utánpótlás

Utánpótlás – Első autónak gazdaságos, és megbízható járgány. Létezik? 1. rész

2018.02.24.

Azoknak, akik tagjai valamilyen autós online közösségnek, nekik ismerős lehet a periodikusan felmerülő kérdések sorozata az új belépőktől, például: „Melyik motorolaj a legjobb az autómnak?”, vagy „Négyévszakos gumit vegyél, mert úgyis keveset mész vele!” kezdetű sztorik, amiknek a végére mindig nagy csetepaté alakul ki, hiszen mint egy vallásháborúban, itt is mindenkinek megvan a maga álláspontja, amihez foggal körömmel ragaszkodik. Ehhez hasonló gyakori kérdés, amikor a frissen végzett sofőrök kiszabadulnak az autópiacra, és keresik azt, amit a kezükben tartott képzeletbeli recept alapján a legjobbnak tartanak. Mivel ez a kérdés egy sokakat érintő, és összetett folyamat, így arra gondoltam, hogy induljon egy új sorozat az Utánpótlás rovatunkban, ahol néhány részben áttekintjük a fiatalok lehetőségeit, és megpróbálhatunk optimálisan autót választani. Persze egy ifjonc szemüvegén keresztül bámuljuk a felhozatalt. Az összeállítás első részében azoknak keresünk autót, akik viszonylag olcsó, és megbízható járművet szeretnének, amivel csupán közlekedni akarnak. 

pixabay.com

Melyik a világ legjobb autója, ami jó lesz nekem?

Ez az álomkép bizony mindenkinek él még az emlékeiben, hiszen az első autó megvásárlása közben jobb esetben vágyálmokat kerestünk, vagy ennek pont az ellenkezőjét, egy közlekedőedényt, ami elvisz A-ból B-be. Sorozatunk első részében a racionális és hétköznapi autóvásárlás kerül előtérbe, tehát szedjük most össze az ehhez szükséges információkat. Mert mire lehet szüksége annak, aki azért keres első autót, hogy tervezhető költségek mellett tudjon gazdaságosan autózni, mindezt egy megbízható autó volánjánál ülve?  Mindenek előtt a legfontosabb annak az összeghatárnak a meghatározása, amit a vásárlásra tudunk költeni. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a bürokratikus sarcokra (új forgalmi, illetékek, biztosítás), és az első szerviz elvégzéséhez, továbbá a jövőbeli váratlan meghibásodás gyors elhárításához is tartalékolni kell. Az egyenlet végén tehát látjuk a rendelkezésre álló pénz egy részét, amit az autó megvásárlására költhetünk. Na de milyen legyen? Valószínűleg már a kiválasztás előtt kialakul egyfajta kép, hogy melyik márka, melyik modellje szimpatikus. Természetesen itt mások tapasztalataira (család, baráti kör) tud támaszkodni a racionálisan gondolkodó ifjonc, tehát ha „németautós” a család, akkor nem biztos, hogy haza merne vinni egy olasz csodát. Nincs is ezzel semmi gond, hiszen a család szerelője így nyugodt lelkiismerettel befogadhatja az új vendéget műhelyébe. A kiválasztásnál tehát érdemes kikérni a tapasztalt sofőrök véleményét, vagy keresni egy legálisan(!) működő szervizt, ahol már előre le, vagy rábeszélhetnek a kiszemeltre, és ide majd természetesen állapotfelmérésre is be lehet gurulni. 

c1.staticflickr.com

Megmondták, hogy ez jó lesz nekem, akkor hogyan tovább?

Talán az egyik leghosszabb időszaka következik a keresgélésnek, hiszen a célszerű autóra vágyó nem fog a szívére hallgatni, és elcsábulni az első csillogó felni, vagy sportos lökhárító láttán. Helyette inkább felméri a piacon látható számításba jöhető jelöltek árát, és állapotát, keresi a típussal foglalkozó fórumokat, nézegeti a fogyasztási adatokat, és tanulja a típushibákat. Nem egy-két napos munka ez, amihez jó sok türelemre is szükség lesz. Hiszen a viszonylag nagy merítés ellenére is jól át kell gondolni azt, hogy milyen sorrendben nézzük meg a képekről jónak tűnő autókat, mivel nem lesz majd ritka, hogy egy-egy ilyen túra végigjárásához akár több száz kilométert kell autózni, még országon belül is. Ami természetesen megint csak plusz kiadást jelent. Ezért érdemes mindig úgy indulni, hogy több autót is végig lehessen nézni egy körben, ha már úgyis fogy az üzemanyag, legalább minél hasznosabb legyen a barangolás. A legfontosabb az összehasonlítási alap, és ha a kiszemelt autó típushibáit ismerjük, akkor nagyon egyszerűen kizárható az, amire már nem éri meg költeni. 

c1.staticflickr.com

Na de mégis mik azok a dolgok, amikre érdemes figyelni a mustra során? Nos, fontos szabály, hogy 1 millió Forintos érték alatt a szervizkönyv általában csak tájékoztató jellegű információkat közöl. Sokkal lényegesebb, hogy milyen benyomásaink vannak az eladó autó gazdájáról, például hogyan beszél a tulajdonában lévő kocsiról. Milyen szervizmunkákat végeztetett el rajta, és természetesen az is mérvadó, hogy milyen minőségű motorolajat használt olajcsere alkalmával. Ha ezekre a kérdésekre a „fogalmam sincs”, vagy „a szerelőm talán tudja” a válasz, az még nem jelent gondot, de természetesen érdemes utána járni ezeknek a fontos kérdéseknek. Amit viszont mi is egyszerűen leellenőrizhetünk, hogy például az utastér milyen állapotban van, mennyi szemetet, vagy felesleges lomot találunk odabent, mert ezzel is a tulajdonos igényességét tudjuk ellenőrizni. Érdemes rápillantanunk a kopó, fogyó alkatrészekre, mint például a fékbetétek, féktárcsák állapota, emellett az is sokat elmond, hogy milyen gyártású gumiabroncsokon gurul a kiszemelt járgány, hiszen egy átgumiztatás ára nem ritkán súrolja a százezres összeget.

commons.wikimedia.org

Tehát ha csak közlekedni akarok vele, találok ehhez ésszerű autót?

A válasz természetesen az, hogy igen.  De ahhoz, hogy sikerüljön kiválasztani egy ilyen darabot, ahhoz jó pár szempontnak meg kell felelni. A legfontosabb a fenntarthatóság, tehát olyan motort keressünk, aminek kedvezőek az üzemeltetési (tankolás, biztosítás, adó) költségei, ezek jellemzően a 40-70 kW közötti erőforrásokkal szerelt autók. Véleményem szerint ilyen értékhatárnál sokkal kiszámíthatóbb egy benzin üzemű autó, ami szintén csökkenti a rizikófaktort. Ha pedig majd költeni kell rá, sokkal jobb egy olyan kocsihoz alkatrészt keresni, amiből nagyon sok fut az utakon, hiszen ez az alkatrészárakra is jó hatással van, illetve a szervizben is nagyobb eséllyel ismerik a gyakoribb modelleket, mint a ritka típusokat. Tehát a legjobb választás egy kis, vagy középkategóriás, már szerelői körben is elismert megbízhatóságú, kedvező üzemeltetési költséggel kecsegtető négykerekű. Emellett nem árt tisztában lenni a vételkori általános állapottal, hogy lehetőleg minimum hároméves időtartamra, egy előre tervezhető költségkeretből fenntartható autót vehessünk. Ebből már jól látható, hogy az ésszerű keretek között autót keresők kerülik a feltűnést, és a ritka sportkocsikat, ennél fogva a kisebb példányszámban gyártott különleges modelleket meghagyják kalandozó kedvű társaiknak, akikről majd a következő cikkben beszélgetünk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.15
Lassacskán megkerülhetetlen az elektromos rásegítés, de hogyan működnek? ..
2020.08.15
A pontversenyben élen álló Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte a Forma-1-es Spanyol....
2020.08.15
Jiri Novák Csehországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.08.15
Először látható grafikákon a Nissan Magnite utastere, ami ugyan egy Indiának szánt modell, de....
2020.08.15
A frissen kiszivárgott iparági hírek szerint egy évvel korábban, már 2022-re elkészülhet a....
2020.08.15
Lewis Hamilton nyerte a Forma-1-es Spanyol Nagydíj harmadik szabadedzését szombaton Barcelonában. ..
2020.08.15
Az ország északnyugati sarkában épülő négysávos autóút Dömper és a Subterra-Raab által épített....
2020.08.15
Júniusban kezdett magára találni a francia autópiac. Míg a tavaly júniusi autópiac 8,9 százalékos....
2020.08.15
Leállították a szombati Miskolc-ralit, az országos bajnokság második fordulóját, mivel a második....
2020.08.15
Az Egyesült Államokban társadalmi, történelmi és persze praktikus okokból mindmáig az egyik....