járműtörténelem

Végsebesség anno – pénzreváltott világcsúcsok 3. rész

2017.03.09.

Históriánk ebben a részében elérjük a 200 km/órás sebességet. Noha csak az 1900-es évek elejét írjuk, a sebesség már átlépte a 100 km/órás lélektani határt is. A kis és nagy gyártók hamar rájönnek arra, hogy a rekordok beállítása több mint szakmai siker, a versenyautók technikái - csak úgy, mint ma - beszivárognak a sorozatgyártásba.

Egyre-másra kelnek éltere - a kezdeteket az első részben elolvashatják itt - kis műhelyek fenevadjai, és veszik fel a kesztyűt a nagy gyártókkal. Ádáz harc - így lépik át a 100 km/órát olvasd el a második részben - folyik a sebességi csúcsok beállításáért, hiszen a dicsőség mellett pénzt is jelent a szakmai siker. Az iram akkora, hogy - egy-két kivételtől eltekintve - szinte hónapról-hónapra változik a rangsor a rekordok tabelláján. Azonban hamar bebizonyosodik az is, hogy a pillanatnyi siker kevés már a győzelemhez, így egyre nagyobb hangsúlyt kap a megbízhatóság is. Elindul a hosszú távú versenyek történelme. Mielőtt azonban ez kerülne a középpontba meg kell emlékeznünk egy olyan modellről, aminek neve egybeforr a sebességgel.

Napier: 168,4 km/h

A Napier volt az első autó, ami meghaladta a 100 mph-s azaz a 168 km/órás sebességet, ezzel pedig egésze 1930-as évekig csúcstartó volt. Később a Lion aero motort számos modell megkapta, egyikőjük 1939 és 1964 között végig rekordtartó maradt. 

Ahogy korábban is írtuk a megbízhatóság is egyre fontosabb szerepet kezdett játszani, már nem csak a végsebesség, hanem az átlagsebesség is ugyan olyan értékes paraméter lett, mint a csúcsteljesítmény.

Peerless: 62, 3 km/h

A Peerless 1905.március 6-án csatlakozott a rekordfelállítók táborába, amikor Charles Wridgway az 1000 mérföldes távot 21:50:01 alatt tette meg, átlag 62,3  km/órás sebességgel a new york-i Brighton Beachen. Azonban a Peerless csak két hónapig örülhetett a sikernek. A 18 éves Guy Vaughn egy 40 lóerős Decauville-t vezetve új rekordot döntött 23:33:20 idővel.

Pope-Toledo: 55,5 km/óra

Az első 24 órás verseny 1905. júliusában tartották az ohioi Columbusban. A versenyt a Soules testvérek nyerték egy Pope-Toledoval, a 828, 5 mérföldes távot 34,5 mph átlagsebességgel tették meg. A 24 órás rekordra irányuló kísérletet az Indianapolis Automobile Racing Association rendezte. Két National kezdte meg a 24 órát, az időjárási körülmények miatt a két sofőrnek szemüveg nélkül kellett vezetnie, az 1000 mérföldes utat 21:58:00 idővel tették meg.

Pierce Great Arrow

A Pierce-Arrow volt az egyik legrangosabb amerikai gyártók egyike ebben az időszakban, amikor hatalmas távolságokat gyorsan tudtak legyőzni. A cég a teljesítmény és a megbízhatóság jegyében híresült el, a hírnevét pedig tovább öregbítette, mikor a Pierce Great Arrow megnyerte a híres Glidden Tourt öt egymás utáni évben (1905-1909). Az első 1350 mérföldes tour valójában 1904-ben volt. Bár az útvonalakat változtatták a későbbiekben, Amerikában ez számított a végső tesztnek a megbízhatóság és gyorsaság terén, hatalmas érdeklődést keltve az újságírók köreiben. 

Mercedes

1905-re a sebességrekordokat felállító versenyautók utcai autókká kezdtek változni, azoknak, akiknek nem számított a pénz, a Mercedes és a Panhard tűnt a legideálisabb választásnak. Az autók történetében elérték a lehetséges maximumot. Az 10,6 literes, 50 lóerős Panhard & Levassor Q Modellt a 60 lóerős Mercedes versenytársának tervezték. Akkoriban ez a két autó számított a piacon kapható legdrágább modelleknek. Összesen 79 Panhard& Levassort építettek. A két kocsi számított a kategórián belül a krémnek, a megfelelő körülmények között 60 mph sebességgel is képesek voltak haladni.

Ebben az időben gőzenergiával hajtott járművek is megírják hattyúdalukat. Fred Marriot  hajtott autó ugyan parádés 205, 44 km/órás sebességet ér el, azonban, mind a pilóta, mint pedig a gyártócég élete tragikus véget ér.

Blitzen-Benz

A rekordkísérletek olyan sűrűn történtek ekkoriban, hogy nehéz nyomon követni őket. Az első 200 km/órás álomhatárt Victor Hémery 1909-ben Brooklands-ben állította fel egy átépített 21, 5 literes 197 lóerős Blitzen-Benz autóval.  

Az tisztán látszott, hogy a nagy teljesítményt csak a nagy hengerűrtartalommal tudtak elérni. Később ez autóipar fejlődésével mérséklődött, de a V8, V12 motorok továbbra is uralkodók voltak. A sok gyártói fúzió mellett megjelentek a ma ismert márkák, a már korábban említett Mercedes-Benz, A Peugeot, Renault, Vauxhall,  vagy a Talbot. Noha érdemeik soha el nem múlóak, sok esetben még sem ők voltak a legeredményesebbek. Ott volt például a Sunbeam, ami egyetlen olyan autó, mely egyszerre volt sikeres a Grand Prix versenyeken és a közúton is.

Sunbeam

 

A márka egyébként olyan sikeres volt, hogy 1913.októberében az együléses, 4,5 literes, 6 hengeres autója átlag 90 mph sebességet ért el 1000 mérföldön Brooklandsben. Még ugyanabban az évben gurult ki az első olyan autó, aminek V12-es motorja volt. Minden egyes versennyel a Sunbeam bizonyította, hogy van benne potenciál. 1913 végére minden sebességrekordot a Sunbeam tartott.
 
 
A két évtized "papírra vetett" terjedelem ellenére is csak szösszenetnek tűnik az az autógyártás ezen időszakának összefoglalása. Az jól érzékelhető, hogy hihetetlen fejlődést ért el az iparág ebben a húsz évben, ennek talán egyik legékesebb példája, Packard és a Cadillac a luxus autógyártás két legfontosabb szereplője. 1915-ben a Cadillac bemutatta a V8-ast, a Packard pedig az első V12-est, ami óriási fejlődést mutat, hiszen 20 év kellett ahhoz, hogy az egy hengertől eljussanak a 12 hengerig. A sebességmámor azonban nem csak az autóipart érinette meg, hanem a járműgyártás többi szereplőjét is, ami később szintén megér majd egy misét.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....