Elektromos pick-up

Újabb elektromos pickup-koncepcióval jelentkezett a Toyota

2023.11.13.

A Toyota EPU az amerikai piacon elérhető Tacománál kisebb, de az itthon is elérhető Hiluxnál valamivel nagyobb, négyajtós, dupla kabinos modellkoncepció, amit a Tokiói Autószalonon mutat majd be a cég.

Alig egy hónapja jött a hír, hogy a Toyota a világ egyik legismertebb modelljét bővítheti újabb szegmens felé azaz pickupot csinálhat a Corollából. Ez első meredeknek tűnik, de azt figyelembe véve, hogy a szedánként indult modell mára már SUV-crossover modellnek is adott platformot és nevet a Corolla Cross személyében, már sokkal barátságosabban figyelhetjük a Toyota ezen terveit. A pickupok az SUV-k mellett amúgy is az észak-amerikai piac meghatározó és vezető szegmense - és egyre inkább az európai piacé is.

Ami azonban még meglepőbb, hogy a jövő csütörtökön nyíló 2023-as Tokiói Autószalonon egy másik pickupot is bemutat a japán gyártó, ez viszont új név alatt fut: ez lesz az EPU. A Toyota háza táján már egy ideje szó van arról, hogy új platós modellel örvendeztetik meg a vásárlókat, a Corolla-felvetés mellett a Tacoma modell is megérett egy új generációra és a pletykák szerint jöhet is valami újdonság, a bejelentett EPU-koncepció azonban csak még inkább zavarja a dolgokat.

Az EPU - bár a gyártó nem hitelesített - nagy valószínűséggel az electric pickup (máshol, japánoknál sokszor pick-up) szavak rövidítéséből nyerte a nevét, egy a Tacománál kisebb, nagyjából ötméteres modell lesz, dupla kabinnal, azaz négy ajtóval és öt főnyi ülőhellyel. Hogy ez most a Corolla-alapra épülő modellel azonos, vagy éppen a híres Tacoma utódja, nagy kérdés, bár utóbbi igencsak valószínűtlen, egyrészt azért, mert a modellnévváltás nem tenne jót a cégnek, hiszen a Tacoma eladásai szárnyalnak - épp nemrég kapott külön kiadású modellt -,  másrészt azért sem valószínű, hogy az EPU Tacoma-utód, mert lényegesen kisebb, így olyasmi lehetne, ha megvalósul, mint a Ford Maverick, vagy a Hyundai Santa Cruz.

Az EPU olyan modellekkel kerülne egy kategóriába, mint a Maverick vagy a Santa Cruz. (Forrás: Toyota)

A Toyota egyelőre nem sok mindent osztott meg a modellről, pár képen és egy-két részleten kívül nem sokat tudni, így az sem bizonyos, milyen platformja lesz az elektromos modellnek. Hogy az EPU egyet jelent a Corlla-alapú pickuppal, nagy kérdés, de amíg be nem mutatják csütörtökön a modellt, ez nem is fog kiderülni. Egy bizonyos, az EPU elektromos platformra épül, tengelytávolsága 3,35 méteres, amely szintén a kifutó Tacoma-generáció modelljei alá esik, viszont valamivel több, mint a lehetségers rivális Ford Maverické, ami 3,07 méter. Ez a tengelytáv magyarázza azt a kissé fura elrendezési arányt, amely a modell testét jellemzi: az EPU hátsó tengelye sokkal hátrébb helyezkedik el, mint az egy kompakt pickupnál megszokott.

Nem mindennapi koncepció-dizájn, mindennapi dizájn

Az EPU nem egy átlagos koncepcióautó. Az EPU egy átlagos autó. Külsőre hiányzik róla minden olyan részlet, elem vagy éppen giccs, amely a koncepcióautókat jellemzi. Semmi extravagáns dizájn, amely elüthetne az átlagos járművektől, nincs semmi kirívó ötlet, amelyet a tervezők rábiggyesztettek volna a kocsi külsejére, csak, hogy felhívják a figyelmet, hogy: lám, ilyet is tudunk!, ami a koncepcióautók igencsak szokásos jellemzője.

Az EPU azonban úgy néz ki, mint egy már gyártásban lévő modell, vagy ami éppen a sorozatgyártás indulása előtt áll. Persze a modell eleje elég futurisztikus, letisztult és a most kapható modellekhez képest sokkal inkább azt a hatást kelti, hogy ez a jövő autója, mégis, minden más ugyanolyan, mint például a Tacomán, vagy a Hiluxon. A LED-fényszórók dizájnja igencsak kiemelkedő, főleg az egyszerű, logó nélküli Toyota felirat kontrasztjának fényében, és az a tény is fontos, hogy az autó orrán a fényszórók alatt nincs légbeömló nyílás. Emiatt is kelti a letisztultság legmagasabb érzését, de erre a modell külsejének többi része is rájátszik.

Külsőre letisztult, egyszerű, mint egy olyan autó, amelynek gyártása már eldöntött ügy. (Forrás: Toyota)

Oldalt négy sima ajtó, a testbe simuló kilincsekkel, egyszerű oldalsó fények. A plató nélkül a modell nagyon is hajaz az új Priusra, mivel ez a modell is ezt a puritán stílust követte. Nos, a Prius megjelent, így talán az EPU-nak is lehet esélye. A plató sem rejteget sok mindent, a hátsó, vízszintes irányú fényszórók azonban szintén ütősre sikerültek, és ismét az egyszerú Toyota feliratot fogják közre, amely alapján mindenki tudja, mit is vezetünk.

A belső némileg több futurizmust és technológiai újítást rejt, mint az egyszerű külső. A manapság elengedhetetlen, hatalmas fedélzeti képernyő mellett szintén megjelenik a puritán letisztultság, itt azonban keveredik a jövővel. Az űrhajókabin szó ismét jól jön az EPU esetében is, mivel a vadászgép-kormányokra hajazó yoke kormánykerék - amit így nem is lehet keréknek nevezni - felett az egész műszerfal egy teljes képernyő. Mellette hatalmas, íróasztal-szerű helyen tárolható szinte bármi, akár egy laptop is, de még így is marad bőven hely az utasoknak is.

Puritán és futurisztikus belső, vadászgép-kormánnyal és íróasztal-nagyságú hellyel. (Forrás: Toyota)

A EPU dizájnja erősen eltér attól a másik ötlettől, amit a Toyota korábban mutatott be és amelyet a Tacoma új generációjának terveznek, ez alapján tehát valószínű, hogy a cég két új pickupot is piacra akar dobni az elkövetkezendő egy-két évben. Persze az biztos, hogy a Tacoma nem európai piacra érkezik majd és mivel az EPU méretei erősen a Maverick-Santa Cruz mezőnnyel hasonlíthatóak össze, amelyek szintén a tengerentúli piac alsó pickupjai, így ez a modell sem valószínű, hogy megszokott látvánnyá válhat az itthoni utakon.

Mindenesetre rengeteg újdonságra lehet számítani Toyotáéktól és az eddigi képek alapján mindegyik ötlet innovatív és futurisztikus, valami, ami igazán ráférne a mostani piacra. A Tokiói Autószalonon biztosan kiderül még pár dolog az EPU-ról.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Forrás: 
Car and Driver

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.10.03
A HangZóna mai vendége Pintér László r. alezredes. ..
2024.10.03
Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós....
2024.10.03
Pánik a reptéren.   ..
2024.10.03
Összehangolt akció zajlott Kaposváron és vonzáskörzetében, 94 szabálysértővel szemben léptek fel a....
2024.10.03
A német gyártó a 19A 00010 ZDK-259-101-es számú alkatrészként is ismert ketchupot osztogatta ingyen....
2024.10.03
Stabilizálódni látszik a cégautóflotta-piac, az új autók beérkezése újra a régi ütemben zajlik, a....
2024.10.03
A sofőrös limuzin valódi rétegmodellnek számít, hiszen bár igény van rá, kevés fogy ilyen autóból.....
2024.10.03
Az utolsó versenyhétvége következik a kamion Európa-bajnokság idei szezonja során, Spanyolországban....
2024.10.03
Rossi Moor tegnap sikeresen megkezdte az  MMR csapat pilótájaként a hivatalos tesztet a Moto 2 es....
2024.10.03
Az elektromos minibuszuk napelemekkel és 65 hüvelykes kijelzővel is rendelkezik. ..