autós történelem

50 éves bikák - Lamborghini Espada és Islero

2018.11.28.

1968-ban az alig öt éves Lamborghini két új modellel is jelentkezett. Az Espada a cég egyik emblematikus típusa lett, míg az Islerot jóformán csak a szakemberek ismerik.

Ferruccio Lamborghini nevét ma leginkább sportkocsijai révén ismerjük, pedig az olasz vállalkozó több különböző területen is maradandót alkotott. Szülei szőlőszüreteléssel foglalkoztak, s Ferruccio a mezőgazdasági tapasztalatokat felhasználva készítette el első traktorát 1948-ban. Tíz évvel később olajhűtők gyártására alapított vállalatot. E két sikeres cég révén tekintélyes vagyonra tett szert, amelynek egy részét autógyűjteményének gyarapítására fordította. Jaguarok, Mercedesek, Alfák, Lanciák, Maseratik és természetesen egy sor különböző Ferrari is megfordult a garázsában. Ferruccio rengeteget szenvedett a Ferrarik műszaki problémáival, ráadásul úgy találta, hogy az autók belső kialakítása nem méltó a műszaki tartalomhoz. Enzo Ferrarival is próbált erről beszélni, de a büszke modena-i cégvezető egyszerűen lepasszolta az ambícizóus vállalkozót. Így Ferruccio Lamborghini úgy döntött, hogy elkészíti a neki megfelelő gran turismo kupét. A végeredmény, a 350 GT 1963-ban jelent meg. Három évvel később a Miurával a Lamborghini megalkotta az egyik legelső szupersportkocsit. Az ezzel járó hírnév nagyot lendített a cég imázsán. Ekkor született a döntés egy nagyobb méretű, négy felnőtt szállítására alkalmas túra-kupé kifejlesztéséről.

 

Lamborghini Espada

A Lamborghini hivatalos sajtóanyagaiban előszeretettel hivatkozik az 1967-ben bemutatott Marzal prototípusra, s ezt tekintik a típus kiindulópontjának. A történet ennél persze kicsit bonyolultabb. Ferruccio Lamborghini és Nuccio Bertone együtt dolgoztak egy négyüléses túrakocsin. A Marzal, amely nevét egy különleges bikáról kapta minden szempontból egyedi volt. Soros hathengeres motorja lényegében a Miura V12-esének egyik hengersorából született. Az erőforrás a hátsó tengely mögé építették be. A formatervet Marcello Gandini készítette, aki meglehetősen merész, előremutató vázlatokkal jelentkezett. A hatalmas üvegfelületek láttán a konzervatív ízlésű Lamborghini tiltakozott: „nem lesz elég diszkrét egy hölgy számára, hiszen teljesen látható lesz a lába”. Az ék alakú kupét 1967-ben a Monaco Nagydíjon mutatták be, ahol Rainier herceg és felesége vezették a prototípust.

A Bertone stúdió természetesen nem csupán ezen a projekten dolgozott. Például a brit „The Daily Telegraph” című napilap az 1960-as évek elején hétvégi kiadással jelentkezett. John Anstey, a Sunday Telegraph szerkesztője különböző akciókkal próbálta a kiadványt népszerűsíteni. 1967. márciusában megjelent a Genfi Autókiállításon, s megkérdezett egy csomó autós újságírót, hogyan képzelnék el a saját álomautójukat. A beérkezett ötleteket végül a Bertone gyúrta össze prototípussá. A műszaki alapokat a Jaguar E-típus szolgáltatta. A végeredmény, a Piranha (később Pirana) tanulmányautó októberben, a Londoni Autókiállításon számos elismerést begyűjtött.

Jaguar Bertone Pirana

Miközben a Marzal túl radikális volt Lamborghini számára, a Pirana számos apró részlete megnyerte a Jaguar E-típus iránt amúgy is lelkesedő olasz tetszését.

Az Espada prototípusa, amely ma a Lamborghini Múzeumban látható még a Marzaltól örökölt ajtókat kapta. Ezeket a sorozatgyártású változatnál „hagyományos” ajtókra cserélték. Viszont a négy kör alakú fényszórót, továbbá az első kerékjáratokba és a motorháztetőbe vágott légbeömlőket megtartották.

Az Espada, amely nevét egy, a matadorok által használt kard után kapta 1968-ban debütált. Az ék alakú formában a Marzal és a Pirana egyes stílusjegyei is visszaköszöntek. 3,9 literes V12-es motorja 325 lóerőre és 374 Nm forgatónyomatékra volt képes, amelyet ötfokozatú kéziváltó közvetített a hátsó kerekekhez. Mivel a motorháztető kívételével az autó teljesen acélból készült, ezért a V12-es motornak több, mint másfél tonnát kellett mozgatni. A gyár által megadott 245 km/h végsebesség, illetve 0-100 km/h sebességre 6,5 másodperc alatt történő gyorsulás megfelelt a kor elvárásainak.

A Lamborghini az Espadával szintet lépett: egy évtized alatt 1217 darabot sikerült értékesíteni. Az Espada vonzereje könnyű kezelhetőségében és vonzó komfortjában rejlett. Például a bőrkárpitozású utastér, hosszú opciós lista rádióval, klímával, ködlámpákkal stb. említhetők. Összesen három különböző széria készült. Az Espada S1 leginkább a Marzalt idéző műszerfal-kialakításáról ismerhető fel. Az 1969. végén gyártásba került S2 már erősebb, 350 lóerős motorral, visszafogottabb kijelzőkkel és plusz pénzért vásárolható szervókormánnyal hódított. Az 1972-ben piacra dobott S3 már az amerikai piacra koncentrált. Ennek jele a Chrysler Torqueflight automa váltó feltűnése, továbbá a futómű beállításainak módosítása. Ráadásul 1975-ben megjelentek a helyi biztonsági előírásoknak megfelelő, de nem túl szép gumilökhárítók is.

Az Espada túlélte az 1973-as olajválságot, s előkészítette a terepet a Countach-nak.

 

Lamborghini Islero

Bár természetesen az Espada születésnapja kapta a nagyobb figyelmet, a másik jubiláns, az 1968-ban bemutatott Islero is igazi különlegesség. Ez volt az ős-Lambo, a 350 GT utolsó változata, amely nevét szokás szerint egy híres bikáról kapta. Islero 1947-ben megölt egy matadort, s így vonult be a bikaviadalok történetébe.

Az 1968. őszén bemutatott Lamborghini Islero külsőleg a 350 GT által kijelölt úton haladt tovább. 3,9-literes V12-es motorja hat Weber porlasztó segítségével 320 lóerőre volt képes. Ezt a teljesítményt ötfokozatú kéziváltó továbbította a hátsó kerekekhez. A 240 km/h végsebességű GT kupé fejlesztésében a Lambo-szakértők szerint maga Ferruccio Lamborghini is közreműködött, s a végeredmény az egyik kedvence lett. Ám a típus az Espada mögött háttérbe szorult, ráadásul a vásárlók ízlése is megváltotozott. Végül alig két év jutott az Isleronak, s ennyi idő alatt csupán 225 db készült ebből a járműből.

 

Espada Magyarországon

A Fortepan archívumban látható az a fotó, amelyen a Röppentyű utcai használtautó-telepen egy Ferrari Daytonát mustrálnak az érdeklődők. Korabeli, magyar tulajdonú Espadáról nem került elő eddig hasonló fotó, de két olyan képet sikerült találni, amelyen egy-egy hazánkba látogató autó szerepel az 1980-as években. Sajnos a képek pontos időpontjáról és készítőjükről nincs információnk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.08
Kishaszongépjárműben másfél évtizede piacvezető itthon a Ford, de személyautókból is széles a....
2025.02.08
A Debreceni Regionális Nyomozó Ügyészség közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett....
2025.02.08
Az Európai Bizottság jóváhagyásával az autósok immár 15 európai ország autópályáin, összesen több....
2025.02.08
Zöldmezős beruházás keretében új akkumulátoros elektromos autókat gyártó Lexus-üzem létesül Kínában....
2025.02.08
Mivel kamera rögzítette a felháborító esetet, vélhetőleg a rendőrség reakciója most sem marad majd....
2025.02.08
A sorozat történetének első kínai versenyzőjét, Csou Kuan-jüt tartalékpilótának szerződtette a....
2025.02.08
A Datahouse adatai szerint 2024 első kilenc hónapjában 107 ezer 445 új személygépkocsit és....
2025.02.08
Az M0-s autót és a 11-es főút budakalászi turbó körforgalmánál rögzítettek érdekes jeleneteket a....
2025.02.08
Az erdélyi város vezetése első Park & Ride parkolóban a belvárosinál alacsonyabb....
2025.02.08
60 év után újra az abszolút győzelmi trófeáért fog harcolni az Aston Martin Le Mansban. Nem....