Forma 1

Ütött a TAG óra, átöltöznek a Forma 1-es pilóták

2025.01.18.

Vezetőcserék és jelentős szponzorváltások jelzik az idei Forma 1-es szezont.

Az idei Forma 1-es szezonban új matricák kerülnek az autókra, más mezekbe öltöznek a pilóták, mindezzel is demonstrálva a dollármilliárdokkal beszálló új szponzorokat. Pedig egykor nem annyira a céges hirdetés, mint a nemzeti hovatartozás határozta meg a versenyautók színét: az angoloknál a zöld, a franciáknál a kék, az olaszoknál a piros, a németeknél a fehér, majd az ezüst szín dominált. Egy kis német közjáték miatt később a japán versenyautók rajtoltak fehéren.

Hogy miért váltott az Auto Union és a Mercedes versenyautók színe? A németek fehérről ezüstre váltásának magyarázata a szabályok változása: a II. világháború előtti futamokon még maximális tömeget írtak elő, ám a Mercedes 1934-es versenyautója túl nehéznek találtatott a gépátvételen, ezért könnyíteni kellett. Miután kevésnek bizonyult néhány nélkülözhető idom, alkatrész eltávolítása, már majdnem feladták a kilókkal vívott versenyt, ám ekkor jött a zseniális felismerés: a festéknek is van tömege, tehát meg kell tőle szabadulni.

Egész éjszaka kaparták az alumínium karosszériát, a radikális diétának köszönhetően reggelre másfél kilóval fogyott és így már rajthoz állhatott az alumínium nyersanyagtól fémesen csillogó, és persze a szabályoknak megfelelő 750 kilós autó. Ezt a hagyományt később is folytatja a német cég, bár a különböző reklámok miatt jelentősen csökkent az ezüst felület.

Az autógyártók egyre kevesebb pénzzel szálltak be, ezért más források után kellett nézni, az új szponzorok megjelenése alaposan megváltoztatta a versenyautók fényezését. Először csak kisebb matricák, aztán az egész karosszériát betöltő kreatív kompozíciók terjedtek el. Így került 1968-ban szolid dohányleveles matrica a piros-fehér fényezésű Gold Leaf Lotusra, mely korábban hagyományosan zöld fényezésű volt.

A hetvenes évek elején ennél is radikálisabban változott a brit márka megjelenése, mert Emerson Fittipaldi már feketére fényezett és arany betűs John Player Special díszítésű Lotusszal versenyzett. A Forma 1-et megmentő dohányreklámok betiltása után a Camel, a Marlboro és a Rothmans kivonulása alaposan megváltozott az autók megjelenése, de továbbra is a főszponzor dominál a színváltozásban és a megjelenésben.

Napjainkban főleg olajcégek, járműipari beszállítók, abroncsgyártók, járműipari beszállítók, számítástechnikai és divatcégek, logisztikai vállalatok, légitársaságok, szerencsejátékok, dominálnak a karosszériákon, valamint a pályák mellett.

Az idei szezon leglátványosabb változása a rajtlámpák mellett is megjelenő, és a 24 órás Le Mans futamot is évtizedeken át támogató Rolex helyett a Forma 1-es pályákon már TAG Heuer óra mutatja majd az időt.

2013 óta az idei szezonig partner Rolex évente körülbelül 50 millió dollárt fektetett be a Forma 1-be, de a cég szerin t „A dolgok megváltoztak, mert amióta a Liberty Media 2017-ben felvásárolta a sportágat, az F1 iránti érdeklődés növekszik, ez a vonzerő mára eltávolodott a Rolex stratégiájától. Az egyre fiatalabb közönség közösségi hálókon való erőteljes megjelenésnek köszönhetően az F1 egyre kevésbé vonzza ezeket a demográfiai csoportokat, valamint a Rolexhez hasonló hagyományos ügyfélprofilt. Ezért a Rolex most inkább olyan eseményekhez csatlakozik, amelyek egy érettebb, potenciálisan jövőbeli ügyfelekből álló közönséget céloznak meg. A svájci márka úgy döntött, hogy olyan közönségre összpontosít, amely óráit hordandó álomtárgynak tekinti, nem pedig a tömegek által nagyra értékelt befektetési termékeknek. Noha a Rolex távozása az F1-ből meglepetés lehet, ez nem jelent igazi veszteséget a márkának, mivel más hosszú távú elképzelései vannak.”

A kivonuló Rolex a megváltozott összetételű célközönségre utalt azzal is, hogy az Ecclestone korszakban az F1 rajongói bázisa döntően európai és tehetősebb 37-38 éves férfiakat jelentett, mára a globálisan 750 milliós követőtábor harmada 35 év alatti, és immár 42 százaléka nő.

A 2025-ös Forma 1-es szezon nagy visszatérője szerint a mérföldkőnek számító esemény a TAG Heuer óramárka reneszánszáról tanúskodik, nem mellékesen az LVMH cégcsoporthoz tartozik az idei pezsgőbeszállító, mint arról beszámoltunk ebben a cikkünkben.

Röviden: a 2025-ös szezonban a Ferrari Trento helyett a Forma-1 visszatért korábbi pezsgőszállító partneréhez és az LVMH céggel tíz évre szóló kötött egymilliárd dolláros (kb. 412 milliárd forint) szerződés értelmében megint a Moët & Chandon termékeit locsolhatják a dobogósok. A francia márka korábban 1966-tól 1999-ig, majd 2020-ban töltötte be ezt a szerepet.

Eljárt az idő egy másik szerződés fölött is: a 2013-tól F1-es partner Rolex helyett a TAG Heuer lett az F1 hivatalos időmérője. Ezzel a cég évtizednyi kihagyás után tér vissza a ringre, bár több autón, például Joe Verstappen Red Bullján eddig is szerepelt matricája.

1969-ben a TAG Heuer volt az első luxusmárka, amely F1-es autókon helyezte el logóját, 1971-ben pedig első csapatszponzorként 239 győzelemmel, 613 dobogós helyezéssel és 15 pilóta világbajnoki címmel az autósport meghatározó szereplője volt.

A TAG Heuer visszatérése jelzi a motorsport iránti régóta fennálló elkötelezettséget. Az autósporttal együttműködő és a Forma 1-be is dollármilliárdokkal beszálló luxusmárka tulajdonosa az LVMH, melynek portfóliójába a következők tartoznak még: Dom Perignon, Moët & Chandon, Christian Dior, Givenchy, Marc Jacobs,Bulgari, Hublot, Tiffany, Belmond.

A pilóták, a szerelők és a csapattagok évente új ruhát kapnak, ezek mindig demonstrálják a szponzorokat, idén is lesznek overallcserék. Miután Lewis Hamilton a Ferrarihoz távozott, várhatóan viszi magával a korábban is ferraris Tommy Hilfiger márkát.

Az AMG-Mercedes csapat is levetkőzi a Puma szerelést: a ruhacsere keretében már meg is állapodott a német Adidasszal. A több évre szóló 30 millió dollárról szóló szerződés értelmében a csapattagok speciális ruhadarabokat kapnak és a már februárban megjelennek a sportboltokban a nagyközönség által elérhető AMG-Mercedes termékek.

Jó hír, hogy mostanság valamennyi csapat trikóját és dzsekijét akár tizedáron is meg lehet venni, igaz ezek a kifutott modellek, vagyis tavalyi egyenruhák.

Legújabb belépő egy bank, mely a legrégebbi versenycsapattal kötött többéves partneri szerződést, melyet az UniCredit és a Scuderia Ferrari HP közös rendezvényt tervez 2025 márciusában Milánóban, ahol természetesen megjelenik új pilótájuk, Lewis Hamilton és Charles Leclerc.

Fotók: FIA, TAG Heuer, Ferrari Trento, Ferrari, Mercedes, LSB

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Halálosan láthatatlan: Az ÖAMTC – Osztrák Autóklub -  riasztást adott ki a silány minőségű....
2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..