használt autó vásárlás

A valóság utolér

2023.01.07.

Ezt már Pataki Attila is megmondta.

Az erősen Bon Jovi szagú Szellemvilág című Edda nótában hangzik el a címben idézett sor, de igazabb nem is lehetne. Mit várunk egy átlagos korú, átlagos kivitelű, alsó-középkategóriás családi kombi dízeltől, és mit mutat a valós állapot?

Nagyon fontos: vásárlás előtt kell jól megnézni

A valóság mindenképpen utolér, a kérdés csak az, hogy mikor: ha vásárlás előtt szakemberrel átvizsgáltatják a kiszemelt autót, akkor – jóllehet – előbb, mintha előzetes vizsgálat hiányában, a pénztártól való távozás után döbbenünk rá szomorú tényekre az álomautó állapotával kapcsolatban.

A használt autók vásárlás előtti minőségi átvizsgálása már jó ideje csaknem lehetetlen, ha nincsen kellő tapasztalatunk, piaci rálátásunk és persze megfelelő műszereink, gondolok itt a festékmérő műszerre, vagy éppen a minőségi diagnosztikára.

Átlagos autók

A hazai gépjárműállomány átlagos kora 15 év körül van. Ez van. Erre van pénzünk. (Bevallom, én is rontok a statisztikán.) Ügyfelünk egy Volvo V50-es nézett ki magának 1.6-os dízelmotorral, ötsebességes manuális váltóval.

A Volvo kisebbik kombija 2009-es, tehát idén lesz 14 éves, 160.000 km-t tett meg eddig, amit a Brüsszeli márkaszervizben példásan (10.0000 km-ként) vezetett szervizkönyv és a diagnosztikai lekérdezés is alátámasztott. Óratekerésről tehát nem beszélhetünk. Szerencse.

A hazai piacon a vevők többsége ilyen, 1,5 és 2,5 millió forint közé eső, 10+ éves autókat keres. Mondjuk a benzinmotor ebben a kategóriában keresettebb, de mióta újra a piaci árak kell megfizetnünk a kutakon, azóta egyre többen veszik számba a jelentősen kevesebbet fogyasztó dízel autókat. Érthető.

Szóval a V50-es ebben a korban, kivitelben és futásteljesítménnyel teljesen átlagos kocsi, hasonló, mint amilyen a múltkori Ford Focus Turnier 2.0i volt.

Aki ebben a szegmensben azt várja, hogy makulátlan, „foglalkozásmentes” autós talál, azt el kell szomorítanom. Aki ezt a vágyálmot nem kergeti, az viszont találhat magának használható autót ennyiért is. Lássuk!

Ha már a szervizkönyvről beszéltünk

Az utolsó bejegyzés 2020 novemberi, és bár még csak 13 ezer kilométert tett meg azóta, az olaj akkor is öregedik benne. Amúgy kötelező mutatvány egy használtautó megvásárlása után a motorolaj, az olajszűrő, levegőszűrő cseréje, de így legalább nem tűnik indokolatlan pénzkidobásnak.

Gyakran előfordul az idősödő autóknál, hogy már csak az egyik kulcs van meg. A fiatalabb kocsik esetében ez nem csak azért probléma, mert kulcs nélkül maradunk, ha azzal eggyel bármi is történik, hanem mert nem fogunk tudni rá CASCO biztosítást kötni. Sajnos ehhez a Volvohoz sem volt meg a teljes kulcskészlet.

A kulcsot mindenképpen pótolni kell, erre már remek vállalkozások vannak, de mindenképpen számolni kell ennek költségével is, ami normális minőségben nagyjából 50-60 ezer forintos összeg. (Nem csak a kulcs hardvert kell ugyanis megfizetni, hanem annak programozását és feltanítását is.)

Kisebb szivárgások

Aki tinédzser autót akar venni, az ne számítson porszáraz motortérre. Az 1.6D motorjából több helyen is szivárgott az olaj. Érdemes megnézni az olajteknő tömítését, a főtengely környezetét és feljebb a szelepfedél környékét is. Itt a teknő és szelepfedél kezdte el engedni az olajat. A motor alsó műanyag burkolata törött, de hát ki nézi? Mi.

A dízel autóknál szokott felmerülni az a nagy kérdés, hogy milyen állapotban van az amúgy nagyon drágán cserélhető kettőstömegű lendítőkerék. És éppen ez a 150 ezer kilométeres futás a vízválasztó, általában ekkor jön el az első kuplungcserével együtt.

A kettőstömegű szerencsére ebben a kocsiban zajtalan volt, vagy kitart még, vagy már cserélték korábban. Ez jó hír a megrendelőnek, mert a jól ismert, 80 kW-os 1.6D (Fordnál 1.6 TDCi, Peugeot-Citroënnél 1.6 HDi, stb…) motornál ez az alkatrész önmagában 200 ezres tétel.

A kuplung működésén azonban érezni lehetett már a kopottságot, jó eséllyel 20-30 ezer km lehet még a tárcsában, aztán cserés lesz. Ezzel is jó képben lenni vásárlás előtt.

Ha már a kopó alkatrészeknél a tartunk, a fékek egész jók voltak, csak a hátsó tárcsák kezdek el kicsit kivállasodni, de azonnali költséget ezek nem jelentenek, ráadásul a próbaúton is minden rendben volt a fékekkel.

A diagnosztika segítségével megtudhattunk azt is, hogy a részecskeszűrő jó állapotban van, annak közeljövő béli eltömődésére nem kell számítanunk. Szintén a számítógép szokott segítségünkre lenni abban, hogy a motor porlasztóinak állapotáról képet kapjunk, azonban ez a vezérlőegység a korrekciós értékeket nem akarta kijelezni. Minden esetre egy megfelelő nyomáskülönbséget produkáló DPF esetén nem nagyon lehet a porlasztócsúcsok rossz állapotára következtetni.

Ne keress ilyen korú, sérülésmentes autót

Nyelvtanilag inkább a „javításmentes” kifejezés lenne helyes, de mindenki tudja mire gondolunk: arra a bizonyos „Volt-e törve?” kérdésre. A V50 mindkét hátsó sárvédője, bal hátsó és jobb első ajtaja is volt már korábban javítva. A rétegmérő csak egy esetben mutatott 300 mikrométernél többet, tehát elmondható, hogy a korábbi sérülések nem voltak számottevőek, és javításuk is szakszerűnek tűnik.

A karosszéria merevségéért felelős szerkezeti elemek, oszlopok és küszöbök mind gyári értéken voltak. Megnyugtató.

Megy, indul, dudál?

Sokszor hangsúlyozom, hogy egy autóban a vásárlás előtt, amit csak lehet ki kell próbálni. Legyen szó klímáról, ülésfűtésről elektromos ablakokról, vagy tükrökről. Ez a V50-es a Volvonál elérhető legmagasabb, Summum felszereltségű volt: 17-es könnyűfém kerekek, 4 elektromos ablak, természetesen ESP, ködfényszórók, digitális klíma, metálfényezés, navigáció, fűthető, elektromosan állítható első ülések a vezetőoldalon memóriával, Bluetooth kihangosító, automatikusan tompító visszapillantó tükör, levehető vonóhorog és a nagy dobás, a Xenon fényszóró.

Érdemes ezeket tehát végig nyomkodni, kipróbálgatni, mert például ebbe a fényszóróba 1 db xenon fényforrás is tízezres nagyságrendű és illik őket párban cserélni. (Egy kiemelkedő gyártót (pl. Philips) választva könnyen belenézhetünk a 40.000 Ft/db feletti árszegmensbe is!) Szerencsére itt működtek. Persze tesztelni kellett a xenonlámpákhoz kötelező mosóberendezést is, de ez is rendben volt.

A diagnosztika is hozta és tapasztaltuk is, hogy a parkolóradarok nem működnek, be sem kapcsol a rendszer. A számítógép a szenzorok magas feszültségét észlelte és emiatt tiltott le a rendszer. Kicsit fáztam ettől a hibától, mert a feszültségszabályozás probléma lehet filléres és költséges javítás is. Drukkulunk, minden esetre a megrendelő tud a hibáról és a lényeg.

Még néhány szó kívülről

A gumik a 6. szezonjukat futó, 2017-es Continental nyári abroncsok. Hozzák a 6 mm-es profilmélységet, úgyhogy, ha most nyár lenne, akkor örülnénk, így télen ajánlatos egy másik szett kerék, vagy gumi beszerzése is. A kocsihoz tartozott ugyan négy téli gumi is, de azok 12 évesek (!) voltak, gyakorlatilag kukaérettek.

Még a kerekeknél maradva a felnik körben fénysérültek voltak, sőt, a bal első pereme is le volt verve. Ez van.

Törött hűtőrács az első vészhárítón, rányitásos sérülések az ajtókon, levert ajtóélek jellemezték a kis kombit, de ez teljesen átlagos és megszokott ebben a korosztályban és főleg ezen az árszinten.

Egyedül a csomagtér ajtó mélyen meghúzott alsó része lehet zavaró, gondolom, valaki egy alacsonyabb garázsban nem figyelt és megtörtént a baj.

Te megvennéd?

2,5 millió. Ismert állapot, a radaron kívül tulajdonképpen csak a kopó alkatrészekkel és a karbantartással kell foglalkozni. (Ezekkel mondjuk a meglévő autón is kell…)

Én azt gondolom, hogy ilyen korban és futás mellett ez egy teljesen elfogadható állapot, ha úgy tetszik egy jó kiindulási alap ahhoz, hogy némi ráfordítással hosszú távon is megbízható társra leljünk.

Ha bizonytalan vagy autóvásárlás előtt, szívesen segítünk neked is!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A központi járási ügyészség közvetítői eljárás céljából felfüggesztette az eljárást azzal a....
2024.04.20
Az Energiaügyi Minisztérium közleménye szerint márciusban 80 százalékkal nőtt az értékesítés 2023-....
2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....