motortechnika

A V12-es élt, él és élni fog!

2024.05.07.

A legendás konstrukció régóta az erő és a presztízs szimbóluma, de egyben a mérnöki szenvedély és a műszaki tudás kifejezője is.

A villamosítás mellett rázós hírek érkeznek a benzinesek világából, amiben olyan márkák használtakV12-es motorokat, mint az Aston Martin, Bentley, Ferrari. Az elektromos korszakban már sokan temetnék a benzineseket, de még korai. Új korszakot ígér Gaydon és a patinás brit márka főhadiszállásának stábja, ahogy a maranellóiak is.

A legújabb Ferrari nevében is viseli a konstrukciót: a 12 Cilindri modellt 6,5 literes, 830 lóerős motor hajtja álló helyzetből 2,9 másodperc alatt gyorsul százra és 340 km/h tempóra képes.

Ferrari 12 Cilindri

Nemzedékenként egyszer érkezik új Aston Martin erőforrás, amely megváltoztatja az ultraluxus paradigmát, idén egy félelmetes új V12-es motor formájában.

Mert az Aston Martin nem adja fel és a márka elkötelezett abban, hogy folytatja a V12-es motoros zászlóshajók negyedszázados vérvonalát. Műszaki remekművel és a házon belüli mérnökök kivételes képességeivel bemutatja az érzelmi elkötelezettséget, miközben zsigeri teljesítményt ígér azoknak, akik értik a szívdobogtató vezetéshez vezető utat.

Az új V12-es 835 lóerős teljesítményével és rendkívüli 1000 Nm nyomatékával páratlan. Az optimalizálást és fejlesztést célzó teljes újratervezés eredménye, az új motor a belső égési folyamat minden egyes szakaszát finomítja, hogy példátlan teljesítményt és hatékonyságot érjen el.

Az új V12-es motor hardveres részletei közé tartozik a megerősített hengerblokk és a csapszegek, az újratervezett hengerfejek, amelyek új profilú vezérműtengelyeket tartalmaznak, valamint az új szívó- és kipufogónyílások.

Az áthelyezett gyújtógyertyák és az új, nagyobb áramlási sebességű üzemanyag-befecskendezők optimalizált égést biztosítanak a kategória-első teljesítmény- és hatékonyságnövekedés érdekében. Emellett az új, nagyobb fordulatszámú, csökkentett tehetetlenségű turbófeltöltők nagyobb teljesítményt és gázreakciót biztosítanak.

Az Aston Martin műszaki igazgatója, Roberto Fedeli szerint „A V12-es motor régóta az erő és a presztízs szimbóluma, de egyben a mérnöki szenvedély és a technikai tudás kifejezője is. Ez a páratlan motor 835 lóerős teljesítményével és 1000 Nm nyomatékával nem kevesebbet jelent, mint egy káprázatos új V12-es korszak hajnalát az Aston Martin márkának.”



Az új V12-es motor, amely az Aston Martin legexkluzívabb és legkorlátozottabban elérhető modelljeiben lesz megtalálható, a luxus sportos szándék merész demonstrációja és mint ilyen, ez is kézzel készül majd, szigorúan korlátozott számban.

Először egy új zászlóshajó modellben jelenik majd meg; egy igazi dinamika bomlasztó középpontjában, amely idén debütál.

A gyáriak a Vanquish névre utalva a jelszót is kiadták: Mindent legyőz majd.

Nem kétséges, mert minden mérnök és autógyártó álma megvalósítani egy remekművet, akár benzines, akár gázolajos üzemmódban. Komplikát szerkezetek, igazi kihívás a jó konstrukciót megalkotni. Igaz, ha sikerült akkor a versenypályákon taroltak vele, sőt a vízen és levegőben is.

Az ötlet több mint száz éves, az első szériagyártású V12-es motor az 1916-os Packard Twin Six modellbe építették. A 6,8 literes, 60 fokos hengerszögű teljesítménye 88 lóerős volt.

Packard Twin Six

Németországban az Audi elődmárkája, a Horch készített V12-est 1931-ben: a 66 fokos hengerszögű blokkban 12 könnyűfém dugattyú (80 mm furat x 100 mm löket) működött. A 24 vízszintesen fekvő szelepet hármas lánccal hajtott vezérműtengely működtette a 120 lóerős teljesítményű motort.

Jóval nagyobbat produkált a Maybach Zeppelin: 8 literes motorja 200 lóerőt teljesített.

Audi ős Horch V12

Pörgősebbet alkottak az olaszok: a Ferrari 1947-ben mutatta be a V12-est, a Gioacchino Colombo tervezésű alapkonstrukciót egészen 1989-ig használták. Az első évben az 1,5 literes, 60 fokos hengerszögű V12-es teljesítménye 118 lóerő volt 6800-as percenkénti fordulatnál és már első szezonjában a tizennégy futamból hatot megnyert.

Az 1948-as 125 F1-es Ferrari kompresszorral feltöltött motorja 230 lóerős volt, egy évvel később kettőről négyre növelték a hengerekben a szelepek számát, így már 280 lóerős lett a versenygép. Az utolsó Colombo alapú V12-es 5 literes 340 lóerőt teljesített a GT 412 sportkocsiban.

Aztán jött az olaszok bokszerkorszaka, mely alacsonyabb építést és stabilabb autót eredményezett. A Niki Lauda által is hajtott 312-est és a 365 GT/4 Berlinetta Boxert három literes motor hajtotta: az F1-es változat 500 lóerőt teljesített 12 ezres percenkénti fordulaton.

A középmotoros utcai sportkocsik a 4,4, vagy 5 literes változatot kapták, a Testarossában 1984-től 1996-ig használták.

A műfaj fékpadverő királya volt 1969-ben bemutatott Porsche 917-es 4,5 literes, majd 5,4 literes V12-es léghűtéses motorja, melynek teljesítményét több lépcsőben 520 lóerőről biturbóval 1100-ra, majd 1500 lóerőre növelték.

A sportos utcai harcos sem akart kimaradni a versenyből és a BMW az 1987-es 730i modelljében bemutatta 5 literes, 300 lóerős V12-esét. A müncheniek után négy évvel a stuttgartiak is beszálltak: a Mercedes 120-as hatliteres, hengerenként négyszelepes motorja 408 lóerős volt.

Az Audi 2006-os Le Mans versenyautóját 5,5 literes, 650 lóerős és 1200 newtonméteres nyomatékú TDI dízel hajtotta. A konstrukció megbízhatóságát jelzi, hogy három éven át verhetetlen volt a 24 órás versenyen.

A VW konszern utcai autókhoz fejlesztett szűk hengerszögű motorokat. A 2024-es autókban piacra kerülő tizennyolc darab teljesen kézi összeszerelésű W12-es a Bentley Batur, Continental GT Speed, Bentayga Speed és Flying Spur Speed, illetve a Continental GT Mulliner és Flying Spur Mulliner változatokba kerül.

A 2015-ben áttervezett 6 literes, 695 lóerős motor teljesítményének további növeléséért új kialakítású turbófeltöltőket építettek, így a W12-esbe a korábbinál 33 százalékkal nagyobb átmérőjű csöveken keresztül áramlik a sűrítendő levegő. A rendszer kapacitását jellemzi, hogy maximális fordulatszámon üzemeltetve az új motor óránként több mint egy tonna levegőt szív be.

Az intercoolerek kapacitását 35 százalékkal növelték, ennyivel több hőenergiát képesek elvonni a töltőlevegőtől, így a hidegebb és nagyobb sűrűségű levegő elégetéskor optimális elegyet képez az üzemanyaggal, miközben módosították a motorvezérlést és az automata sebességváltó programját.

Ezekkel a fejlesztésekkel 750 lóerőre nőtt a teljesítmény és 1000 Newtonméterre a nyomaték, melyet 1750-5000 percenkénti fordulatszám tartományban lead a W12-es motor.

Kézimunka órák

Minden W12-es motort 6,5 óra alatt raktak össze teljesen kézimunkával. Adrian Hallmark Bentley elnök-vezérigazgató megnyugtatta azt a harminc mestert, akik az eddigi 105 ezer W12-es motort építették: mindegyik kolléga marad a cégnél, és átképzésük, valamint a W12-es gyártósor átépítése után a plug-in hibrid hajtásláncok V8 és V6 Hybrid belső égésűt erőforrásait fogják összeszerelni az angliai Crew-i Álomgyárban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.25
Belgiumban az autósok évente 40 órát és 51 percet töltenek forgalmi dugókban, ami azt jelenti, hogy....
2024.07.25
Baleset miatt lezárták a 47-es utat a 180-as kilométernél, a Csongrád-Csanád vármegyei Székkutas....
2024.07.25
Arról híres a Lanzante cég, hogy régi Forma-1-es motorokat raknak ikonikus sportautókba, majd....
2024.07.24
- Két ember meghalt egy vasúti átjáróban történt balesetben Szentes közelében szerda este - közölte....
2024.07.24
Az olimpia évében Párizs helyett Nizzában volt a Tour de France befutója. ..
2024.07.24
A használtautó vásárlás pszichológiája ..
2024.07.24
- Legördült a zalaegerszegi gyártósorról a Magyar Honvédség első magyarországi gyártású Lynx KF-41....
2024.07.24
Van, ahol már működik az új rendszer.   ..
2024.07.24
A debreceni BMW gyár munkatársai idén a Campus Fesztivál legnagyobb közösségi terén várnak....
2024.07.24
A hárommotoros hajtáslánc 1341 lóerőt képes küldeni az autó kerekeire.  ..