csiphiány

Van kiút a csipválságból?

2021.07.02.

A koronavírus-járvány után a csiphiány is letérdeltette az európai autóipart. Az európai beszállítók szövetsége, a Clepa, arra figyelmeztet, hogy még 2022-ben is lesznek gondok az ellátási láncban, ugyanakkor felvázol néhány alternatív megoldást a problémára.

A szervezet júniusi közleménye megállapítja, hogy a félvezető csipek, főként a mikrovezérlők (MCU) okozta ellátási zavarok világszerte mintegy félmillió autó gyártását késleltetik. Egy modern autó elképzelhetetlen elektronikus vezérlőegységek (ECU) hálózata nélkül. A mai autókban legalább száz ilyen elektronikus vezérlőegység és 20-40 mikrovezérlő dolgozik. Olyan alapvető funkciókat szabályoznak, mint a motorvezérlés, szervokormány és -fék, de ezek felelnek a kényelmünkért (ablakemelők, ülésállítás, hűtés, fűtés, ajtók nyitása, csukása) és nem utolsósorban a biztonságunkért. A hajtáslánc villamosítása és az önvezető technológiák fejlődése és elterjedése mind több ilyen félvezető csip beépítését teszi nélkülözhetetlenné. Ezek a csipek nagyrészt, 60-70 százalékban, Tajvanból és Kínából érkeznek az európai beszállítókhoz és autógyártókhoz, így az európai autóipar kitettsége óriási. Ennek hátrányait pedig most éljük meg, elég csak magyarországi autógyárak kényszerű gyártásleállásaira, vagy -korlátozásaira gondolnunk.

Veszélyes a kitettség

A Clepa közleménye kitér arra is, hogy Európa viszonylag erős volt csiptervezésben és gyártásban, de az elmúlt tíz évben a termelés felére esett vissza, ami így kritikussá tette az ellátási lánc ázsiai kitettségét.

A Clepa arra figyelmezteti a politikai és gazdasági döntéshozókat, hogy ezt a folyamatot meg kell állítani és ösztönözni kell az európai csipgyártást felfuttatását. Ehhez ugyanakkor nem elég csupán gyártani a csipeket, hanem tervezni, fejleszteni kell ezeket a technológiákat és a hozzá kapcsolódó alkalmazásokat. Hiszen a csipipar is ugrásszerűen változik, az új technológiák megjelenése gyorsabb, kisebb, fejlettebb és olcsóbb csipeket követel - erre a kihívásra pedig komplex európai megoldást kell adni. Új európai autóipari ökoszisztéma kidolgozását javasolják, nem állami beavatkozást, hanem olyan gazdasági környezet kidolgozását, amelyben befektetők jól érzik magukat és jól látják a megtérülést. A válság megoldásához elengedhetetlen a Clepa szerint a munkaerőképzés és - átirányítás, valamint a kutatás-fejlesztés új alapokra helyezése.

Fókuszban Európa

Európában a félvezető csipek iránti kereslet 37 százaléka autóipari, míg világszerte ez az arány csupán 10 százalék. Ebből is látszik, hogy van értelme Európában fejleszteni és gyártani a mikroelektronikai alapanyagokat. Az önvezető technológiák egyik legfejlettebb helyszíne a kontinensünk, az autonóm vezetéshez kapcsolódó védjegyek hatvan százaléka, az ezekkel kapcsolatos innovációk 70 százaléka európai. A vezetést támogató rendszerek (adas) által használt elektronikai alkatrészek és félvezető csipek 35 százalékkal növelik meg egy modern autó értékét és ez az arány a technológiák fejlődésével rövidesen 50 százalékra hízik. A matek egyszerű, minél jobban fejlődik az önvezetés, annál több félvezető csipre lesz szükség, tehát az európai ipar kitettsége egyrészt a mostaninál csak fokozottabb lesz, másrészt az iparági befektetők számára még egyértelműbbé válik az európai csiptervezés és -gyártás jövedelmezősége.

Drága mulatság

De miért mozdul meg ilyen nehezen az európai autóipar? Nos, a félvezetőgyártás nem olcsó mulatság. Egy 5 nanométer csíkszélességű csip tervezési költsége mintegy 540 millió dollárba kerül a tervezőasztal fehér lapjától a nemzetközi védettségjelölésig (az IBM már elkészítette a világ első 2 nm-es nanolapkás technológiát használó csipjét, de ez egyelőre csak tanulmány). Egy 7 nanométeres csip tervezése 300 millió dolláros költség, egy 10 nanométeresé kedvezőbb, 175 millió dolláros kiadás. A félvezetőgyárak 90-95 százalékos kihasználtság mellett tudnak profitot termelni. Ez jelenleg nem jelent problémát, de ahogy korábban hangsúlyoztuk, a technológiák változnak és egy csipgyár akkor fordul termőre, ha lépést tud tartani ezzel a technológiai fejlődéssel. Geopolitikailag nagyon érzékeny a terület, de a jelenlegi csiphiány még olyan ellentéteket is képes áthidalni, mint ami a japán és az amerikai autóipar között feszül. Erre szép példa, hogy a két autóipari nagyhatalom közös ellátási láncokat tervez, amelyben központi szerepet kapnak a félvezetők. Európának tanulnia kell ebből. A menekülés pedig csak előre irányulhat. A kulcsszó az innováció.

Minél kisebb, annál jobb

Jelenleg a mikrovezérlők iránti a legnagyobb kereslet. Az autóiparban használt mikrovezérlők többsége 40 nanométer csíkszélességnél kisebb, amelyeket 200, illetve 300 milliméter átmérőjű szilícium ostyára helyeznek. A villanyautó-technológiák, az akkumulátormenedzsment, a minél nagyobb teljesítmény kiaknázása és az önvezető technológiák fejlődése kisebb csíkszélességű lapkák alkalmazását követeli meg, így megnő a 16-40 nm csíkszélességű csipek iránt az igény. A fejlett gyárak többsége képes méretet váltani, de az még a jövő zenéje, hogy a 10 nm-es, vagy annál kisebb csíkszélességű csipek gyártása milyen megtérülést hoz és mekkora gyártási rugalmasságot követel meg.

A legfejlettebb vezetést támogató asszisztens rendszerek már 5-7 nm-es lapkákon futnak, ezek elemzik az érzékelők adatait, képesek járművek közötti kommunikációra és prediktív analitikára. Emiatt hosszú távon az európai félvezetőiparnak érdemes erre, illetve az ennél kisebb méretű, akár 3 vagy 2 nm-es lapkákra koncentrálnia. 

A Clepa ismételten hangsúlyozza, hogy nem csupán a lapkák mérete a fontos és a döntő, hanem az innováció, amely hosszú távon is jövedelmezővé és fenntarthatóvá teszi a félvezetőtechnológiát. Ilyenek például a karbonsemleges gyártás és a mesterséges intelligencia alkalmazása a tervezés és az előállítás során.

B. Cs.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....
2025.12.11
Miről is van szó pontosan?   ..
2025.12.11
De a nyolc versenyautó közül csak három lesz a legújabb, kilencedik generációs utcai Hiluxra....
2025.12.11
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek....
2025.12.11
Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Bosch Global Business Services – írja az economedia.ro a....
2025.12.11
Mivel az elektromos autók egyre nagyobb számban özönlenek a piacra, a német autóklub, az ADAC....