FAW
Az orosz-kínai projekt az első percektől kezdve viszontagságos volt. Az első a Lada X-Cross 5 június közepén gördült ki nagy csinnadrattával a Nissan által egy rubelért cserében hátrahagyott szentpétervári üzemből. Az autó valójában a kínai FAW Bestune T77 SUV szakasztott mása. Amikor közvetlenül a sorozatgyártás megkezdése előtt bemutatták a szentpétervári nemzetközi gazdasági fórumon, külsőleg csak a logóban különbözött a kínai autótól, a szaksajtó megrökönyödésére még a kormánykeréken is meghagyták a Bestune emblémáját.
Az orosz szaksajtó azonban augusztus végén, két és fél hónappal a sorozatgyártás megkezdése után megszellőztette, hogy licenc híján egyetlen X-Crosst se tudnak eladni, és az elkészült autók a szentpétervári gyár területén vesztegelnek.
A modell vesszőfutása szemlátomást folytatódik. A történetében újabb csavar az, hogy az AvtoVAZ időközben felkerült az amerikai és európai uniós szankciós listára, a FAW számára pedig nem kis kockázatot jelentene, ha zöld utat adna az értékesítésnek. Az AvtoVAZ helyzete nem könnyű: az ország legnagyobb autóipari vállalalatának arcvesztés és anyagi veszteség nélkül kell kievickélnie ebből a visszás szituációjából, miközben amúgy is számos, igen súlyos gonddal küzd, kezdve az alkatrészhiánytól egészen a munkaerődeficitig.
Autópiaci szakértők szerint ötven százalékosnál kisebb az esélye annak, hogy a Lada X-Cross 5-öt a piacra dobják ezzel a márkanévvel. Ez ellen szól a FAW által elindított reklámkampány is, amely a Bestune T77-et népszerűsíti Oroszországban. Amennyiben ugyanis az autó Lada logójával jelenne meg, a szankciók elkerülése végett a FAW-nak le kéne vennie a saját logóval ellátott modelljét oroszországi termékpalettájáról. Márpedig az év első három negyedévében a kínai márka pont ebből az autóból adott el a legtöbbet az országban, az összes értékesített személygépkocsi negyven százaléka a Bestune T77 volt.
Az együttműködés folytatásával FAW ráadásul azt kockáztatja, hogy csökkennek az eladásai más külpiacain, ami igen nagy érvágás lenne számára, sokkal nagyobb, mint az együttműködés megszakítása az AvtoVAZ-zal. A FAW az egyik legnagyobb kínai autógyártó, és érdekeltségi körébe tartozik egész Délkelet-Ázsia, beleértve a 275 millió lakosú Indonéziát, illetve Malajziát, Vietnamot és más térségbeli országokat, ahol erős az Egyesült Államok politikai befolyása – hívta fel a figyelmet a gazeta.ru-nak nyilatkozva Szergej Burgazliev autópiaci szakértő, aki szerint az orosz piac miatt senki se kockáztatná az eladásait ebben a térségben.
Burgazlijev nem zárja ki, hogy a már legyártott autókat mégis piacra dobják valahogyan Lada emblémával, de nagy kérdés, hogy ki ad érte pénzt a helyzet ismeretében, a kínai gyártó garanciája és szervizelése híján úgy, hogy a szankciós nyomás miatt veszélyben van az együttműködés a kínai donorvállalattal.