Dakar-rali

Van egy terepjáró, aminek a Dakar-rali csak egy teszt, a vevőket pedig kisorsolják

2025.10.11.

A Toyota Auto Body csapata sorban tizenkét győzelmet ért el a Dakaron, a szériakivitelű járművek kategóriájában. Ennek tiszteletére speciális limitált szériát építettek a masszív terepjáróból; az autóhoz egy különleges tartozékcsomag is társul.

Ha szóba kerül a Toyota részvétele a Dakar-ralin, automatikusan a T1+ géposztályban induló, Hilux alapú versenyautóra gondolunk, amely 2019 és 2025 között négy alkalommal (háromszor a Gazoo Racing, egyszer az Overdrive színeiben) nyerte meg a kíméletlen terepralit. Van azonban egy másik kategória, a T2, amelyben (csaknem) szériakivitelű autók versenyeznek. Itt immár huszonöt éve áll rajthoz a Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC) csapata, és a két tucat verseny felét meg is nyerte.

A csapat szó szerint gyári üzemeltetésű: a Toyota-csoport egyik tagvállalata, a Toyota Auto Body támogatja a részvételüket, amely egyébként többek kötött a Land Cruisert is gyártja. Így már érhető, miért szorgalmazzák, hogy minden évben elinduljanak a Dakaron: a verseny a fejlesztési program szerves része, egy két héten át tartó, intenzív teszt, ahol szélsőséges megpróbáltatásoknak teszik ki a szériakivitelű Land Cruisereket – olyanoknak, amelyeket egyetlen próbapályán vagy laboratóriumban sem lehetne reprodukálni.

A legutóbbi, sorban tizenkettedik győzelmük örömére most összeállítottak egy különleges kivitelű Land Cruiser 300-ast, amely szabadon megvásárolható Japánban – szabadon, amennyiben az érdeklődőnek szerencséje van. A helyi szokások szerint ugyanis sorshúzással döntik el, hogy mely tizenkét érdeklődő vásárolhatja meg a limitált széria egy-egy darabját – a tizenkét győzelem mindegyikének ajánlottak egy-egy autót.

„Olyan autót kívántunk építeni, amely úttípustól függetlenül gyorsan és biztonságosan vezethető, anélkül, hogy elfáradnánk” – foglalta össze a fejlesztési tervet Miura Takasi, a TLC csapat pilótája, egyben a Toyota Auto Body dolgozója, a Land Cruiser modellcsalád fejlesztési csapatának a tagja. Takasi-szan igazi szaktekintély: 2007-ben, első Dakarján rögtön győzelemmel indított – igaz, akkor még navigátorként. 2016 óta pilótaként versenyez a Dakaron, 2018-ben először győzött, amelyhez azóta további három elsőséget társított.

A Rally Raid kifejlesztésekor a dízelmotoros Land Cruiser GR SPORT kivitelből indultak ki. Olyan egyedi kerekeket és abroncsokat szereltek az autóra, amelyek pontos visszajelzést adnak az útviszonyokról. A felfüggesztést, illetve a karosszéria rögzítéseit úgy módosították, hogy a jármű közvetlenül kövesse a sofőr utasításait, a kormányparancsokat, míg az üléseket kifejezetten kemény terepen való használatra, a test határozott megtámasztására tervezték. A feljavított technikához elmaradhatatlan optikai kiegészítők és logózott sárfogók társulnak, így az autó megjelenése is tükrözi annak képességeit.

Miura Takasi nem csak az autó konfigurálásából vette ki a részét, hanem az arra rímelő, különleges tartozékcsomag összeállításában is főszerepet vállalt. Ez a csomag részben a fent felsorolt alkatrészeket – esztétikai és műszaki elemeket – tartalmazza, és ugyanúgy tizenkét példányban készül, mint maga a Rally Raid Land Cruiser. Segítségével könnyen átalakíthatók korábban megvásárolt Land Cruiserek, nem csak megjelenésükben, de műszaki tartalmukban is.

A Land Cruiser 300 Rally Raid induló vételára 9 380 000 japán jen, ami jelentősen magasabb a 3,3 literes dízelmotorral szerelt GR Sport kivitel 8 136 700 jenes alapáránál (forintba átszámolva 18 helyett 20,8 millió). A tartozékcsomagot 1 511 400 jenért (3,35 millió Ft) lehet külön megvásárolni. Nem a Rally Raid egyébként az egyetlen Land Cruiser, amelyet sorsoláson keresztül értékesítenek: a modell iránti, hatalmas érdeklődés meghaladja a gyártókapacitást, ezért a Toyota jelenleg ismét felfüggesztette a típus értékesítését, hogy ne növelje tovább a várólistát.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
Szándéknyilatkozatot írtak alá heti két alkalommal közlekedő Pécs–München menetrend szerinti....
2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....