Crafter

Volkswagen e-Crafter teszt: szállít, de nem szennyez

2020.01.25.

Már egy éve vártunk arra, hogy itthon is kipróbálhassuk a legnagyobb elektromos Volkswagent, a Crafter villanyos változatát. A hajtáslánc a Golfé, a terhelhetőség és a hasznos raktér változatlan, városban nincs ennél ideálisabb terítő jármű.

Hamburgban mutatta be a Volkswagen a tisztán elektromos hajtású e-Crafter kishaszonjárművet, amelynek hasznos teherbírása elérheti akár az 1,72 tonnát is. A 100 kW (136 lóerő) teljesítményű, magastetős zárt furgonként készülő e-Crafter a márka első nagy méretű, helyileg nulla károsanyag-kibocsátású modellje.

Hogy néz ki?

Míg a hagyományos Crafterből négy alapmodell, három hosszúság és három tetőmagasság rendelhető, addig az elektromos változat csakis egy méretben választható (L3H3) pont azért, mert jól körül határolható városi csomagszállítás és terítés a feladata.

Kívülről és belülről is baltával faragták, de így van jól. Utastere kinézetében is jelzi, hogy személyautósra vették a figurát. Rendezett minden, a kemény, rideg anyagok hatalmas tárolókat, rekeszeket és polcokat rejtenek, sokszor a szó szoros értelmében: kissé kusza a szélvédő alatti rész.

Az utastér háromszemélyes, az ülések kellően szélesek és merev tartásúak. A két kartámaszos, hidraulikus rugózású vezetőülés igen kényelmes. Az oldalsó ülések tágas rekeszt rejtenek, egy bevásárlókocsi tartalmát simán elnyerné az üreg, ha esetünkben nem lenne tele töltőkábelekkel. Lábtere hatalmas és sík, kabinja minden irányú tágasságával emelkedik ki a mezőnyből.

A Crafter vezetői környezete ergonomikus, átlátható és komfortos. Nagyok az osztott visszapillantó tükrök, elektromosan nyithatók és csukhatók. A parkolásban tolatókamera is segít. A kategóriában elsőként alkalmazott elektromechanikus szervokormánynak köszönhetően az új Crafter kínálatában olyan aktív vezetői segédrendszerek egész sora jelenhet meg, mint például a vontatmány-stabilizáló funkcióval kiegészített ESP, a követési távolság automatikus szabályzása (ACC), a másodlagos ütközésvédelem, az oldalszél-asszisztens vagy éppen a vontatmánnyal végzett manőverezést segítő berendezés.

Az USB-csatlakozót eldugták a szélvédő alá - ha például Apple CarPlay segítségével tükrözzük a telefonunkat, arra vigyázzunk, hogy jó távol tegyük a kábelt a kormánytól, nekem ugyanis sikerült összegabalyítanom, amiből majdnem baj lett... -, ahogy a pohártartók sem szerencsés helyre kerültek, a műszerfal szélén az üveg alatt hamar felmelegszik a hideg frissítő. Hasznos, hogy a sofőrülés alatt találunk egy 300 wattos 230 voltos konnektort. A raktérvilágítást elölről is kapcsolhatjuk, a LED-es izzók egy kicsit égetik a szemeinket.

Beszéljünk egy kicsit a raktérről is, hisz csakis ezért vesznek az emberek, a vállalkozások Craftert. A második generációs Crafter típust már eleve annak figyelembevételével fejlesztették ki, hogy elektromos változata is készül majd, így a tervezők optimálisan helyezték el az elektromos hajtáslánc elemeit. Például a lítiumion-akkumulátort helytakarékosan építhették be a karosszéria alá. Így változatlan maradhatott a 2,59 méter magas, 10,7 köbméteres raktér. A legnagyobb hasznos teherbírás 0,975 és 1,72 tonna között lehet a specifikációtól függően. A raktér hossza 3201 milliméter, teljes szélessége 1832 milliméter, magassága 1861 milliméter, a hátsó ajtók 270 fokban nyithatók. A kipróbált német rendszámos jármű teherbírása 975 kilogramm.

Hogy megy?

Az e-Crafter modellt a legkülönfélébb városi alkalmazásokra fejlesztették ki, például csomagkézbesítésre, kisiparosok, kiskereskedők és energiaszolgáltatók szállítási feladatainak ellátására. A jármű a 173 kilométer (NEDC szerint) hatótávolságával (ez valós életben inkább 120-150 kilométer) megfelel a városi kishaszonjárművek napi futásigényének, miként a 90 kilométer/órában korlátozott legnagyobb sebessége is elegendő erre a területre. Autópályára is rámerészkedtem, ott egy kissé furcsa volt, hogy 60-ról 90 kilométer/órás sebességre egy pillanat alatt ugrik a jármű, hogy aztán a belső sávban szinte megálljon a maximum 94 kilométer/órás sebességgel. Az előzés és a sávváltás nem egyszerű feladat, mondhatni, reménytelen.

A jármű orrában elhelyezett EEM85 szinkron villanymotor legnagyobb teljesítménye 100 kilowatt, míg legnagyobb nyomatéka 290 newtonméter. A nyomatékot egy egyfokozatú fordulatszám-csökkentő áttétel továbbítja az első kerekekhez differenciálművön keresztül. Mindezek egyetlen kompakt modult alkotnak. A villanymotor és az akkumulátor közötti nagyfeszültségű áram áramlását a teljesítményelektronika szabályozza, amely az egyenáramot váltakozó árammá alakítja. Miközben egy egyenáram/egyenáram konverter állítja elő a 12 voltos feszültséget a jármű elektromos rendszerének.

Egyenáramú CCS töltőről a 35,8 kWh kapacitású akkumulátor 45 perc alatt 80 százalékosan feltölthető. Míg 7,2 kW-os, váltakozó áramú fali töltőről az akkumulátor öt óra húsz perc alatt tölthető fel.

Milyen vezetni?

Ha leszámítjuk a magasságát és a hosszát, pont olyan vezetni, mint egy személyautót. Az első kilométerek kocsiból átszállva elég stresszesek, de ha odafigyelünk, nem lesz baj. A kormányzás pontos, jól fordul a Crafter, a forgalomra pedig jól rálátunk, így van időnk felkészülni a váratlan helyzetekre. Furcsa, hogy teljesen hangtalan, ugyanakkor élvezetesen gyorsul, meg lehet vele lepni autósokat a lámpánál. Üresen hajtottuk, így pontos képet nem kaptunk a fogyasztásáról, a mintegy 50 kilométeres próbaúton 23,8 kWh átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerenként.

Mennyibe kerül?

Bár Craftert kapunk már nettó 6 millió forint alatt is, az általunk tesztelt, alapáron is bőségesen felextrázott (holttérfigyelő, koccanásgátló, távtartós tempomat, parkolási asszisztens, tolatókamera, kétzónás klíma, sávtartó, LED-fényszórók) elektromos változatért nettó 15,92 millió forintot is elkérnek. Ha az ügyfél nem választ további extrákat és kap egy kis kedvezményt, a bruttó 20,2 millió forintos alapárból levonható az 1,5 millió forintos állami támogatás. Az e-Crafter természetesen zöld rendszámot is kaphat.  A Volkswagen 4 év vagy 200 ezer kilométer garanciát vállal minden új Crafterre. Az átrozsdásodási garancia 12 évre szól.

Az extralista személyautós, az e-Crafter olyan fejlett rendszereket kínál, mint a ParkPilot parkolássegítő, a másodlagos ütközésvédelem, az oldalszél asszisztens, a LED-es fényszórók, az automatikus klíma, az ülésfűtés, a hőszivattyús fűtés, az elektromosan fűthető szélvédő, a komfortülések, vagy navigációs rendszer.

Az e-Crafter karosszériája a lengyelországi Września városában nemrég épült üzemben készül, a hajtást Hamburgban kézzel szerelik minden egyes modellbe.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.04.07
Vladimir Khakhanov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.04.07
A Forma-1 irányítói vizsgálják annak a lehetőségét, hogy nézők nélkül rendezzék meg az idei....
2020.04.07
- Csaknem 70 ezer helyi és helyközi menetjegyet, távolsági kiegészítő jegyet és 30 napos bérletet....
2020.04.07
A díj 1964-es alapítása óta hat Peugeot modellt választottak meg az európai Év Autójának, ebből....
2020.04.07
- Teljesen felújítják a makói Maros-hidat, az április 14-én kezdődő munkálatok várhatóan hét....
2020.04.07
Az Audi Q7 TFSI e quattro 3 literes, V6-os trubómotorból és erős villanymotorból merít erőt. A plug....
2020.04.07
A müncheni központú vállalatcsoport világszerte 477 ezer darab új autót adott el 2020 első....
2020.04.07
A járvány megjelenésével felértékelődött a gépkocsik napi szintű használata. A fertőzés....
2020.04.07
- Szakértői becslés szerint több mint százmilliárd dollár bevételkiesést szenvedhetnek el az....
2020.04.07
Hétfőről csütörtökre halasztották a világ legnagyobb olajexportáló országait tömörítő OPEC+ csoport....