tramtrain

Vasútvillamos indul Szeged és Hódmezővásárhely között - tramtrain IV. rész

2021.01.20.

Magyarországon utoljára 1913-ban, Pécsett építettek villamospályát, ami 47 évig szolgálta a közlekedést. Hódmezővásárhely immár az ötödik magyar város, ahol lesz villamos, 2021 végén a központból 30 perc alatt lehet majd eljutni Szeged centrumába a tramtrain beruházásnak köszönhetően.

2020 december elején egy kis sárga munkavillamos tesztelte Hódmezővásárhelyen az új tramtrain pályát, a Szegedi Közlekedési Társaság járműve még nem saját lábán, hanem teherautón érkezett meg a megyeszékhely remízéből a próbaútra. Az alkalomból tartott sajtótájékoztatón kiderült, az elmúlt 100 évben Magyarországon hódmezővásárhelyi ez az első villamosberuházás, ami olyan városban létesült, ahol előtte nem volt ilyen kötöttpályás közlekedési forma. Utoljára 1913-ban, vagyis 107 évvel ezelőtt, Pécsett építettek villamospályát. Hódmezővásárhely immár az ötödik magyar város, ahol van, lesz villamosközlekedés. (Írásunk előző részét itt olvashatják.)
 
Az első villamos Hódmezővásárhelyen - próbajárat.
 
– A beruházás 2017-ben közmű-felújítással kezdődött, összesen 1,8 milliárd forint értékben – mondta a tramtrain Kálvin téri megállójában tartott sajtóeseményen Mucsi László. A projekt főtanácsadója hangsúlyozta 3850 méter vágány, 5 kitérő, 6 megálló épült. A tramtrain olyan jármű, amely alkalmas mind a városi, mind pedig a nagyvasúti közlekedésre. Az európai tapasztalatok alapján ez az az eszköz, amely „leveheti” az embereket nemcsak az autóbuszokról, de még a személyautókról is.
 
Megtudtuk, a tramtrain beruházás részeként 2400 négyzetméteren újították fel az aszfaltos járdát, 950 négyzetméteren pedig térköveztek. 28 ezer négyzetméter utat is felújítottak, 2600 négyzetméternyi területen az aszfaltos kerékpárút is megújulhatott, 650 négyzetméter bicikliút pedig térkövet kapott. A zöldítésre is hangsúlyt helyeztek, összesen 110 fát kellett kivágni, helyettük 460-at ültettek, ezen túl 13 ezer cserje, 13 ezer 400 évelő is a földbe került. A Népkertnél 50, a Nagyállomásnál 44 férőhelyes P+R parkolót létesítettek, a teljes nyomvonalon mintegy 900 kerékpártárolót is kihelyeznek.
 
Sajtótájékoztatón ismertették a részleteket. A képre kattinva próbajárat videó indul.
 
– Mivel az infrastruktúra már 95 százalékban elkészült, elérkezett az a pillanat, hogy járművel is kipróbáljuk – mondta a december eleji sajtótájékoztatón Kanda Imre. A beruházás főmérnöke, projektvezető-helyettese hangsúlyozta, ez a munkavillamos annyiban hasonlít a tramtrainhez, hogy képes dízel üzemmódban és 600 Voltos energiaellátással is közlekedni. – A kereke ugyanolyan profilú, mint amilyen az érkező járműveké lesz – emelte ki a szakember. A villamos szerdán dízel üzemmódban próbálta ki a pályát, a következő két napon pedig elektromosan. Tesztelték a teljes energiaellátást, a gépház finomhangolásait is. Kanda Imre elmondta, reményeik szerint január végén az első tramtrain prototípussal is találkozhatnak a vásárhelyiek.
 
A 12 szerelvényből 8 érkezik majd Vásárhelyre, de a további 4 opciós járművet is lehívta már a MÁV Start. A járművek 37 méter hosszúak, 70 tonnásak, mindegyikben 2 dízelmotor lesz, amik összteljesítménye 1000 lóerő, a két villanymotoré pedig 800 lóerő. A tervek szerint a műszaki átadás márciusban kezdődik, ezt követően jöhet a próbafutás, 2021 végén pedig már az utasok is használhatják a villamosvasutat. A tramtrain szerelvények nem „lábon” jönnek, Triesztig hajón utaznak utána pedig tréleren gördülnek Magyarországra – január vége felé érkezhet meg az első szállítmány.
 
Lázár János bejelentkezése a próbaútról.
 
– 15 évnyi munka végére tehetünk pontot, három szerelvény már lényegében elkészült, további öt gyártása rövidesen indul. Az első szállítása heteken belül megkezdődik, egy éven belül mind a nyolc itt lesz. A próbajáratok sok-sok ezer kilométeren keresztül utasok nélkül közlekednek majd, mert az európai kötöttpályás szabványok ezt írják elő. Úgy számolok, 2021 őszén-karácsonyán minden szegedi és vásárhelyi használhatja a villamost – mondta 2020. december közepén a Délmagyarországnak Lázár János. Az országgyűlési képviselő hozzátette, a megyeszékhely azzal is nyer, hogy 12 új szerelvénnyel gyarapodik a városi tömegközlekedés. Egy vásárhelyi pedig 30 perc alatt eljuthat majd a szegedi színházba. Dicsérte a konstruktív együttműködést a Szegedi Közlekedési Kft.-vel. – Terveink szerint csütörtökön, pénteken és szombaton egész éjszaka közlekedik majd a tramtrain – vázolta a jövő „bulijáratának” menetrendjét.
 
Valenciából Szentesre érkezett és már sínen van az első szerelvény.
 
– Csúcsidőben 20, azon kívül 30 perces lesz a követési idő, de lehetséges 10 perces sűrűség is hétköznap reggel Hódmezővásárhely felől. 43 perc lesz a menetidő a két végállomás között, az egyik város központjából a másikéba 31 perc alatt jut majd el az utas – hangzott el egy 2020. november végi podcast beszélgetésen, amelyen részt vett Majó-Petri Zoltán, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója, Németh Zoltán Ádám, a cég vasútbiztonsági vezetője és Biber Anett, a MÁV szóvivője is. De szót kapott Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezetője is. Németh Zoltán Ádámtól tudtuk meg, hogy már beceneve is van a járműnek: Vasvilla. A Szergejhez, Szilihez, Csörgőhöz, Bivalyhoz szokott fülnek, azaz a szakmának is egyszerre hangzott keménynek, megmosolyogtatónak és menőnek a tramtrain beceneve.
 
A beszélgetésből sok minden kiderült, köztük az is, hogy 3 zóna lesz, a hódmezővásárhelyi, az algyői és a szegedi, az utóbbi a teljesen villamosjegyes és bérletes lesz, mint eddig. Azt is megtudtuk, hogy mozdonyvezetőket képeznek tovább, illetve át villamosvezetőnek, a tramtrain irányításához ugyanis mindkét „jogosítvány” szükséges.
 
Belga teherkocsi alvázára épült a próbavillamos. A képre kattintva meghalgathatja a podcast beszélgetést.
 
– A 03-as munkagépet 1953-ban építették teherszállítási, pályafenntartási célra akkor még MIII néven Budapesten a Dózsa főműhelyben – írta az első Hódmezővásárhelyen közlekedő, még csak próbajáratnak számító villamosról az iho.hu. Érdekessége, hogy egy belga teherkocsi alvázára épült. Anno a feladata a szegedi Rókus vasútállomásról a villamoshálózaton át elérhető iparvágányok kiszolgálása volt, ehhez felszerelték a nagyvasúton használatos ütközőkkel és kapcsolószerkezettel is. A teherszállítások visszaszorulásával az MIII-as is munka nélkül maradt, de szerencsére megmentették, 2010-ben felújítást kapott Szegeden. Ekkor építettek be egy dízel aggregátort is, így felsővezeték nélküli szakaszokon is tud mozogni a gép, nemcsak 600 volt alatt. Új jelölést is kapott a mozdony: azóta 03-as néven vesz részt a szegedi pályakarbantartási munkákban, illetve mozgatja a szerelvényeket a műhelyek között. De szokott havat lapátolni, sínt köszörülni, gyomot irtani is. Írásunk előző részét itt olvashatják.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.02.28
Egy 18 éves lány életét vesztette egy szánkóbalesetben vasárnap Ausztriában, a liezeni kerületben,....
2021.02.28
25 éve léteznek, még ma sem széria. Érdekes működési elvük most egyszerűen! ..
2021.02.28
Mileta Miloradovic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.02.28
Az észt versenyző az első szakasztól az utolsóig dominált a havas versenyen, de a világbajnoki....
2021.02.28
Nem csak a Trabant, hanem időnként a Simson  motor is bekerül a rendőrségi hírekbe Németországban.....
2021.02.28
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Slamasztika. ..
2021.02.28
Korábban mi irányítottunk, így nem kellett ezzel számolnunk, de mi lesz a mozgásváltozás okozta....
2021.02.28
Hétfőtől negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM)....
2021.02.28
A flottakezelésben piacvezető LeasePlan új kereskedelmi igazgató kinevezésével indította a 2021-es....
2021.02.28
A tavaly ősztől már Magyarországon is rendelhető, és most tavasszal a hazai márkakereskedésekbe is....