Teszt

Városi buszok biztonságos és egyszerű működtetése

2015.04.03.

Egy Allison Torqmatic Series® T310 automata sebességváltóval felszerelt Mitsubishi Fuso Aero Star típusú busz tesztvezetése során a résztvevőknek lehetőségük adódott kipróbálni hat vezetési módozatot, három különböző kalibrálási beállítással, ahol a motor felső határértékei és a váltási módozatok is változtak.

Azok a résztvevők, akik az összehasonlító tesztvezetésen részt vettek, kiemelték azt, ahogy az Allison „megtanulja” az optimális sebességváltást - ami alkalmazkodik a vezetési helyzetekhez, az útviszonyokhoz és egyéb változó tényezőkhöz, - beállítva saját magát úgy, hogy a sebességváltások egyre simábbak lesznek. Ezen túlmenően a buszok indulási és gyorsulási teljesítményének összehasonlításakor a résztvevők úgy érezték, hogy az automata váltó esetében szélesebb skálán mozog az indulási nyomaték.

Az Allison Torqmatic Series®  automata sebességváltóval felszerelt Mitsubishi Fuso Aero Star, melyet a tesztvezetéshez használtak. 

Kazuyuki Morishita a Kintetsu Bus Co. kereskedelmi osztályának képviseletében szintén vezetett az eseményen és így kommentálta a Allison automata váltó működését: „Előzőleg az volt a benyomásom, hogy az automata váltóval felszerelt buszok nem elég erőteljesek, de a tesztvezetés során nyilvánvalóvá vált számomra, hogy tulajdonképpen sokkal erőteljesebben gyorsulnak mint a manuális váltós járművek.”

A váltási programokat összehasonlító vezetés során a résztvevők három, az Allison által különböző módozatra kalibrált beállítást próbálhattak ki: sík terepen, városi körülmények között – ami az alapbeállítás - , és hegyvidéki utakra kalibrálva. A résztvevők érezték a különböző váltási, ill. nyomaték-esési pontokat gyorsításkor, majd lassításkor a visszaváltásokat.

A teszt-járműben egy mérnök magyarázta a három különféle váltási módozatot, a váltótól érkező valós idejű adatokra épülően – beleértve a motor és turbina fordulatot, és a váltó működését is. 

Az 5. generációs váltó-vezérlés tartalmaz egy új, integrált dőlésszög- és gyorsulás-kiértékelő rendszert, ami lehetővé teszi, hogy valós időben határozzák meg az útvonal domborzati viszonyait (emelkedők és lejtők mértékét) a hegyvidéki utakon, vagy akár a többszintes úthálózat fel- és lehajtóinak meredekségét is. Ezzel egy időben a vezérlés folyamatosan összehasonlítja a gázpedál-állást a jármű valós gyorsulási értékeivel is. Ezek a mérési adatok lehetővé teszik, hogy pontosabban meghatározzák a pillanatnyi tényleges terhelési értékeket, amelyekhez igazodva azonnal kapcsolható az optimális sebesség fokozat, ami megoldást jelent a nagy városi buszokat vezetők azon problémájára, hogy a dinamikus haladást vagy az üzemanyag-takarékosságot tartsák-e inkább szem előtt.

Allison Torqmatic® Series 310 automata sebességváltó. A Continuous Power Technology™ (folyamatos erőátvitel) alkalmazásával és a szabadalmaztatott nyomatékváltóval az Allison növeli és optimalizálja a motor teljesítményét. Ideális városi- vagy távolsági buszokhoz is.  

A vezetési teszt azzal, hogy a manuális és automata váltóval szerelt járművek egymás mellől indulthattak, az indulás sebességeket is összehasonlította. A manuális váltós jármű (300PS) kettes sebességfokozatból indult, mivel ez a leggyakoribb üzemeltetési mód városi buszok esetében; az automata-váltós járművet (270PS) hegyvidéki üzemmódra állították be. Indulás után az automata váltós jármű azonnal a manuális-váltós elé került, majd folyamatosan növelte előnyét, mindahányszor a manuális-váltót egy fokozattal feljebb kellett kapcsolni. Az Allison-váltós busz a kb. 300 méteres táv végére hozzávetőleg 2.5 busz-hossznyi előnyre tett szert. A manuális-váltós jármű minden felkapcsolásnál hátrányba került, míg az Allison Continuous Power TechnologyTM (az Allison Folyamatos Erőátviteli Technológiája) folyamatos erőt  közvetített a meghajtott kerekekre, túlszárnyalva a sofőrök elvárásait.

A tesztvezetés mindkét busz esetében annak a működési folyamatnak a kipróbálására is lehetőséget adott, amikor automatikusan lekapcsol a váltó, anélkül, hogy üresbe kellene tenni. A résztvevők itt ismerkedhettek meg a „neutral at stop” – azaz az „állóhelyzeti üres” – funkcióval, ami az Aero Star buszok alapfelszereltségéhez tartozik.

„A manuális váltókat minden buszmegállóban üresbe kell tenni megálláskor, majd elindulás előtt újra sebességet kell kapcsolni. Az Allison-váltók ezt automatikusan, beavatkozás nélkül végre tudják hajtani, ami igen nagy segítség a buszvezetőknek” – mondta Morishita.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.08
A klasszikusok átka, vagy dicsérete, hogy sok utánzójuk akad, olykor még az utánzókat is utánozzák....
2025.12.08
Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és....
2025.12.08
Az Osztrák Posta Bécsben üzembe helyezte 6000. elektromos járművét, egy Fiat e-Scudót. A vállalat....
2025.12.08
A SEAT & CUPRA két belső előléptetést jelentett be, amelyek tovább erősítik a vállalat....
2025.12.08
A Magna elektromos autókat fog gyártani a kínai GAC gyártó számára grazi üzemében – ezt a gyártó....
2025.12.08
Biatorbágy közelében, Hegyeshalom felé nagy a torlódás - írja a Katasztrófavédelem. ..
2025.12.08
Ukrán oldalon fennálló áramszünet miatt szünetelt a határforgalom a nagyhódosi közúti....
2025.12.08
A pozsonyi rendőrség december 3-án, szerdán egy közlekedési szabályokból tartott elméleti vizsga....
2025.12.08
Közel 100 nappal első Forma–1-es futama előtt az Audi már ízelítőt adott abból, milyen lesz a márka....
2025.12.08
Magam sem gondoltam volna, de néhány apró kellemetlenségtől eltekintve meglepően gördülékenyen....