Volvo

Volvo V60 D5 AWD Polestar – békét hozó hadüzenet

2013.08.30.

Íme az autó, amire nem csak a márkahű rajongók, de a pragmatisták is igent mondanának – legalább is a Volvo promóciós anyaga szerint. Szolid szépségével, műszaki tartalmával, kényelmével, valamint biztonsági arzenáljával nagymértékben kiszélesítették a célközönség körét.

Szerző és fotók: Horváth Miklós

A kilencvenes évek végén megszakadt „telefonfülke” dizájnkorszak megújulásnak egy újabb mérföldkövéhez érkezett a Volvo. A tartalmat és a formát illető ellentétpárok megvalósítását tűzte ki célul maga elé. A V60 esetében mindenki számára egyértelmű, hogy egy sportkombival állunk szemben, a tervezőgárda szerint ez az autó mégis inkább egy coupe. Ha már coupe, vajon elnyerheti-e a praktikumot keresők tetszését? Hiszen a kupéság némi kompromisszumot kényszerít a használójára, ezzel pedig a rajongók nemtetszésével hazardíroznak.

Ugye nem gondolnánk, hogy egy Ford Mondeo tengelytávra épült minden!?

Röviden tehát, sikerült-e kényelmes és praktikus autót alkotni, ami erős és gazdaságos is egyben, és persze masszív de nem túlsúlyos, valamint fejlődést mutat, innovációt hordoz és minden részletében prémium kidolgozású, viszont megfizethető is egyben? Ja, és persze legyen úttörő és hagyománykövető, valamint szép és nem túl hivalkodó is, ha lehet!

Nálam egy Alfa Romeo 159 Sport Wagonnal szemben is befutó - a fotózás helyszínbiztosításáért köszönet a Budakeszi Vadasparknak.

Minden bizonnyal ismerős kérdések ezek a Volvo mérnökei számára is. A régi iskola szerinti megközelítésben pedig a válaszok egyszerűek: ha valami szép, az nem feltétlen kényelmes és praktikus is. Gondoljunk csak a női cipőkre! Az erős motor fogyaszt is rendesen, a masszív kaszninak pedig súlya van, és ennek megfelelően eljutunk a kényes részhez, miszerint a jó autó drága, sőt, megfizethetetlen.

Az R-design kivitelben kapható 18 colos felnikkel már nem annyira szolid a megjelenése

Szerencsére változnak az idők, és a Volvónál is ismerik a fenti dilemmát, és értik a dolgukat akár műszaki fejlesztésről, akár marketingről legyen szó. Ennek köszönhetően alkották meg a V60-t úgy, hogy a tetőlejtésének és a magas övvonalának köszönhetően tényleg egy kupéforma táruljon elénk, de mégis egy kombi praktikumát élvezhessük. Az utastér helykínálata sem az elöl, sem pedig a hátul ülők számára nem találtatott szűkösnek.

 A mechanikus ülésmozgatás kissé kilóg a harmonikus beltéri konfigurációból

A nekem beállított vezetőülés mögött még egy hosszú túrát is bevállaltam volna, pedig 188 cm magas vagyok. A csomagtérrel is csak akkor elégedetlenkedhetünk, ha a germán triumvirátus modelljeivel vetjük össze befogadóképességét. A 430 literes csomagtér papír szerint alatta van mindegyiknek, de a bevásárlást és a hétvégi családi kiruccanást maximálisan kiszolgálta. Amúgy meg, ha valakinek ez tényleg kevés lenne, arra a legjobb gyógyír a kategóriaváltás. A Volvo szerint akinek ez nem inge az próbáljon fel egy V70-t, vagy ha tehetősebb, akkor egy XC70-et, merthogy a modellpaletta alapján jól kirajzolódik, hogy milyen felhasználói igényeket vettek figyelembe a egyik-másik autójuk tervezésekor.

 A 430 literes csomagtér 50-65 literrel kevesebb a konkurens modellekétől

Apropó, célcsoport! A forbes.com egy 2012. december végén megjelent cikkében a brit Experian Automotive tanulmányát közli, miszerint a Volvo tulajdonosok rendelkeznek a legmagasabb hitelképességi mutatóval, egyrészt csekély adósságállományuk miatt, másrészt pedig a tartozások, törlesztések időben történő kiegyenlítése miatt. További ismérvei a Volvósoknak, hogy közép, vagy felső-közép osztálybeliek, jól, illetve magasan képzettek és általában családosok. Egyszóval a Volvo ügyfelek igazi jóemberek és gondolkodnak. Magyarul, ha praktikus autót akarnak, praktikusat vesznek, ha pedig kényelmeset és szépet, akkor hasonlóképp tesznek. Esetleg az is lehet, hogy azért vesznek Volvót mert a dualitás minden javát ezekben az autókban rejtették el!?

Stílusos, egyszerű grafikájú az LCD műszeregyüttes

Folytatva a pro és kontra gondolatmenetet, elmondható, hogy a 2,4 literes motor 215 lóerős teljesítményét és 440 Nm-es nyomatékát önmagában sem érheti panasz, de ezt még egy gyári tuninggal is felspanolták 230/470-re. A negyedik generációs Haldex-rendszer a meghajtást egy 6 fokozatú automata váltón keresztül kapja, aminek működése szinte észrevétlen, sőt manuális váltásokra semmiféle ingert nem generál. Normál út- és forgalmi viszonyok között a folyadékkristályos egységbe integrált fordulatszámmérő mutatója el sem éri a 2000 fordulat/percet, máris feljebb kapcsol egy fokozattal. A fenti hajtásláncból, a városi araszolgatásból és a közel 1,7 tonnás önsúlyból nem meglepő, de ugyanakkor bosszantó következmény lenne a fedélzeti által jelzett átlagfogyasztás, aminek maximuma 9,2 volt, legalja pedig 7,4 (liter 100 km-ként). Ennek ellenére a tankolás utáni számítás szerint 6,9 literrel is beérte az autó.

 A Polestar ígéretéhez híven a teljesítmény optimalizálás nem jár fogyasztás növekedéssel

A Polestar Racing AB a svéd-túraautó bajnokság (STCC) megalakulásának évében, 1996-ban jött létre a Volvo versenyberuházásainak továbbvitelére. A versenysportban elért eredményekre fókuszáló csapat korábban a brit-túraautó futamokon (BTCC) szerepelt egy 850-el, később viszont S40-re váltottak. A Volvo már kezdetektől fogva anyagi hozzájárulással és persze autókkal is támogatta a folyamatosan fejlődő és egyre kimagaslóbb eredményeket bezsebelő istállót. A rajthoz állított modellek sorát az S60-as folytatta, amiben mostanra már egy soros 6 hengeres, 420 lovas, 3500 ccm-es erőforrás dolgozik, de az igazi áttörést a C30 Polestar Concept Car hozta 2010-ben. A szakmát is meglepő teljesítmény (soros, 5 hengeres, 2,5 literes blokk, 451 lóerővel és 4,2 mp-es százas sprint idővel) rendkívüli médiafigyelmet kapott.

Többek között a megerősített utascella miatt 17 mázsa

Ezt a portfólió bővítést a 2008-2009-es fejlesztések és versenyeredmények szülték, mivel ekkortájt a STCC futamgyőzelmek felét és az összes pole pozíciót a Polestar csapat nyerte. Ezzel egy időben meghosszabbították az anyacéggel a motorsport szerződést és elnyerték a Volvo hivatalos Performance partneri címét. 2011-ben A Polestar Racing beszáll a WTCC-be, viszont a foga fehérjét az egy évvel később megjelenő S60 Polestar Concepttel mutatja meg igazán. Nem csupán papíron jelentett komoly kihívást a kategóriatársak – mint például Mercedes-Benz C63 AMG, vagy BMW M3 – hasonló súlycsoportban versenyző modelljeinek. A Garret 3171 turbónak köszönhetően a módosított hengerfejjel és égéstérrel felvértezett T6-os blokk 508 lóerő leadására képes, gyorsulása o-100 km/h-ra 3,9 másodperc és 300 km/h feletti végsebességének csak az elektronikus leszabályzás szabott gátat. Ezután már nem kérdés, hogy hol a helyük, ugye?

Az előző szériából tavaly 110 darab talált gazdára Magyarországon

Szériaautók teljesítmény optimalizálása kapcsán a legfontosabb tudnivaló, hogy üzemanyag-fogyasztás növekedése nélkül kínálnak egy gyorsan – akár az időszakos szervízműveletek során is – elvégezhető teljesítménygyarapodást. A forgalmazó által végrehajtott szoftverletöltés után a tulajdonosnak 15 napon belül be kell jegyeztetnie a forgalmi engedély záradék részébe a teljesítménynövekedést. Fenti műveletet követően tesztautónk 15 lóerővel és 30 Nm-el lett izmosabb. A legális tuning elérhető bármelyik modellhez bruttó 300 ezer forintos egységáron.

A '60-as évektől kezdve ortopéd orvosok bevonásával tervezik az üléseket

Az autó listaára 12,65 millió forint. Extrafelszereltsége még további 3,6 millió forinttal emeli a végösszeget, így már alulról karcoljuk a 17 milliót. A vég nélküli alapfelszereltségi lista ez esetben olyan dolgokkal is kiegészült, mint például a Holttér figyelő rendszer (BLIS), Távolságtartó tempomat, Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, Winter Pro és Business Pro csomagok, Premium Sound és megannyi érdekes, hasznos és értéknövelő kütyü. Az nem kérdés, hogy kellenek a vezetéstámogató és kényelmi extrák, de nem mindegy, hogy milyen áron. Talán ez lehet az Achillesze ennek a konfigurációnak… és mégiscsak igazat nyert egy tézisünk: A jó autó sosem olcsó.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..