gumitesztek

205/55 R16: a nagy nyárigumi-teszt

2021.03.16.

Az ADAC német autóklub alaposan tesztelte a kompakt kategória egyik legnépszerűbb méretében a 2021-es szezon legkelendőbb nyári gumijait. Az eredmények nem hoztak nagy meglepetést, a jó gumi egyben drága is, de az olcsók között is vannak megfontolandó ajánlatok.

 

Kapásból harminc, a magyar autópiacon aktuálisan kapható modell tudok felsorolni, amelyekre alkalmas a 205/55 R16-os gumiabroncs, legyen szó Audi A3-ról vagy Volkswagen Golfról. Az ADAC által kipróbált tizenötféle gumiköpeny jó eredményeket ért el, néhány gyártónak azonban van még mit javulnia.

Lassan vége a hajnali fagyoknak és a hőmérő higanyszála felkúszik a tavaszt jelző 15-20 fok környékére. Itt az ideje, hogy a téli abroncsokat az autósok lecseréljék nyári gumikra. De melyik a legjobb ezek a közül? Az ADAC tesztje ebben segít eligazodni. Ezúttal a vizsgált méret a 205/55 R16, V sebességindex-szel (maximum 240 kilométer/óra sebességhatárig). A tizenöt tesztelt gumi közül három jó eredményt ért el - ezek a különösen ajánlott kategóriába tartoznak -, tizenegyen a kielégítő minősítést kapták (ezek ajánlottak), egy gumiabroncsot pedig elégségesnek minősítettek a szakemberek (ez utóbbit nem ajánlják megvételre).

Kiváló eredményt ért el a Continental PremiumContact 6 abroncs, amely harmonikusan jól teljesített minden tekintetben, de különösen vizes úton mutatta meg erősségét: mostoha körülmények között is jól irányítható maradt a tesztautó. Ebben a tekintetben a mezőny legjobb értékelését kapta. Egyetlen hátránya, hogy nem elég takarékos. A különösen ajánlott kategória másik éllovasa a Semperit Speed-Life 3 abroncs, amely szintén mindentudó, a nedves teszten ugyan kissé elmaradt a tesztgyőztestől, de alacsonyabb gördülései ellenállásával és kedvezőbb fogyasztásával túltett rajta. Csupán egyetlen tizeddel maradt le az élmezőnytől, de még mindig különösen ajánlott a Tatabányán gyártott Bridgestone Turanza T005 abroncs, amely nagyon jól teljesített szárazon, fékútja pedig a legrövidebb. Ráadásul gördülési ellenállása alacsony.

A Goodyear EfficientGrip Performance 2 gumi lecsúszott a dobogóról, bár rövid a féktávolsága és jól irányítható nedves úton, száraz körülmények között megmutatta gyengéit. Erősségei közé tartozik a jó kopásállóság. A koreai Kumho Ecsta HS51 jó aquaplaning képességeivel tűnt ki a mezőnyből, csak nagyon későn úszik fel a többiekhez képset. Alacsony fogyasztása a takarékos autósoknak kedvére lehet. Cserében száraz úton nem tökéletes és az autó kezelhetősége sem elég precíz vele. A másik koreai márka, a Hankook, Rácalmáson gyártott Ventus Prime 3 K125 abroncsa száraz úton kiváló eredményeket ért el, tapadási értékei a legmagasabbak, de nedves úton kezelhetősége messze elmarad az élmezőnytől. A németek egy török abroncsot is kifaggattak, a Petlas Imperium PT515 száraz úton nem teljesített túl jól, oldalirányú merevsége elégtelen, kevésbé jól tapad az aszfalton. Nedves úton is hosszabb a fékútja az elvártnál és kezelhetősége is hagy némi kívánni valót maga után.

A Gyöngyöshalászon is termelő Vredestein-leány Apollo indiai márka Alnac 4G márkanevű terméke harmonikusan próbál megfelelni a nedves és a száraz út elvárásainak, emiatt egyik kritériumnak sem felel meg igazán, így a kedvező ítélet elmaradt az esetében is. A Goodyear-csoporthoz tartozó Fulda EcoControl HP 2 elnevezésű köpenye szintén elvérzett a nedves teszten, ugyanakkor egész takarékos és a kopásteljesítménye is alacsony. Gazdasági kritériumokban szintén jól teljesít a Michelin-leány BF Goodrich Advantage modellje, amely száraz úton megfelelő eredményt mutat és féktávolsága is rövid. Nedves úton mindkét abroncs azonban gyengén tapad, kigyorsításkor és fékezéskor pedig jelentősen gyengül az oldaltartása.

Az Uniroyal RainSport 5 abroncs méltó a nevéhez, esőben egyértelműen jól viselkedik, ám szárazon csalódást okozott. A tesztautó irányíthatósága nagy terhelésnél pontatlan, fékútja átlagos. Nedves úton parádés, minden kategóriában a legjobbak között van, kiváló fékezhető. Kopásállósága átlagos, fogyasztása kedvező.

Három tesztelt abroncs a túlzott kopás miatt szerepelt le, köztük olyan neves modellek, mint a Pirelli Cinturato P7 C2, a Nokian Wetproof, vagy a nálunk kevésbé ismert Maxxis Premitra 5 . Száraz és nedves úton egyaránt jó teljesítményt nyújtanak, de az ökológiai és gazdaságossági szempontok szerint rosszul teljesítenek. Aki sokat autózik, annak egyenesen veszélyesek is, hiszen míg a Goodyear abroncsokon 55 300 kilométert is elautózhatunk biztonságosan az ADAC előrejelzése alapján, addig a Nokian gumik már 24 800 kilométer alatt elkopnak.

Egyetlen abroncs nem ment át a vizsgán, a King Meiler Sport 1 valójában egy újrafutózott abroncs, tehát nem is vártak tőle túl sokat az ADAC szakemberei. Az ökológiai egyensúly szempontjából előnyös, hisz értékes nyersanyagokat és az előállításához szükséges energiát takarít meg, de a tesztben szereplő gumikkal teljesítményben nem veheti fel a versenyt. Száraz úton fékezve a második leghosszabb a fékútja, a kanyargós tesztgyakorlat során pedig hamar túlmelegedett az abroncs, így kanyarodáskor instabillá vált a tesztautó, hamar eléri képességeinek határát. Nedves körülmények között sem jobb a helyzet, így ennek az abroncsnak a megvásárlását nem ajánlják a német közlekedésbiztonságban jártas szakértők.

 

Teszteredmény

Continental PremiumContact 6 --- 2,2 pont (ADAC összpontszám), 25 991 Ft/db (hazai netes ár) (nedves úton a legjobb eredmény)

Semperit Speed-Life 3 --- 2,2 pont; 21 790 Ft/db

Bridgestone Turanza T005 --- 2,3 pont; 23 990 Ft/db

Goodyear EfficientGrip Performance 2 --- 2,6 pont; 24 301 Ft/db (legkisebb kopás)

Kumho Ecsta HS51 --- 2,6 pont; 25 849 Ft/db (a legtakarékosabb)

Apollo Alnac 4G --- 2,7 pont; 17 780 Ft/db

Hankook Ventus Prime 3 K125 --- 2,7 pont; 17 990 Ft/db

Fulda EcoContol HP 2 --- 2,8 pont; 17 990 Ft/db (zaj és komfort tekintetében a legjobb eredmény)

BF Goodrich Advantage --- 2,9 pont; 19 854 Ft/db

Maxxis Premitra 5 --- 3,0 pont; 21 422 Ft/db (száraz úton a legjobb eredmény)

Nokian Wetproof --- 3,0 pont; 20 900 Ft/db

Pirelli Cinturato P7 --- 3,0 pont; 25 157 Ft/db

Uniroyal RainSport 5 --- 3,0 pont; 20 557 Ft/db

Petlas Imperium PT515 --- 3,3 pont; 21 590 Ft/db

King Meiler Sport 1 --- 3,6 pont; 18 337 Ft/db

 

Milyen autókra (is) jó a 205/55 R16 abroncs?

Alfa Romeo Giulietta

Audi A3

BMW 1-es, 2-es, 3-as

Citroën C3, C4, C4 Cactus

Dacia Logan, Sandero

Fiat 500L, Tipo

Ford C-Max, Grand C-Max, EcoSport, Focus

Honda Civic

Hyundai i30, Ioniq, ix20

Kia Carens, Ceed, Soul, Venga

Renault Megane, Scenic, Grand Scenic

Skoda Octavia

Volkswagen Golf, Jetta

(forrás: ADAC)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Az Energiaügyi Minisztérium közleménye szerint márciusban 80 százalékkal nőtt az értékesítés 2023-....
2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....