autósport
Ringen kívül indul egymás ellen két tapasztalt autóversenyző, így már egyre több a jelentkező az FIA elnöki posztjára, a Jean Todtot követő és 2021-ben megválasztott Mohammed ben-Szulajem helyére.
A pilóták által is sokat kritizált 63 éves emírségi sportvezető a Nemzetközi Autószövetség (FIA) szabályzata szerint még újra megválasztható lenne, de helyzete már annyira ingatag, hogy nem jelölteti magát a következő választáson. Ő harcolt sokáig az Andretti-Cadillac csapat Forma 1-es belépése ellen és állandóan házmesterként fegyelmezte a pilóták beszédét.
Az elnöki posztra esélyesek között van az F1-es AMG Mercedes csapat főnök Toto Wolff felesége, Susie Wolff, aki férjéhez hasonlóan korábban autóversenyzett, majd a női pilóták sorozatát menedzselte. Emiatt azzal is vádolták, hogy férjétől bennfentes információkhoz jutott.
Susie Wolff
A legújabb jelentkező a 2x ralivilágbajnok és 4x Dakar győztes Carlos Sainz senior, az F1-es Williams csapat pilótájának édesapja, aki nemcsak sikeres, de elismert és tisztelt szakember az autósport világában. Nem véletlenül kereste meg több csapatfőnök és pilóta azzal, hogy támogatnák őt december 12-i elnökválasztáson, Taskentben.
Carlos Sainz és váltótársa Laia Sanz villanyautós Extreme E Odyssey sorozatban
Miközben az ifjabbik és idősebbik Sainz is sikeres autóversenyző, Susie Wolff karrierjében egyetlen győzelem sem szerepel: 2022-től indult a Brit Forma 3-ban, majd a Formula Renault sorozatban, a 2006-12-es szezonokban 73-szor állt rajthoz Mercedesszel a DTM szériában, legjobb eredménye egy 13-ik helyezés volt.
Susie Wolff 2014. májusában a Forma 1-es Williams csapatnál kapott tesztlehetőséget. 2016-ban Wolff a Channel 4 tv-nek tudósított Formula–1-es futamokról. 2018-tól a Formula E sorozat Venturi Racing csapatának vezetőjeként, majd vezérigazgatójaként dolgozott 2022. augusztusig.
A 45 éves Lady Wolf jelenleg az F1 Akadémia ügyvezető igazgatója: Toto egy velencei hajón kérte meg a kezét, majd 2011-ben Caprin házasodtak össze, 2017-ben született fiuk, Jack, akivel Monacóban élnek.
Az FIA elnökválasztás apropóján érdemes visszanézni a női mezőnyt, melyben még az is megtörtént, hogy a 2018-as gyorsasági motoros világbajnokságot a spanyol Ana Carrasco nyerte, nem is akármilyen csatában, Magny-Cours-ban, ahol a Supersport 300-as kategória utolsó futamának utolsó kanyarjában dőlt el a cím sorsa. Szóval két kerékéken már ünnepelhetünk női világbajnokot, de az autóknál erre még várni kell.
Annyi biztos, hogy több szerencsétlen és tragikus kísérlet után 2019-ben elindul az FIA által meghirdetett Formula W, vagyis woman bajnokság, melynek autói már ismertek a Forma 3-ból.
A David Coulthard által támogatott szériában évente másfélmillió dollárnyi összeget osztanak szét a mezőnyben, melyben nem a szponzoráció mértéke, hanem a tehetség, pontosabban a válogató teszteken elért eredmény számít. A hatfordulós W-sorozat Hockenheimben indult, volt futam Zolderben, Assenben és Brands Hatchben.
Nem túl hosszú a női autóversenyzők névsora, pedig jó néhányan már bizonyították tehetségüket.
Genevra Delphine Mudge
A francia Michéle Mouton Audi Quattroval alig maradt le az 1982-es ralivilágbajnoki címről, a német Jutta Kleinschmidt 2001-ben gyári Mitsubishi Pajeróval megnyerte a Dakart, Danica Patrick pedig az Indycar-sorozatban lett első a 300 mérföldes futamon, Motegiben.
Bús Edina 2011-ben, majd következő évben megnyerte a Lotus Ladies Cup bajnokságot, 2013-ban pedig a BFR Driver Academy Kupát és az I. Synergon kupát.
A magyar lányok közül kiemelkedik az Audi R8-assal versenyző Keszthelyi Vivienne, aki suzukis „repülőbalesete” után sem ijedt meg, sőt, után Audi TT-vel is sikeres volt, 2016-ban tíz győzelemmel és két második helyezéssel megnyerte a 2000 cm3-es túraautó-kategória abszolút országos bajnoki címét, rövid-, és hosszútávon is.
A sportág úttörője a nápolyi születésű Maria Teresa de Filippis, aki 1958-ban lovaglás után állt rajthoz Maseratival Monacóban, majd még két futamon Porschével: a Belga GP-t kétkörös hátránnyal fejezte be, ezután kiszállt a Forma 1-ből. A következő nő az olasz Lella Lombardi az 1975-ös Dél-Afrikai Nagydíjon mutatkozott be.
A Forma-1-ben próbálkozott még 1992-ben az olasz Giovanna Amati, a spanyol Maria de Villota tesztelt a Marussiánál, ám a bokszutcában kamionplatónak ütközött és súlyos fejsérülést szenvedett, a baleset következményeként 2013-ban elhunyt.
A villanyautós Extreme E Odyssey sorozat mind a tíz csapatának autóit kötelezően felváltva vezetik vegyes párosok, a világ legelhagyottabb helyein rendezett futamokon részt vett a Dakar győztes Juta Kleinschmidt, a többszörös ausztrál ralibajnok Molly Taylor, a tizenháromszoros Trial- és ötszörös Enduro-világbajnok Laia Sanz, aki Carlos Sainz váltótársaként versenyzett az Extreme E szériában.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!