busz
A szerző felvételei
Nem annyira a beszédek, mint inkább az eseményre összeállított kollekció miatt lett igazán kimagasló az evopro rendezvény, ahol a cégcsoport elnök-tulajdonosa, Mészáros Csaba az Innovatív és környezetbarát városi járműcsalád fejlesztéséről adott tájékoztatást. Szó volt a magyar tulajdonú mérnöki szolgáltató evopro stratégiájáról, és persze a hazai buszgyártás helyzetéről. Az egykori buszbirodalom export parkolójában egymás mellett állt a csodálatosan felújított MÁVAG TR5-ös busz, a 620-as Ikarus és a legendás farmotoros 55-ös.
Adóban visszajönne negyven százalék
A közbeszerzésekről szólva elhangzott, hogy az eddig meghirdetett két hazai elektromos-busz-tenderen először a busz előírt szélessége, hosszúsága, illetve az ajtók elhelyezkedése miatt nem indulhattak. A harmadik közbeszerzésen már nem volt ilyen probléma, viszont most sem a a villamoshajtású kompozit busz lett a befutó, mert a BKV kínai modellt választott. Pedig nemcsak a magyar gyártó nyerne, ha őket választanák. Az már korábbi szakmai számításokból is kiderült és Mészáros Csaba is alátámasztotta, hogy még akkor is előnyösebb hazai gyártású buszt vennie a közlekedési vállalatoknak, ha ugyanannyiba kerül, mint a külföldi, mert a végső elszámolásban 40 százalékkal olcsóbb lesz, hiszen a gyártó cég adókat és járulékokat fizet, vagyis jelentős bevétel jut a költségvetésnek.
Visszefizették a támogatást
Mint arról már beszámoltunk, a gazdaságfejlesztési operatív program keretében 675,1 millió forint uniós támogatással, 1 milliárd 360 millió forintból innovatív környezetbarát városi járműcsaládot fejlesztett ki az Evopro, és ahogy Mészáros Csaba a rendezvényen elmondta: az eddigi támogatást már adóban visszafizették. Az Evopro csoport már képesek arra, hogy 2025-ig a tömegközlekedés feléhez legyártsa az elektromos, kompozit szerkezetű autóbuszokat.
Gyors-töltés villanybuszoknak is
A cégcsoport elnöke szerint a villamoshajtásé a jövő, ezért is készítettek több környezetbarát technológiájú buszt. Számításaik alapján az eddig 75 elektromos töltővel lefedhető a Magyarország és további 75 létesítésével már olyan sűrű lesz a hálózat, hogy minden 20-30 kilométerre jut egy. Az új szuper-dokkolónál fél óra alatt lehet feltölteni 80 százalékosan a jármű akkumulátorait, a városokban pedig az Evopro által kifejlesztett berendezésekkel négy óra alatt lehet száz százalékosan feltölteni a buszok telepeit.
Kész a felsővezetékes változat is
A környezetbarát buszgyártásban élen járó Evopro csoport kompozit szerkezetű és modulokból összerakható buszcsaládja iránt egyre nagyobb a nemzetközi érdeklődés, ennek is köszönhetően a cégcsoport 2014-ben 2,7 milliárd forint árbevételt ért el, aminek döntő forrása a mérnöki tudás.
A projekt keretében egy gázhajtású buszt, egy felsővezeték nélkül is közlekedni képes trolibuszt, valamint immár egy második - továbbfejlesztett - elektromos hajtású buszt fejlesztettek ki. A rendszer része a saját konstrukciójú töltő, mindezt Bodnár Balázs, a cég ügyvezető igazgatója ismertette.
Támogatás az innovációnak
Az eseményen részt vett a Nemzetgazdasági Minisztérium európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára is, Rákossy Balázs elmondta, hogy a 2014-2020 közötti uniós költségvetési időszakra jutó támogatásokra 2017 nyaráig írják ki a pályázatokat. Ebből a gazdaságfejlesztő GINOP 2700 milliárd, míg a kutatás-fejlesztés 750 milliárd forinttal részesedik, utóbbi célja nemzetközi piacon is sikeres innovatív technológiák és terméke támogatása.
A Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint 2050-re az új autók 65 százaléka - részben vagy teljesen - elektromos hajtású lesz, ennek elérést a magyar kormány is ösztönzi, ám ehhez ki kell építeni az infrastruktúrát is, ezért a következő években aktív iparpolitikával és az újraiparosítás folytatásával támogatja a gazdaság növekedését. Kiemelten fontos a kutatás-fejlesztés és az innováció is.
JAP-001
Ahogy a korábbi modellek, úgy a legújabb Modulo busz is JAP 001-es rendszámot viselte, a három betű a Jedlik Ányos programra utal. Ennek keretében több kedvezményre számíthatnak a villamos hajtású autók üzemeltetői. Az elektromobilitás elterjesztésére létrehozott Jedlik Ányos Klaszter a közeljövőben nyújtja be törvénymódosító javaslatait, melyek között szerepel adókedvezmény, buszsávhasználat engedélyezése, ingyenes parkolás a töltőhelyeken és felmentés a dugódíjtól. A cél, hogy 2020-ig – az uniós irányelvekben megfogalmazott céloknak megfelelve – Magyarországon a forgalomban lévő autók mintegy másfél százaléka elektromos hajtású jármű legyen, ez a jelenlegi hárommilliós személygépkocsipark esetében 45 ezer villanyautót jelentene.
Piaci körkép
Kontinentálisan dinamikus nőnek a villanyautó-eladások: az első fél évben regisztrált 43 ezer villanyautó 57 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Ugyancsak a JATO Dynamics adataiból lehet megtudni, hogy a magyar piacon négy év alatt 250 villanyautót értékesítettek. 2015 nyolc hónapjában 6 Tesla és 20 Nissan Leaf villanyautót helyeztek forgalomba Magyarországon. A BMW harminchárom i3-assal és négy i8-assal piacvezető az elektromos/plug-in hibrideknél.
Prognózis
Az PwC Magyarország előrejelzése szerint 2023-ra több mint 55 ezer villanyautó fut majd a magyar utakon, de pozitívabb forgatókönyv szerint, ez a szám akár a 80 ezret is elérheti. Az Európai Elektromobilitás Szövetség főtitkára, Bert Wittkamp szerint az akkumulátorok árának húszszázalékos növekedése és az elektromos hajtású járművek hatótávolságának növekedése egyre használhatóbbá és elérhetőbbé teszi a villanyautókat, miközben a választék is gyorsan bővül.