Volkswagen Tiguan

VW Tiguan teszt: egyre jobb

2025.01.29.

Az idén megújult Volkswagen Tiguan továbbra is az egyik legjobb ajánlat a kompakt szabadidő-autók között. Erre mondaná nagyanyám: drága es, de jó es!

Hogy néz ki?

2007 óta van Tiguanja a Volkswagennek, igazi sikermodell (mintegy 8 millió fogyott belőle), a tesztelt változat már a harmadik generáció képviselője. Ugyanarra a platformra épül, mint a Golf vagy a Passat. Hossza 4,5 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,7 méter, tengelyek közötti távolsága 2,7 méter. Jó hír és a fogyasztásban is jelentős a szerepe, hogy közegellenállási együtthatója sokat javult elődjéhez képest, immár 0,28 az értéke. Fordulókörének átmérője nagy, 11,7 méter.

tiguan2

Az utastér hangulata, minősége és szelleme teljesen eltér a korábbiak németes komorságától. Az ergonómia és az összeszerelés minősége kiváló, a digitalizáltság foka magas szintű, a kormány gombjai haptikusak, vége az érintőkormányos korszaknak (szerencsére) a Volkswagennél. Hasznos a középkonzol alján található többfunkciós tekerőgomb, amellyel válthatunk a menetmódok között, állíthatjuk a hangerőt. Az intelligens LED-mátrix fényszórói parádésan világítanak (összesen 38 ezer 400, egyenként vezérelhető világító multipixel LED-del), nagyban megkönnyítik az éjszakai vezetést (ha kell, felfesti a követendő nyomvonalat az útra, nehogy megzavarodjunk bonyolult autópálya-csomópontokban). A fokozatválasztó gomb az új Passathoz és a nagyobb Skodákhoz hasonlóan felkerült a kormány mögé. A vezető előtti képernyő 10,25 hüvelyk képátlójú, van szélvédőre vetített kijelző, az R Line felszereltségű modell (feláras) középső monitorja pedig hatalmas, 15 hüvelykes.

tiguan_3

Az első ülések kényelmesek, fűthetők, hűthetők, van masszírozó funkció, a magasabbra szerelt hátsó üléspadról is jó a kilátás. A combok oldaltámasztása elégséges, az ülőlap hossza megfelelő. A lábtér nagy hátul is. A második sorban a háttámla dőlésszöge állítható, az üléspad pedig 18 centis sínen tologatható. A változtatható magasságú padló és a síkba dönthető első utasülés az egyterűek magabiztos sokoldalúságát nyújtja. A csomagtér 652 liter lehet (előre tolt hátsó ülésekkel), a támlák ledöntésével 1650 literes poggyászteret kaphatunk (az ADAC német autóklub mérése szerint csak 400-1420 literes a csomagtér, a lényeg, hogy minden belefért). 730 milliméter magasra kell emelni a csomagokat, hogy behelyezhessük a Tiguan puttonyába.

Hogy megy?

A tesztelt Volkswagen Tiguan kétliteres dízelmotorja 193 lóerős. Halkan dolgozik (példás az autó hangszigetelése), álló helyzetből az üresen 18 mázsás Tiguant 7,7 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/órára. Végsebessége 220 kilométer/órától. A jól ismert dízelmotor legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm, a hétfokozatú DSG gyorsan kapcsol és vitorlázó funkciója is van takarékos (E) üzemmódban. Ha visszafogottan autózunk, a fogyasztására nem lesz panaszunk, a közel 1100 kilométeres próba során 6,2 literes átlagfogyasztást értem el 100 kilométerenként. Ja, és közben nem fogtam vissza magam, mentem ahogy lehetett, előztem, amikor lehetett. Sőt, a Tiguant az Év Magyar Autója zsűri minden tagja is meghajtotta, az autó a Magyar Év Autója 2025 díjért indult a szabadidő-autók kategóriában.

tiguan7

Van ebből a dízelmotorból gyengébb is, de a 150 lovas változatban csak az első kerekek hajtottak. Az erősebb változat 4Motion összkerékhajtást kapott, ez a Haldex kuplungra épül, azaz a hátsó hajtás egy elektronikusan vezérelhető tengelykapcsolóval csatlakozik. Az összkerekes Tiguanok mögé legfeljebb 2,3 tonnás utánfutót is kapcsolhatunk.

Milyen vezetni?

A Volkswagen Tiguan sofőrje magasan ül, távolabb attól, ahol az izgalmas dolgok történnek, ennek ellenére van, hogy érezzük benne az izgalmat, a menetdinamikát. A 4x4-es hajtás miatt ezzel a Tiguannal fékezés nélkül eshetünk be a kanyarba, finom kormánymozdulatokkal, a megfelelő pillanatban adagolt gázzal egész jól lehet egymásba fűzni a szerpentineket. Baj nincs, az ESP határozottan avatkozik be, hogy megelőzze az alulkormányzottságot. Egy kombit izgalmasabb vezetni, de az aszfaltról letérve a Tiguan a betyár, nagyobb terepszögei (elöl 17 fok, hátul 20,4 fok, rámpaszöge 17,2 fok) és emeltebb hasmagassága (176 milliméter) révén jók a terepképességei és tapadásban is előnyösebb helyzetű.

tiguan9

Sokféle üzemmódban használhatjuk a Tiguant, a normál, a sport és a takarékos mellett individuális módot is alakíthatunk. Az első futómű MacPherson, a hátsó futómű négylengőkaros multlink. A Volkswagen Tiguan megkapta a Passatban már megismert új adaptív felfüggesztést, amelyben két szelepen keresztül áramlik a lengéscsillapítóban lévő folyadék, amivel így a rugóstagok gyorsabban alkalmazkodnak az útfelület egyenetlenségeihez.

Rugózása példás, magabiztosan simítja ki a makacsabb úthibákat is (a 20 hüvelykes felnik hátrányára vannak a menetkomfortnak, de nem vészesen), miközben kanyarokban sem szégyenlős. Terepen is megfontoltan csillapít, földúton is csapathatunk úgy, hogy az utasok nem káromkodnak. Kormányzása kiegyensúlyozott, de nem elég közvetlen az igazán sportos autózáshoz. A DSG-re ezúttal nem lehetett panaszom, pontosan, gyorsan és határozottan kapcsol és ami fontosabb: észrevétlenül. Nem mindig volt ez így...

IMG_4581

Mennyibe kerül?

A Volkswagen Tiguan nem olcsó mulatság. A benzines, 150 lovas lágy hibrid belépőmodell listaára 15,379 millió forint (mínusz 1,4 millió forint árkedvezmény). Aki 4x4-es dízelt szeretne, annak legkevesebb 20,46 millió forintot kell a kasszánál letennie (cikkünk írásakor ebből lejött 1,4 millió forint árkedvezmény). Tesztautónk persze még ennél is jóval többe került, az R-Line változat 20,98 millióról indul, a vége nagyjából 24,5 milliónál áll meg. Nem kevés pénz egy olyan autóért, amely Golf méretű platformra épül, de meg kell hagyni, odatették magukat a mérnökök. A nyikorgó hangok azonban zavaróak: nyöszörög nyitáskor és záráskor a két külső tükör, hangosan nyüszítve vánszorog fel és le a csomagtérajtó, de még az ajtókönyöklő is nyiszorog, mi több, néha ciripel. Elég ciki.

tiguan8

A vezetősegédek garmada a bőség zavarát hordozza. Van városi koccanásgátló, sávtartó és sebességet automatikusan tartó rendszer, amely rövid ideig (15-20 másodpercig) önvezetésre is képes, a motorháztető aktív, azaz gyalogosgázoláskor megemelkedik. A távolságtartó tempomat a DSG-vel együttműködve araszoló funkciót is kínál, ami hasznos lehet dugókban. Jó a keresztirányú holttérfigyelő, amely fékez, ha valaki oldalról feltűnik mögöttünk. A túlérzékeny, és esetlegesen idegesítő asszisztensek nagy része kikapcsolható. Sajnos, van, amit menet közben nem lehet. Pedig néha kellemetlen meglepetésként vészfékez a kocsi egy-egy vélt ütközés előrejelzésekor, pedig csak lekanyarodott előttünk az autó, az aurája pedig nem veszélyes.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Halálosan láthatatlan: Az ÖAMTC – Osztrák Autóklub -  riasztást adott ki a silány minőségű....
2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..