előírást, aki nem húzódik le, több mint kétszáz eurós bírságot is kaphat. 

A kutatások alapján a biztonsági folyosó akár 40 százalékkal is megnövelheti a súlyos balesetben megsérült személyek túlélési esélyeit azáltal, hogy lehetőség nyílik a sürgősségi ellátás és a szükséges orvosi segítségnyújtás mielőbbi megkezdésére. Vagyis nagyon fontos, hogy minden autós lehúzódva elősegítse a szabad folyosó létrejöttét, hiszen életek múlhatnak rajta. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.10.03
A HangZóna mai vendége Pintér László r. alezredes. ..
2024.10.03
Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós....
2024.10.03
Pánik a reptéren.   ..
2024.10.03
Összehangolt akció zajlott Kaposváron és vonzáskörzetében, 94 szabálysértővel szemben léptek fel a....
2024.10.03
A német gyártó a 19A 00010 ZDK-259-101-es számú alkatrészként is ismert ketchupot osztogatta ingyen....
2024.10.03
Stabilizálódni látszik a cégautóflotta-piac, az új autók beérkezése újra a régi ütemben zajlik, a....
2024.10.03
A sofőrös limuzin valódi rétegmodellnek számít, hiszen bár igény van rá, kevés fogy ilyen autóból.....
2024.10.03
Az utolsó versenyhétvége következik a kamion Európa-bajnokság idei szezonja során, Spanyolországban....
2024.10.03
Rossi Moor tegnap sikeresen megkezdte az  MMR csapat pilótájaként a hivatalos tesztet a Moto 2 es....
2024.10.03
Az elektromos minibuszuk napelemekkel és 65 hüvelykes kijelzővel is rendelkezik. ..