Magyar Suzuki

Vízen is csúcsmodellel hasít a Suzuki

2017.12.06.

Igaza van a japán márka vezetőinek, sajnos Magyarországnak nincs tengere, de azért az is jó lenne, ha azt is tudnánk a Suzukiról, hogy jóval több mint autógyártó.

 

Messziről indult                                                                              Suzuki Suzulight, 1955

A vitorlásvizsgás és búvárkodó kommunikációs vezető szerint vannak csodálatos vizek itthon is, a hegyvidékkel és dombokkal körülölelt magyar tenger gyönyörű vidék. Ruska Viktória azt is elmondta balatoni élményeiről, hogy bár a tavon tilos a motorcsónakozás, de viharos időben sokszor kell menteni, sőt, olykor szélcsendben is segítség a belsőégésű motor, mely képes biztonságos öbölbe vinni a hajót és személyzetét. Napjainkban a folyókon is egyre több a Suzuki által gyártott csónakmotor, miközben a magyar tervezésű és építésű hajtótestek meghódították a világot. Ahogy a japán márka, mely 1965-ben mutatta be első vizes termékét, de a történet már közel százéves.

Yaramaika, a vállalkozó szellem

A japán márka kevéssé ismert profilját mutatta be Abe Yoshinobu vezérigazgató, aki magyarul köszöntötte a meghívottakat, majd az esztergomi gyár munkatársa, Juris András tolmácsolásával beszélt a márka történetéről. Az elsődlegesen esztergomi autóiról ismert Suzuki nem csak 4 keréken sikeres, sőt, motorkerékpárjai és csónakmotorjai mellett már a világűrbe készül Holdjárművével. És a 4x4-es Vitarának köszönhetően immár harmincéves tereptapasztalata van a márkának, mely jövőre kimerészkedik a Föld légteréből.

A Google Lunar XPRIZE technológia versenyen egyetlen japán csapatként vesz részt a Suzuki által támogatott Hakuto, melynek partnere a TeamIndus, mely majd célba juttatja a holdjárót. A hordozórakétát december 28-án lövik fel az indiai Satish Dhawan űrközpontból. De egyelőre maradjunk a földön, pontosabban szálljunk vízre.

A japán Enshu régióban alapított Suzuki 62 652 dolgozóból álló kollektíváját napjainkban is a japán Yaramaika jellemzi, ez annyit tesz: Csináljuk! Kíséreljük meg!

Pedálos textilgépekkel indult                                                                  A szerző felvételei

A Tokió és Oszaka között fekvő, természeti kincsekben gazdag Ensu régió fejlődését fekvése is segítette, mert mindig is Japán fontos kereskedelmi útvonala vezetett arra, így nem véletlen, hogy ipari szempontból is jelentőssé vált. Itt alakultak ki a később legsikeresebb szigetországi járműgyártók, de nem elhanyagolható sok más ágazata sem. Ebben a régióban született a Honda, a Toyota és a Suzuki, meg a hangszereiről híressé vált Kawai, valamint Yamaha.

A Mitshio Suzuki által 1909-ben alapított cég 1920-ban pedálos szövőszékekkel indult, ekkor már hasonló textilipari gépeket gyártott a Toyota, ám gépein csak egyszínű agyagok készülhettek. A Toyota monochrom technikáját előzte meg a fehér, kék és piros textilek gyártására is alkalmas Suzuki, melynek jelvénye is ezekből a színekből állt össze.

Minőségi bumeráng

Megbízható szövőgépeiket ritkán kellett cserélni, így egyre kevesebb kellett, a gyártók nem tudták kihasználni kapacitásaikat, vagyis a minőség visszaütött, tehát profilt kellett váltaniuk. Áttértek a kétkerekűekre, amiket már a világháború előtt is terveztek. Az anyaghiány miatt békeidőben sem volt könnyű az újraindulás. A segédmotoros Power Free kerékpárból csak néhány készült, az első nagyobb motorkerékpárt, a 125 köbcentiméterest 1952-ben gyártotta a Suzuki, mely a második elnök, Sunzo Suzuki irányításával három évvel később bemutatta első autóját. A Suzulight az első FWD, vagyis orrmotoros és elsőkerék-hajtású japán autó volt. Ezzel megindult a Suzuki kettő-, és négykerekű menetelése. Az Enshu régióban működött még a Kawai és Yamaha hangszergyártó: mindkettő felvették profiljába a kétkerekűeket, így a hangvilla már nem csak zongorákat, hanem motorkerékpárokat is fémjelzett.

Vízre szállás

A japánok étkezésének fontos része az alga, melynek Hamana-tavi nagyüzemi betakarításához konstruált csónakmotort a Suzuki, így a márka életében igazi vízválasztó lett az új termék. 1965-ben mutatta be a D55-ös kül-motort: a kétütemű egyhengeres teljesítménye 5,5 lóerő volt, ami akkoriban igen komolynak számított ebben a kategóriában. Az első után 2014-ig több mint hárommillió csónakmotort gyártott Japánban és Thaiföldön a Suzuki, melynek tudását szabadalmak sora és nyolc szakmai trófea fémjelzi.

Csúcsmodellel tarolnak a vizen is

A motorcsónak krónika legújabb fejezete igazi csúcsmodell: a budapesti Kopaszi gátnál bemutatott DF350A 350 lóerős V6-os már elnyerte az IBEX nemzetközi hajóépítő kiállítás és konferencia innovációs díját. Nem véletlenül, mert nagyobb teljesítményre képes, mint a vetélytársak V8 hengeresei, miközben egyedülálló iránystabilitást biztosít a hajónak. A Suzuki Motor Corporation friss fejlesztése a Suzuki Diagnostic System Mobile (SDSM): az ingyenes okostelefon-alkalmazással a felhasználók költséghatékonyan, gyorsan és egyszerűen lekérdezhetik a hajómotorok adatait, így ha bármi gondjuk adódna, a szakszerviz is felkészülten, megfelelő szerszámokkal és alkatrészekkel érkezik a javításra, karbantartásra.

Magyar kapcsolat

A további fejlesztések érdekében a Magyar Suzuki Zrt. stratégiai partneri megállapodást kötött az egyedi innovációs megoldásairól ismert magyar Flaar Mérnöki Tervező és Szolgáltató Kft.-vel, a cég eddig a legtöbb díjat nyerte el a Budapest Boat Show Újdonság pályázatán. A partnerség keretében a Flaar többek között mérnöki háttérrel támogatja a Suzukit, illetve a tendereken és kiállításokon együtt vesznek részt.

A BME polimertechnikai tanszékén doktorált Mezei Zoltán, a 2006-ban alapított Flaar vezetője elmondta, hogy 10 eddigi tervük alapján 6 típusból összesen 60 hajó már megépült, folyamatban a 7-ik típusszéria bevezetése. Egyik hajójukat a 2018-as nagydíjra jelölték és referenciájuk még a többszörös győztes Litkey Farkas, valamint Fa Nándor hajója is. A 40 lóerős kül-motorokhoz konstruált 5.3 típus hajótestjük vegyszerálló és a száraz vákumos technológiának köszönhetően nagyobb szilárdságú. Dr. Mezei Zoltán az Autószektornak azt is elmondta, hogy cégük sikerének titka a jól képzett mérnökcsapat, és kollektívát motiválja a kis szériás, többnyire manufaktúrás gyártás is.

Régiós központ

Tóth Péter értékesítési igazgatója szerint a hajómotor üzletág kiemelkedő teljesítményének köszönhetően a Magyar Suzuki Zrt. ősztől regionális szerepet is betölt a közép-kelet-európai térségben, mivel idén már hazánkból irányítják az Észtországba, Lettországba, Litvánia, Fehéroroszországba, Csehországba, Szlovákiába, Romániába, Szerbiába, Bulgáriába és Albániába irányuló üzleti és kereskedelmi tevékenységeket. A belföldi tenderek keretében a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányságnak idén új hajómotor flottát szállítottak, és együttműködnek a Polgárőrséggel, valamint a BAHART-tal.

Magyar piacon

Itthon 1999-ben kezdte a hajómotorok értékesítését és 48 százalékos részesedésével már piacvezető a Magyar Suzuki Zrt. (Forrás: Data House piaci adatszolgáltató) A hazai termékkínálatban egyébként a 2,5 lóerős kismotoroktól kezdve a 350 lóerős hajómotorig összesen 77 hajómotor modellt kínál a japán márka.

A 10 lóerő felettiek értékesítését különleges hajómotor-finanszírozási konstrukcióval is támogatja a vállalat partnere, a Merkantil Bank, melynek képviseletében Mihó Mihály elmondta, hogy eddig 100 ezer finanszírozott autó és többezer motor jelzi tevékenységüket, idén már Suzuki csónakmotorokra is több új termékkonstrukciót dolgoztak ki. A 30 százalékos beszálló-részlet és a 60 hónapos futamidőre igénybe vehető maximum 10 millió forintos hitel a kiegészítőkkel is igénybe vehető.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....