innováció

Virtuális sofőrképző

2018.12.06.

A kifinomult, fejlett vezetői asszisztencia funkciók és az automata vezetés egyik alapvető kiindulási pontja a teljes közlekedési helyzet pontos felmérése és részletes megértése.

Ahhoz, hogy az önvezetőautók átvehessék a sofőrtől az irányítást, a járműveknek az összes közúti szereplő cselekvését tudniuk kell értelmezni, hogy a különféle közlekedési helyzetekben mindig jó döntést hozhassanak. Ezekre a feladatokra a mély gépi tanulási módszerek tanulási algoritmusai kiválóan alkalmasak.A Continental egy olyan számítógépes látási platformot mutatott be, amely Mesterséges Intelligenciát (AI), neurális hálózatokat és gépi tanulást használ a fejlett szenzor technológiák további fejlesztésére. A Continental ötödik generációs multifunkcionális kamerája, amelynek sorozatgyártása 2020-ban kezdődik, a neurális hálózatok mellett hagyományos számítógépes látási folyamatokat alkalmaz. A rendelkezésre álló hardver függvényében ezek méretre szabhatóak és finomíthatóak, az intelligens algoritmusok pedig segítenek jobban megérteni a helyzeteket, többek között a gyalogosok szándékának és gesztusainak kategorizálásával.

„A mesterséges intelligencia óriási szerepet játszik az emberi feladatok átvételében. Az AI szoftver segítségével a jármű képes értelmezni még a bonyolult és előre nem látható közlekedési helyzeteket is – ez most már nem arról szól, hogy mi van előttünk, hanem, hogy mi lehet előttünk” – mondta el Karl Haupt, a Continental ADAS üzletágának elnökhelyettese. „Az AI egy kulcstechnológia az automata vezetés szempontjából, része az autóipar jövőjének”. Ahogy mi is az érzékszerveinkkel mérjük fel a környezetet, az intelligenciánkkal dolgozzuk fel ezeket az információkat, hozunk döntéseket és a kezünk és lábunk segítségével működtetjük az autókat, az automata járműveknek is képesnek kell lenniük erre, azaz legalább olyan képességekkel kell rendelkezniük, mint az embereknek.

A helyzet-megértés és a kontextuális tudás fejlesztése

A mesterséges intelligencia új lehetőségeket nyit a számítógépes látási platformok előtt: például az AI képes felismerni az embereket, és értelmezni a szándékaikat és gesztusaikat. A Continental az AI segítségével emberi erővel ruházza fel a járműveket. „Az autónak olyan intelligensnek kell lennie, hogy megértse a sofőrt és a környezetet is” – mondta Robert Thiel, a MachineLearning and Test Data menedzsment vezetője. Nézzünk erre egy példát: az automata vezetői rendszereknél a szabályalapú algoritmus csak akkor aktiválódik, ha a gyalogos ténylegesen lelép az úttestre. Az AI algoritmusok azonban előre pontosan meg tudják határozni egy közeledő gyalogos szándékát. Ebből a szempontból úgy tekinthetünk rájuk, mint nagyon tapasztalt sofőrökre, akik ösztönösen felismerik a lehetséges kritikus helyzeteket, és felkészülnek az időben történő fékezésre. Ez nem szól másról, mint a helyzet teljeskörű megértéséről, amellyela jövőt előre jelezhetjük, és annak megfelelően cselekedhetünk.

Mély gépi tanulás, a virtuális sofőrképző iskola

Ahogy az embereknek, az AI rendszereknek is el kell sajátítaniuk új készségeket: az emberek a járművezető iskolában, az AI rendszerek pedig „ellenőrzött tanulási folyamatok” során. Ehhez olyan szoftverre van szükség, amely óriási mennyiségű adatot képes elemezni, levezetni a beavatkozás sikeres és sikertelen stratégiáit, majd később mindezt a tudást alkalmazni a járművekben. Az algoritmusok alapvető képességét a tanulás iránt folyamatosan fejlesztik. A fejlett vezetői asszisztencia rendszerek esetében például a valós vezetési helyzetekből származó, rögzített radar és kamera jelek is megfelelőekaz ilyen típusú tanuláshoz. Ez az óriási adatbázis kulcsfontosságú az AI továbbfejlesztésére a Continentalnál. A cég például szintén mesterséges intelligenciára támaszkodik azoknál a termékfejlesztési részlegeknél is, ahol rendkívül összetett feladatok zajlanak, mintpéldául a gyalogosok felismerésének fejlesztése, hogy az óriási adathalmazból megtanulhatóak legyenek a konkrét paraméterek. Ehhez egy olyan rendszerre van szükség, amely a bevitt adatokat – például a gyalogos felismeréshez használt kamera képének több millió pixelét – képes kombinálni és paraméterezni. A második lépésben pedig a rendszernek rá kell tudnia keresni a paraméterek összes lehetséges kombinációjára, a helyzet megoldása érdekében.

A technológiai cég hamarosan megkezdi a sorozatgyártását ennek az ötödik generációs kamerával ellátott rendszernek, bár már az eggyel korábbi generációban is alkalmaztak mély tanulási eszközöket. Az ezen alapuló módszerek hozzájárulnak ahhoz, hogy ezt a rendkívüli mértékű bonyolultságot különböző szinteken érthessünk meg – a jármű környezetének monitoringjától kezdve a vezetési stratégia megtervezésén át a jármű tényleges irányításáig. A mély tanulási módszerek emellett méretre szabhatóak, ami azt jelenti, hogy a több adat és a nagyobb számítási teljesítmény még erőteljesebb rendszert eredményez.

A Continental globális AI tevékenységének kiterjesztése

2015-ben aContinentallétrehozott egy központi fejlesztés előkészítő részleget, a mesterséges intelligenciára fókuszáló különféle kutatási aktivitások összehangolására. A technológiai cég az NVIDIA Baidu mellett számos kutatóintézettel dolgozik együtt ezen a területen, mint például az Oxfordi Egyetem, a Darmstadti Műszaki Egyetem vagy a Madrasi Műszaki Egyetem (India).

2018 májusában a ContinentalADAS üzletága Budapesten nyitott egy kompetencia központot a mély gépi tanulás fejlesztésére. 2018 végére a technológiai cég több mint 400 mérnököt és AI szakembert alkalmaz a világon, a mesterséges intelligencia területéhez kapcsolódó termék- és folyamatfejlesztésekhez pedig további tehetségeket keres.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....