autósport
A babérkoszorú és trófea mellé ital is jár a dobogósoknak, de mióta is? Az első pezsgőt az első Forma 1-es évadban, az 1950-es Francia Nagydíj eredményhirdetésekor kapta a győztes Juan Manuel Fangio, miután az argentin pilóta Alfa Romeójával megnyerte a 64 körös versenyt Reims-Gueux-ban. A nemes és drága Moet & Chandon palack pezsgőt egy helyi borász ajánlotta fel a verseny győztesének.

Juan Manuel Fangio és az Alfa Romeo győzelme a Reims-Geux pályán
Akkoriban még senki nem locsolta szét a drága nedűt, egészen 1966-ig, amikor Jo Siffert kategóriagyőzelmet aratott Porschéval a 24 órás Le Mans versenyen. Pedig csak kihúzta a dugót a palackból, amit örömében közben felrázott, ezért abból kispriccelt a pezsgő. Ezzel hagyományt teremtett, mert a következő évben Dan Gurney már tudatosan locsolta szét maga körül a nedűt, hogy lelocsolja a korábban őt cikiző újságírókat, miután a Ford GT 40-essel megverte a Ferrarikat és megnyerte a 24 órás Le Mans futamot.

Rajt előtt a Ford GT-k le Mans-ban
A hagyomány már valamennyi szakágban elterjedt, de különböző futamokon eltérő márkák a szereplők. A Túraautó Bajnokság (TCR) World Tour sorozatának záró futamán, Makaóban például a győztes és bajnok Michelisz Norbert Castel de Mago márkájú pezsgővel ünnepelt a dobogón.

Michelisz pezsgőzése makaói győzelme után
A Forma 1-ben többször változott a győzelmi ceremónián felszolgált pezsgőmárka: 1966 és 1999 között a Moet & Chandon volt a hivatalos ital, ebből egyetlen palack is 100 euróba kerül.
2000 és 2015 között a hasonlóan drága G.H. Mumm volt az F1 hivatalos beszállítója.
2016-ban az argentin Chandon palackjait kapták a dobogósok, ez volt az első alkalom, hogy nem pezsgőt, hanem habzóbort locsoltak szét, mert a pezsgő szinonimájaként is emlegetett Champagne nevet akkor már kizárólag a francia borvidék termelői használhatták.

Foma 1-es pilóták monacói pezsgőzése
Ekkor változott az eredményhirdetés bemondójának protokoll szövege, melyben Bob Constanduros a megszokott „It’s time for champagne!” helyett az „It’s time for celebration!” mondatot használta.
Ezután a Forma 1 új tulajdonosa, a Liberty Media szerződést kötött a Carbonnal és a 2017-es Monacói Nagydíjtól már ismét pezsgőzhettek a dobogósok.
Biztonsági okokból a palackok szénszállal voltak bevonva, így garantáltan nem törtek el a milliós értékű italok, melyeket a 2020-as szezonban ismét a Moet & Chandon szállított, aztán egy új szereplő lépett pódiumra. 2021-től az 1902-ben alapított olasz Ferrari Trento szolgálta fel az italokat, a cégnek egyébként semmi köze a Forma 1-es Ferrari csapathoz.

Stílszerű a Ferrari pilóta Leclerc itala
A korábban egy literes palackok közben három literesre híztak, egyetlen üveg ára 500 euró, ráadásul a 2024-es évadban a dugók mellé már kamerákat is szereltek, hogy színesítsék a közvetítést.
Közben az F1-es motorok lökettérfogata az ősidők háromezer köbcentije helyett több lépcsőben 1600-ra csökkent, miközben teljesítményük már meghaladja az ezer lóerőt, igaz, ebbe már besegít a hibrid rendszer is. De vissza a pezsgőzéshez.

A 2025-ös szezonban ismét váltás lesz, a Ferrari helyett egy régi szereplő tűnik fel újra a pódiumon, mert a Forma-1 visszatér korábbi pezsgőszállító partneréhez: az LVMH céggel kötött, egymilliárd dollár (kb. 412 milliárd forint) értékű szerződés értelmében megint a Moët et Chandon termékeit locsolhatják a dobogósok. A francia márka korábban 1966-tól 1999-ig, majd 2020-ban töltötte be ezt a szerepet.
Nem hivatalos számítások szerint Lewis Hamilton közel kétszáz dobogós szereplésekor nagyjából 400 liter pezsgőt, habzóbort locsolhatott szét. Daniel Riciardo cipőjéből itta a drága nedűt, több pilóta a dobogóról csapatának dobta le a palackot, ám veszélyessége miatt ezt márt tiltják a szabályok.

Alonso veszélyes dobása az ünneplő csapatnak
Pezsgő a 007-esnek
A James Bond filmből ismert Aston Martin mutatta be az á la Don Pérignon modellt, ami a világ leghíresebb pezsgőjének gyártójával közösen készült a brit autómárka milánói részlegével. Kézimunkával készült pezsgőtartót építettek az Aston Martin Rapide S csomagterébe, ahol biztonságosan szállítható három üveg 1998-as Dom Pérignont és persze pohárkészlet.
A hatszáz lóerős Aston Martinhoz szállított kiegészítő neve Don Pérignon Deuxieme Plénitude Special Kit.

Mágneses hámozókés
Fekhellyé alakítható masszírozós ülések, hatalmas képernyők és hűtött bárszekrény, luxusautóhoz illő poharakkal, a Rolls-Royce már évek óta kínál olyan kristály készletet, melyet csak a brit márka megrendelésére gyártottak Ajkán. Akinek ez nem elég, rendelhet piknik készletet, természetesen csak nemes anyagokból. A Bentley és Rolls-Royce egymással versenyezve bővíti amúgy is gazdag kínálatát, a mini koktélbár a poharaktól, és keverőedényeken át a vágódeszkáig mindent tartalmaz, még mágneses rögzítésű hámozókést is.
Fotók: Aston Martin, Ferrari Trento, Ford Mo.Co. FIA TCR World Tour

Egy kis háttér
Az első pezsgőt Don Perignon készítette a franciaországi Champagne-ban. Felfedezői érdeme abban állt, hogy bevezette a parafa kérgéből készült dugó használatát. Az új, és még nem teljesen kierjedt borokat kora tavasszal palackozta, és a palackokat parafa dugóval szorosan bezárta. A borban lévő maradék cukor erjedése a palackban fejeződött be.
Pezsgő és habzóbor abban különbözik egymástól, hogy a pezsgő szénsavtartalma a borban levő vagy a borhoz adott cukorból zárt erjedéssel képződik. Ezzel szemben a habzóborban mesterségesen adagolt, szaturálással elnyeletett szénsav található.
A pezsgő szénsavtartalma a hozzáadott cukorból zárt erjedés közben képződik. A pezsgőgyártás későbbi szakaszában a technológiailag kész pezsgő édesítésére is használnak cukrot. Előzőleg ebből is oldatot, likőrt készítenek. A kétféle likőrrendeltetése és összetétele nem azonos, ezért nevükben is megkülönböztetik egymástól. Az előbbit tirázslikőrnek, utóbbit pedig expedíciós likőrnek nevezik. Forrás: harmonet.hu
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is