használtautó vásárlás

2,2 millió egy 18 éves Ibiza-ért?

2023.06.20.

Ezért mi is megadnánk.

Esettanulmányainkban mindig a legszörnyűbb vásárlás előtti járművizsgálat tapasztalatainkat osztjuk meg. Amikor a Seat Ibiza Cupra-R megrendelése befutott, bevallom megmosolyogtatott, hogy ilyenre, pláne ennyiért még van kereslet, de aztán én maradtam hoppon.

Egy jó 1.8T 20V

A Volkswagen a TSi korszak előtt is gyártott turbós benzinmotorokat, nem is akármilyeneket. A Golf IV. GTi-ben és a Passat-ban is bemutatkozott, 20 szelepes 1,8 literes, négyhengeres turbómotor például igen szép karriert futott be.

Az alapkivitelben 150 lóerős motor számtalan gyári változatban készült, egészen 240 lóerőig is eljutottak vele, de ez az erőforrás remek táptalaja volt a tunereknek is, és mint tudjuk a határ egy turbómotornál a csillagos ég.

Annak, akinek a 4 henger, 20 szelep matek nem adja ki azonnal, hengerenként 3-3 szívó- és 2-2 kipufogószelep van ebben a hengerfejben.

A Seat mindig is arról volt híres, hogy a konzervatívan visszafogott VW motorokat kicsit megpaprikázza, úgyhogy a sima, 150 lóerős Ibiza 1.8T mellett lehetett kapni a 180 lóerős Cupra-R változatot is, utóbbit szigorúan háromajtós kivitelben. A Cupra annyira jól csengő kivitel lett az évek során, hogy mára új márkát futtat e név alatt a Volkswagen.

Az 1.250 kg körüli saját tömeghez ekkora erő már több mint meggyőző, nem csoda tehát, hogy ha jól tartja az értékét. Itthon jelenleg nincs is a 2002 és 2006 között gyártott szériából még egy ilyen eladósorban, és a 110 kW-os verzióból is csak 2 példány árválkodik a magyar hirdetési oldalon, külföldön pedig (mobile.de) találunk ugyan 4 db eladó 1.8T-t, de szintén mind a gyengébbik változat.

Nem lehet tehát a 18 éves autó 2,2 milliós kínálati árán csodálkozni.

Példás ültetés

Az ültetett futóművel rendelkező autó láttán már dörzsöltük is a tenyerünket, hogy „tuti, ez sincs bejegyezve a forgalmiba”, de csúnyán meghasaltunk. A dokumentumban tételesen megtaláltuk az ültetésről és a nyomtávszélesítésről szóló bejegyzést is, nem úgy, mint a múltkor, a Land Cruiser esetében.

És nagyon jól is nézett ki. Ritka, hogy a tuningolók ennyire jó arányérzékkel lövik be a magasságot. Jól látható, hogy nem gyári futóműről van szó, de nem is reszeli az aszfaltot a kocsi eleje.

Ha alánézünk, akkor is példás kialakítást láthatunk, látszik, hogy adtak magukra a korábbi tulajdonosok. Az első stabilizátor karokon ugyan van felületi rozsdásodás és a próbaúton némi kopogás volt hallható a hátsó futómű felől.

Fújva azért volt

Nem várhatjuk egy sportkocsitól, főleg nem egy ilyen idős példánytól, hogy közel a 190.000 km-hez ne legyen rajta javított elem. Az Ibiza gazdája nem is fukarkodott, a kocsi telifényt kapott. A minden vásárlás előtti átvizsgálás szerves részét képező rétegmérés eredményeiből arra lehetett következtetni, hogy a kocsi eleje és hátulja lehetett törve korábban.

A csomagtér ajtón 1.400-ig ment fel a festékréteg vastagságmérő műszer kijelzője, elöl pedig megtaláltuk az utángyártott lámpatesteket, aminél valószínűbb, hogy egy törés után kerültek a járműbe, mintsem, hogy a gyári lámpákat ezekre a „csodákra” cserélték volna.

Ami a sérüléseket illeti a legaggasztóbb, hogy a baloldali sárvédőíveken a festék alatt már csámcsog a rozsda. A korróziót muszáj lesz megállítani valahogyan. Az első lökhárító le volt húzva, a motorház fedélen is voltak kavicsnyomok.

A 4 db szélesperemű, 18 colos felni mind le volt padkázva. Nem egy javíthatatlan dolog, főleg, ha valaki amúgy is más kerekeket képzel el a méregzsákra.

Belső értékek

A Cupra öblös sportülése a vezetőoldalon már jócskán ki van ülve, kárpitja is lóg az oldalán. A szőnyegbetéteket érdemes lesz lecserélni, mert nem típusazonosak, sőt, még méretben sem passzolnak az autóba.

A diagnosztikai lekérdezés szerint a hűtőközeg nyomáskapcsoló meghibásodása áll fenn. Ennyiből még nem lehet biztosat mondani, csak annyit, hogy klíma nem működik, alapos kivizsgálás után biztosan javítható lesz. Rossz hír ez így éppen a hőség berobbanásával.

A gyári rádió kiugrott, helyette egy 2 dines, multimédiás fejegység van beszerelve. Valószínűleg egy ilyen 2023-ban már jobban teljesít, mint a 20 éves gyári technika. Nem vagyok jártas ezekben az utólagos audio cuccokban, de ránézésre nem a legvadabb cucc ez, minden esetre egy azóta kikötött mélynyomó is volt a csomagtérben.

Mennyi maradt az 1.8T erejéből?

Ennek a motornak a felhasználói megszokták, hogy négyesével veszik a trafókat, és néha a lambdaszondák is tréfát űznek az emberrel. A vizsgált autó viszont nagyon jó képet mutatott. A vezérlés burkolat alól szivárgott ugyan egy kis olaj, de a motor szépen járt és a próbaúton is bizonyított. Lemérni nyilván nem tudtuk, de érzetre nagyon szedte a lábát a sárga CupraR.

Szervizkönyv is volt hozzá, aminek az utolsó bejegyzése már Magyarországon született, de sajnos elég régen. A 2019-ben elvégzett karbantartáson az olajcsere mellett új vezérlést és kuplungot kapott az autó, de nem csak az a baj, hogy ez elég régen történt, hanem az is, hogy a kocsi azóta megtett 40.000 km-t. Amúgy is kötelező lenne, de nyilván a vásárlás után azonnali olaj- és szűrőcsere szükséges.

És ennyi!

Az ügyfelünk egy jól eltalált álmot kergetett és kapott el végül. Luxusról, rongyrázásról szó sincsen, viszont a finoman ültetett Ibiza CupraR egy olyan elérhető vágy, ami láthatóan beteljesülni látszik. Nincsenek horror karosszériajavítások, nincsenek elháríthatatlan hibák, vagy méregdrágán javítható hiányosságok.

Van egy kocsi, amivel tisztességesen lehet kúpolgatni a Váci úton plusz a haverok sem sárgulnak majd az irigységtől, hogy „Lacika” prémiumverdát kapott az érettségire.

A vásárlás előtti átvizsgálás során az ügyfél meggyőződhetett arról, hogy nem egy vödör csavart szeretnének rásózni, hanem hogy ez az autó – ha a tankolást nem nézzük - viszonylag kevés ráfordítás mellett még jó ideig hozza a „fun-factort”.

Tovább autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.25
Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés....
2024.05.25
A kontinens legnevesebb egyetemeit megelőzve ismét az első helyen végzett a győri Széchenyi István....
2024.05.25
A görög autópiacon októberben a Suzuki Vitara volt a legkeresettebb autó, az esztergomi szabadidő-....
2024.05.25
Az AUDI HUNGARIA Zrt. a magyarországi vállalatok számára elérhető társasági adóból (TAO) történő....
2024.05.25
Szomorú látvány minden árpalé-rajongó számára: Geinbergben (Felső-Ausztria) egy kamion elvesztette....
2024.05.25
Volt egy légitársaság, amely 2003-ban egyszeri járatot indított, nagyon egyedi élményt kínált az....
2024.05.24
A prémium autókat nehéz gyorsan megérteni, miért olyan drágák, mitől lenne ez más, mint a többi?....
2024.05.24
Charles Leclerc, a Ferrari hazai környezetben szereplő versenyzője érte el a legjobb köridőt a....
2024.05.24
Hol máshol, mint a Nordschleifén, a sportautók, pláne a Porschék legmérvadóbb játszóterén. ..
2024.05.24
Három európai digitális képzőművészt kért fel a Lexus, hogy teremtsen különleges világot a Lexus....